Diskusija: Kad atgriezties darbā un cik ilgi sēdēt mājās ar bērnu - uz pabalstiem?

Diskusija: Kad atgriezties darbā un cik ilgi sēdēt mājās ar bērnu - uz pabalstiem?

26. Aug 2013, 09:58 Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs

Vakar sanāca ļoti asa diskusija Labklājības ministrijā, kur tikās LM un nozares eksperti, lai spriestu par iespējām un alternatīvām dzimstības veicināšanas un bērnu atbalsta jomās.

Pērn arī notika diskusijas un tika izvirzīts t.s. demogrāfijas ultimāts - koalīcijai bija jāvienojas par papildus naudas piešķiršanu demogrāfijai, ko pieprasīja Nacionāla apvienība, draudot pretējā gadījumā neatbalstīt nākamā gada valsts budžetu.

Protams, nevienam nepatīk ultimatīvi paziņojumi, kas īsā laikā jāpieņem, un tas izraisīja ne mazums dusmu no attiecīgās jomas politiķiem un valsts amatpersonām, tomēr, kas ar to tika panākts?

Reāli, šī ultimāta dēļ tika divkāršots minimālais bērnu kopšanas pabalsts no 50 uz 100 latiem, turklāt, pagarināts tā izmaksas laiks - no gada līdz pusotram.

Otra būtiskā vienošanās demogrāfijas ultimātā paredzēja strauji likvidēt bērnudārzu rindas, kas būtiski ilgstoši traucējis vecākiem atgriesties darbā pēc bērna kopšanas atvaļinājuma. Šim mērķim valsts beidzot piešķīrusi 100 latu līdzfinansējumu katram bērnam, kurš netiek bērnudārzā un radījusi mehānismu, kā pašvaldības vairāk piespiestu (pie reizes, arī atbalstot ar finansējumu) risināt bērnudārzu problēmas, radot priekšnoteikumus dažādiem alternatīviem bērna pieskatīšanas veidiem, piemēram, līdzfinansējot aukles un vietas privātajos bērnudārzos.

Lai arī reālu efektu šim solim jutīsim tikai no septembra un arī ne visi bērni uzreiz tiks pie savām vietām dārziņos, kā arī ne visai šobrīd vēl saprotam, cik lieli ieguvēji būsim izmantojot subsidētās aukles, tomēr beidzot ledus ir sakustējies un daudzu gadu garumā stieptā bērnudārzu rindu problēma ir risināšanā pavirzījusies uz priekšu. No nākamā gada pašvaldībām būs jānodrošina visi bērni no pusotra gada vecuma ar vietām bērnudārzos, vienalga, vai tas ir pašvaldības dārziņš vai privātais, kas saņems līdzfinansējumu, ja bērnam nebūs atradusies vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē.

Tas ir liels solis uz priekšu! 

Kas tālāk? Šobrīd tuvojas jauns rudens, jauns posms demogrāfijas veicināšanas plāna izpildē un tālāk seko priekšlikumi, kādā veidā vēl vairāk atbalstīt ģimenes un bērnus.

No iepriekšējiem priekšlikumiem izrietēja, ka:

Minimālā bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta līdz bērna 1,5 gadu vecumam palielināšana. Ar 2014.gada 1.janvāri 70% no pašreizējās valstī pieņemtās minimālās algas. Plānotais pabalsta apmērs - 140 lati mēnesī (šobrīd - 100 lati, vēl pirms gada - 50 lati)

Māmiņalgas /vecāku pabalsta/ izmaksas termiņa pagarināšana līdz bērna 1.5 g. Nosakot ierobežojumus un griestus.* Ar 2014.gada 1.janvāri. Tas nozīmē, ka sociāli apdrošinātām personām, kas saņem vecāku pabalstu, kā tas tagad ir, līdz 1 gada vecumam, to varēs turpināt saņemt līdz bērna 1,5 gadam!

Māmiņalgas /vecāku pabalsta/ izmaksas daļēja saglabāšana, atgriežoties darbā, apjoms tiek noteikts pēc formulas, ņemot vērā slodzi un darba algas apmēru. Tas nozīmē atgriešanos pie sistēmas, kad arī strādājošie vecāki varēs saņemt vecāku pabalstu, kaut daļēju un kaut ar griestiem  - atcerēsimies, ka krīzes laikā šī iespēja tika prettiesiski noņemta.

Protams, šie ierosinājumi prasa papildus līdzekļus no valsts budžeta, kopā tie ir vismaz 18 miljoni. 

