Huggies® Brīnumu istaba: kas notiek bērna attīstībā no 3 – 5 mēnešu vecumam

30. Oct 2014, 11:10 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kurš gan no mums – māmiņām un tētiem nevēlas, lai mūsu bērns būtu visgudrākais, skaistākais un labākais, par to sapņo visi vecāki. Taču, ja mēs saprotam, ka salīdzināšana noteikti nav tas veids, kā mēs savu bērnu vēlamies uzlūkot, tad viss ir labi – mums patiesi ir visgudrākais, skaistākais un talantīgākais bērns.

Talantīgie bērni: Nākamais mūziķis

Katrīnu Puriņu mēs visi labi pazīstam kā Māmiņu Kluba Vecāku skolas pasniedzēju, kura vada vingrošanas nodarbības topošajām māmiņām, taču Katrīna ir arī divu brīnišķīgu meitu māmiņa, kura ir spējusi saskatīt, kas ir viņas meitu talanti. Viņas vecākā meitiņa Beatrise mācās Emīla Dārziņa speciālās mūzikas vidusskolas pirmajā klasē, muzicēšana viņai patiesi padodas, klavieres ir tas instruments, kas Beatrisi uzrunā visvairāk. 

Māmiņa Katrīna vienmēr zināja, ka viņas meitas muzicēs, jo pati ir no muzikālas ģimenes un mūzika ģimenē ir tik pašsaprotama lieta kā gaiss, kuru elpojam, tāpēc māmiņai bija jo īpaši liels prieks, kad vecākā meitas izrādīja patiesu interesi par mūziku. Beatrise trīs gadu vecumā paziņoja, ka vēlas spēlēt vijoli.

Ir zināmi signāli, kā mēs  - vecāki varam pamanīt to, ka mūsu bērnā slēpjas talants mūzikā – bērniņš izrāda interesi par mūziku, arī mūzikas ierakstiem. Mazais ļoti labprāt dzied un dara to bieži un no sirds. Bērnam ir laba ritma izjūta, viņš spēj atcerēties ritmu un melodijas. Mazais pats sacer melodijas un izrāda interesi par mūzikas instrumentu un vēlmi to spēlēt. 

Māmiņa Katrīna tic, ka Beatrise būs saistīta ar mūziku visu savu dzīvi – vai viņa spēlēs uz lielākajām Latvijas un pasaules skatuvēm vēl ir pāragri spriest, taču tas, ka māmiņa Katrīna būs vienmēr līdzās un palīdzēs savai meitai pilnveidot savu talantu, ir nenoliedzami.

Mēs novēlam mazajai Beatrisei lielu pacietību, taču mums visām māmiņām un tētiem, kas ticam, ka katrā bērnā ir talants, ir iespēja jau no pirmajām mazuļa dienām būt līdzās un mācīties to saskatīt.

Iedvesmojot un atbalstot bērnus

Tas, kādi mūsu bērni būs nākotnē ir ļoti atkarīgs no šī brīža, kurā mēs dzīvojam. Mēs esam tie, kas palīdz bērnam veidoties – mēs atļaujam un aizliedzam, mēs uzmundrinām un norājam, mēs dodam iespēju bērniem pašiem izpausties un mēģinām to darīt viņu vietā. Māmiņu klubā esam radījuši vietu, kuru dēvējam par Brīnumu istabu, kurā kopā ar fizioterapeiti Klaudiju Hēlu stāsta sešu sēriju garumā iedvesmosimies un apgūsim vērtīgas zināšanas par to, kādas ir bērna attīstības īpatnības no trīs mēnešu līdz divu gadu vecumam.

Mēs kopā piedzīvosim brīvo rotaļāšanos, kas ir piemērota arī bērniem ar speciālām vajadzībām, lai viņi varētu iepazīt sevi, savas sajūtas un pasauli sev apkārt.

Huggies® Brīnumu istaba 1.sērija: bērna attīstība no 3 – 5 mēnešu vecumam

Pirmajos trīs mēnešos bērns piedzīvo adaptāciju šajā pasaulē un mazuļa lielākais atklājums ir viņa plaukstiņas – kā tās atveras un savelkas drūrītē, kā tās abas satiekas, taču sasniedzot trīs mēnešu vecumu, bērniņš piedzīvo jau apzinātākas darbības. 

Mācāmies vērot savus bērnus

Ar bērniem bieži vien ir tā, ka mēs – māmiņas un tēti, vēlamies viņu vietā paveikt teju visu, taču mums būtu vēlams apgūt kādu ļoti būtisku lietu – iemācīties vērot savu bērniņu.

Ļaujam bērnam pašam izpausties radoši

Der paturēt prātā, ka bērniņa darbības un atklājumi balstās uz pieredzi, kuru viņi paši apgūst, tāpēc vēlams iekārtot apkārtējo vidi tā, lai tā nebūtu pārsātināta ar pārāk daudz rotaļlietām, kuras bērnam nav nepieciešamas, mums jādod iespēja bērnam izpausties radoši.