Labklājības ministrija gan strikti iebilst, sakot, ka vecāku pabalstu izmaksas termiņa pagarinājums un minimālā bērnu kopšanas pabalsta palielinājums (no 100 uz 140 latiem), nedos vēlamos rezultātus dzimstības pieaugumam, turklāt, tas, ka pabalstus saņems vairāk (kaut arī nedaudz), un ilgāk, var būtiski ietekmēt sieviešu nodarbinātību un nekādi nesekmē jauno māšu atgriešanos darba tirgū.

Tiesa gan, arī šī brīža sistēma nekādi nesekmē sieviešu atgriešanos darba tirgū, jo vecāku pabalsts kā iepriekšējās algas daļējs aizstājējs tiek maksāts tikai līdz 1 gadam, savukārt, bērnu pieskatīšanas pakalpojumi mūsu valstī 1 gadu veciem bērniem netiek piedāvāti, nenodrošinot pat 1,5 gadīgiem bērniem vietas bērnudārzos.

Man personīgi maz gribās ticēt, ka arī 140 latu lielais bērnu kopšanas pabalsts neapdrošinātām mātēm nevar būt ilgstošs stimuls sēdēt mājās un neko nedarīt (izņemot bērnu auklēšanu), ņemot vērā, ka šāda summa tāpat neatrisina ģimenes finanses, kur viens no vecākiem nestrādā. 

Labklājības ministrija argumentē, ka minimālo bērnu kopšanas pabalstu vidēji saņem mazizglītota, mazkvalificēta, bez iepriekšējas darba pieredzes un pārsvarā gados jauna māte (vidēji 26 gadi), kuras bērnu dzimstība nebūtu speciāli jāstimulē - sak, ja nav nopelnījusi, nevar pati uzturēt, lielāks pabalsts nesekmēs viņas piespiedu atgriešanos vai iestāšanos darba tirgū.

Tā varētu būt taisnība, ja vien - a) šis pabalsts būtu vismaz minimālās algas apmērā (min.alga būs 225 lati) b) mazkvalificētajai, mazizglītotajai mātei būtu pieejamas darba vietas, kur vispār atgriesties. Objektīvi mums pastāv liels jauniešu bezdarbs, turklāt, ne visos reģionos varam lepoties ar plašām darba iespējām.

No valsts budžeta viedokļa šie ir nopietni jautājumi. No cilvēciskā aspekta - diezgan cilvēku tiesības uz ģimeni un bērniem ierobežojoši, jo kā var nodrošināt, ka gados jaunas sievietes, pat ja nav iepriekš veikušas sociālās iemaksas vai kurām nav kādu iemeslu dēļ bijušas karjeras iespējas (piemēram, objektīvs darba vietu trūkums, studijas), nedzemdē bērnus? Tad ir jāveic plaša pret-bērnu propoganda, jāizdāļā bez maksas kontracepcija, jāpiedāvā bez maksas grūtniecības pārtraukšanas procedūras utt.

Skan skarbi, bet Latvijas dzimstību bez jaunām sievietēm nevar pacelt, ja kā vērtīga māte no valsts viedokļa būs uzskatāma tikai sociāli apdrošināta karjeras sieviete, kas savos 30 gados ir pirmā bērna dzemdētāja.

Vakar Centrālā statistikas pārvalde publiskoja tautas skaitīšanas datus, kur kliedzoši izskanēja, ka Latvijā strauji sarucis ģimeņu skaits (par 36 000 no 2000. - 2011.gadam); ka pieaug bezbērnu ģimeņu skaits un samazinās ģimeņu ar diviem un vairāk bērniem skaits.

Šādā veidā, neatbalstot jaunas sievietes un viņu tiesības kļūt par mātēm, mēs varam pazaudēt sievietes fertīlajā vecumā, kas izspruks un turpina sprukt no valsts uz visām četrām debess pusēm. 

Labklājības ministrija piedāvājusi arī savu, alternatīvu plānu, kā atbalstīt ģimenes ar bērniem, izslēdzot vecāku un bērnu kopšanas pabalstu palielināšanu un pagarināšanu, kā risinājumus piedāvājot uz tā rēķina nodrošināt bērnus (dažādu klašu grupu variācijās) ar brīvpusdienām; piešķirot progresīvāku vienreizējo bērna piedzimšanas pabalstu, kā arī nodrošinot ar vienreizēju ikgadēju mācību pabalstu (no 30-50 latiem) mācību gada sākumā.

Kā papildus (!) priekšlikumi tie ir vērtējami, manuprāt, ļoti atbalstāmi - bērniem tiešām ir nepieciešamas brīvpusdienas, kā arī atbalsts sagatavošanai skolai. Par progresīvo piedzimšanas pabalstu neesmu tik pārliecināta, jo, piemēram, laižot pasaulē otro vai trešo bērnu, daudzas lietiņas jau ir sagādātas un nonāk tālākā lietošanā "pēc mantošanas" principa. Arī atbalsts mācību gada uzsākšanai ir būtisks, tomēr jau šobrīd ir panākta vienošanās, ka vecākiem nav vairs jāpērk mācību līdzekļi. 

Kā būtisku atbalstu es tomēr saskatu vecāku pabalsta, kaut daļēju un kaut ar griestiem, saglabāšanu strādājošiem vecākiem, jo tas būtiski palielinātu to vecāku skaitu, kas vēlēsies strādāt un atgriesties darbā legāli. Tas radīs lielākas iespējas mammām apvienot bērna auklēšanu ar darbu kaut pusslodzē, jo tādejādi viņas tomēr nepazaudē nedz savu "māmiņalgu", nedz kvalifikāciju, turklāt, sāk atkal valstij maksāt atpakaļ nodokļus. Tāda ir arī Igaunijas prakse.

Turklāt, ja mamma atgriežas darbā bērnam sasniedzot 1 gada vecumu, viņa tomēr vēl pusgadu no valsts saņemtu 140 latus, ko var izmantot, piemēram, aukles apmaksai. Tādejādi tiešām netiek likti šķēršļi viņas darba iespējām! 

Neatbildēts paliek jautājums - vai minimālā bērnu kopšanas pabalsta palielināšana no pašreizējiem 100 latiem uz 140 latiem būtiski vairos sociāli neapdrošināto, mazkvalificēto, mazizglītoto sieviešu skaitu, kas būs ieinteresētas dzemdēt bērnus dēļ šī pabalsta un tādēļ "sēdēt pusotru gadu uz valsts kakla"?

Kā jums šķiet? Piedalieties diskusijā!

meiva meiva 23. Aug 2013, 12:04 letia

esmu papētījusi cenas. Izmaksas par pašu dārziņu tiešām ir šie 150 - 160Ls/mēnesī, bet .... par ēšanu, nodarbībām u.c. lietām tiek prasīta papildus samaksa. Līdz ar to, galā summa veidojas pilnīgi cita, kas reizes 3 var pārsniegt norādītās izmaksas. 😀
Līdz ar to, pieļauju, ka norādītā tieši šī izmaksu daļa, nevis viss kopā.

meiva meiva 22. Aug 2013, 23:18

Esmu vientuļā māmiņa un šobrīd man šis jautājums ir kļuvis ļoti aktuāls. Pēc 4 mēnešiem dēliņam būs gads, kas nozīmē, ka pēc tam saņemšu vien 100Ls mēnesī. Skaidrs, ka ar tādu naudu izdzīvot nevar. Un ko tālāk? Jāatgriežas darbā, citu variantu nav. Ko iesākt ar bērnu, kuram tikai gadiņš? Vecmāmiņas, kam uzticēt mazo nav. Bērnudārzs tiki no 1.5 gadu vecuma. Privātais dārziņš vai auklīte? Tam ar manu algu par maz. Tad būs jāizvēlas - rēķini, aukīte vai paēst.
Kā jau vairākas mammas šeit minējušas, arī es esmu PAR to, ka katrai ir iespēja izvēlēties saņemt BKP līdz 1 gadam (bet lielāku) vai 1.5 gadiem (bet nedaudz mazāku). Īpaši jau tādēļ, ka bērnudārzi oficiāli pienākas tikai no šiem 1.5 gadiem. Par rindām nerunāsim, tas ir cits jautājums.
Ja nav iespēja BKP palielināt, tad valstij ir jārod iespēja kur atstāt 1 gadu vecus mazuļus, ja mamma atgriežas darbā.
Reizēm rodas sajūta, ka tiek lobēts privātais sektors un aizmirsts, ka ne visi vecāki spēj samaksāt auklītei vai privātajam dārziņam. Protams, valdības + pašvaldības noteiktā summa par auklīti vai privāto dārziņu ir apsveicama, bet ... ne visi spēj samaksāt starpību.
Vai tāpēc ka bērniņu audzinu viena man jājūtas vainīgai, ka nespēju visu nodrošināt? Ja valsts pildītu savus pienākumus, kā tos pildu es, regulāri maksājot nodokļus, pērkot preces veikalā, nevis zem letes, tad viss būtu kārtībā.
Bet es šobrīd jūtos vainīga, jo nevarēšu pavadīt vairāk laika ar savu bērnu, jo esmu vajadzīga VALSTIJ, man jāpelna nodokļi.

22. Aug 2013, 16:04

No nākamā gada pašvaldībām būs jānodrošina visi bērni no pusotra gada vecuma ar vietām bērnudārzos, vienalga, vai tas ir pašvaldības dārziņš vai privātais, kas saņems līdzfinansējumu, ja bērnam nebūs atradusies vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē.