Mazāk rotaļlietu, vairāk mūsu uzmanības

Aprūpe ir viena no iespējām, kad bērns var saņemt nedalītu māmiņas vai tēta uzmanību, tāpēc šis ir laiks, kad bērni uzsūc sevī to, ko mēs viņiem piedāvājām – tas ir laiks, kad mazais apgūst valodu, jo mēs ar mazulīti sarunājamies, mazais apgūst krāsu mācību, jo mēs viņam stāstām un rādām, kā viņu apģērbsim, dodam iespēju izvēlēties, ko vilkt mugurā, dodam iespēju izvēlēties, kādā krāsā būs viņa apģērbs, jā, jau tik agrīnā bērna vecumā. Mēs jautājam mazulim un gaidām atbildes reakciju. Tāpat mazais aprūpes laikā iepazīst savas sajūtas, jo mēs stāstām, ka tūlīt novilksim viņam autiņbiksītes un tūlīt uzvilksim sausas, viņš iepazīst pieskārienus – siltus un maigus. 

3-5 mēnešu vecumā bērns apzināti tver rotaļlietu

Vecumposmā no 3 līdz 5 mēnešiem bērns sāk apzināti tvert priekšmetus – visbiežāk tās ir rotaļlietas. Tāpēc šajā laikā mums jārada iespēja bērnam tikt pie tādām rotaļlietām, kas nav no veikalu plauktiem, tie drīzāk ir sadzīviski priekšmeti – koka riņķīši, auduma gabals, dažādi vāciņi, tāpat tās var būt badmintona mušiņas. Galvenais, lai šie priekšmeti būtu labi satverami.

3-5 mēnešu vecumā bērns mācās likt rotaļlietu no viena splaukstas otrā

Kad rotaļlietu mūsu mazulis ir apguvis satvert, viņš to liek no vienas plaukstiņas otrā. Šādā veidā bērns gūst pirmo pieredzi atlaist satverto priekšmetu un atkal to satvert plaukstiņā.

3-5 mēnešu vecumā bērns gūst pieredzi –  kā viņa darbības ietekmē notikumus

Bērns ne tikai iemācās satvert rotaļļietu, viņš to kustina, griež un arī ar to klauvē pret grīdu. Tas ir veids, kā mazais saprot, ka viņa darbībām var būt skaņa un ka viņš pats šo skaņu var radīt. Brīdī, kad bērniņš nejauši būs atklājis kādu jaunu darbību vai kustību, viņš to atkārtos neskaitāmas reizes, tādā veidā viņš iepazīst to, kas ar viņu notiek un ko viņš pats spēj radīt. Iespējams, šis ir brīdis, kad bērnā dzimst mūziķa talants, taču svarīgi atcerēties, ka bērna radītās skaņas ir daudz vērtīgākas viņa attīstībai par tām skaņām, kuras mēs viņam varam piedāvāt – lai telvizors mājās skan retāk, jo arī klusumam ir liels spēks. Piemēram, bērniem, kuriem ir aboslūtā dzirde, klusumam ir liela nozīme, spalgi trokšņi un klaigas mazo var ļoti satraukt. Tāpat bērniņš gūst pieredzi par to, kas ir apkārt, veļoties, jo piecu mēnešu vecumā viņš jau spēj velties uz vēdera.

3-5 mēnešu vecumā bērns gūt pieredzi arī ar garšu, proti, viss tiek bāzts mutītē

Tāpat nevajadzētu raizēties, ka mazulītis visu, kas nonāk viņa plaukstiņās, mēģina iedabūt savā mazajā mutītē – tās var būt viņa paša dūrītes, tie var būt priekšmeti, kurus bērniņam izdevies satvert. Tā ir bērna dabiskas attīstības neatņemama sastāvdaļa.

Pieaugušie ir saprotoši novērotāji

Mūsu uzdevums ir būt līdzās, taču neiejaukties, mēs esam novērotājas, kuras laiku pa laikam sakārto rotaļu laukumu. Mēs parūpējamies par to, lai bērniņš justos labi, viņam būtu plikas pēdiņas, kuras ir tik pat nozīmīgas attīstībā kā plaukstiņas. Ja redzam, ka mazulis nevēlas vairs rotaļāties, negrabinām grabulīšus, nemēģinām viņu piespiest rotaļaties, pieņemam viņa atteikumu. Un atceramies, ka mazulis labprātāk rotaļāsies tad, ja zinās lietu secību – ir ieturēta maltīt, ir piedzīvota aprūpe un tad seko laiks rotaļām.

Netraucējam bērniņa dabiskai attīstībai

Tas, ko mēs māmiņas un tēti varam darīt, lai palīdzētu bērniņam attīstīties, ir netraucēt dabisku procesu ritējumam – nemēģināt mazuļa rociņas izdabūt no viņa mutītes ik reizi, kad tās tur nonākušas. Piedāvāt bērniņam rotaļlietas nevis iespiežot viņam tās plaukstiņās, bet nodrošināt iespēju, ka mājās mums tādas ir. Rotaļlietām jābūt ērti satveramām, taču ne pārāk kairinošām – tām nav jābūt muzikālām vai pārgudrām. Tie var būt sadzīves priekšmeti, taču droši,  lai mazais nenodarītu sev pāri.

Būsim klātesoši vecāki, mācīsimies novērot, saskatīt un sajust savu bērnu vajadzības, nenoslogosim viņus ar savām vēlmēm un priekšstatiem, dosim viņiem iespēju attīstīties brīvi, tad arī mazie ar laiku brīvi spēs izpaust savus talantu un sekot tam, kas viņus uzrunā.

Māmiņu Klubs

20141023105455-30343.jpg