Kur ir rakstīti šie noteikumi? tie ir MK izstrādāti, jau gatavi, lai ejot pašvaldībā pieteikt jaundzimušo bērnu dārzam ir pamats balstīties uz šo tekstu.

zile zile 22. Aug 2013, 13:33

Vvispar tiek parkaptas cilvektiesibas gan pret mati, gan bernu un liegta iespeja uz cilvekam cienigu dzivi ja pec berna gada vecuma darzinja nav, kompensacija par netikdsanu darzinja ari vel nav, maminalga vairs netiek maksata. Viennozimigi maminalgai jabut lidz pusotram gadam, lai gimenes vispar spertu soli uz pirmo bernu.

lauvinja lauvinja 22. Aug 2013, 13:14 ulula

Veiksmi!

lauvinja lauvinja 22. Aug 2013, 13:05 tumshmate83

Nu nez, nez, arī valsts sektorā nevienu tiešām labu darbinieku tikai tāpēc, ka ir mazi bērni , no darba neatlaiž 😉

lauvinja lauvinja 22. Aug 2013, 13:04 ulula

Ir dažādi darba devēji, daži darbi un ieņemamie amati, zinu dažus darba devējus, kuri uzskata, ka sieviete ar mazuļiem (forši ja ir divi, vēl labāk, ja trīs) ir ļoti pateicīga darbiniece, ja vien ir gana profesionāla. Tā teikt mazie mazi, nekur daudz neaizskries, jaunu darbu aiz neko darīt nemeklēs, ja vecais būs gana labs 😉

Bet kopumā tā ir, ka bērni ir riska faktors startējot jaunā darbā, bet līdz argumentēts pamatojums, kāpēc viss būs kārtībā (piem. ļoti lielas nepieciešamības gadījumā bērnu pieskatīs aukle).

tas nav vēl nolemts

lauvinja lauvinja 22. Aug 2013, 12:50

Problemātisko periodu no bērna 1 g.v līdz 1,5 gadu vecuamam (kad pienākas b/d), tiešām varētu risināt izstiepjot BKP izmaksas periodu līdz 1,5 gadam, atceļot grieztus un maksājot nevis 100% 12 mēnešus , bet 80% 18 mēnešus. + varētu piešķrt aukļu pabalstu, ja atgriežas darbā.

Par jaunajām māmiņām un darba devējiem - es teiktu skarbi, paši šo attieksmi esam radījuši, jo attiecības ar darba devēju ir divpusējas - ja darbinieks ir labs, labi tiek galā ar saviem darba pienākumiem, ir gatavs ne tikai iestāties pozā man pienākas, bet spējīgs piedāvāt kompromisu (kaut reizēm pie slima bērna palikt pats, reizēm uzticēt vīram vai vecmāmiņai, vai auklei), tad arī darba devējam nav intereses no tāda darbinieka atbrīvoties. Ja attiecības ir tādas kā ir, tad nu ir visādi.

Par mantu glabāšanu - nezinu, nezinu, normāli cilvēkiem, kuri dzīvo dzīvoklī, visbiežāk tās nav iespējams saglabāt nākamajiem.

Par progresīvo bērna piedzimšanas pabalstu - varbūt varētu kaut ko piemaksāt, bet tad tam būtu jābūt saistītam ar iepriekš veiktajām sociālajām iemaksām, jo valstij svarīgi, lai daudz bērnus dzemdē tie, kuri varēs tos atļauties uzaudzināt, nevis pēc bērna pabalstiem, dosies uz pašvaldību un brēks, ka valsts par bērniem nerūpējas/

Būs iemesls rauties vairāk pēc trūcīgā un maznodrošinātā statusa.....

Sociālo pabastu lietām būtu jābūt kompleksām un pārskatāmām, ja šos pabalstus piešķir pašvaldība, tad tai arī nodot visas veida pabalstu piešķiršanu, pēc stingriem kritērijiem, sasienot kopā visas datu bāzes LV esošās un vācot info no ārvalstu datu bāzēm par pabalstiem, ienākumiem un pārējo.

Cik zinu, LM plānos tomēr no universālā ģimenes valsts pabalsta ir atteikties (no 2015.gada). Tas nozīmē, ka to varētu saņemt tikai trūcīgie, bet jau citādākā apjomā

Kāda bija Tava motivācija par labu bērnam? Vai bija plānoti? Vai jūties vainīga, ka Tev 23 gados ir pirmais bērns , bez iepriekšējas karjeras un "nopelniem"?

štatu samazināšana, likvidācija - tā ir realitāte, piekrītu, un cilvēkam pēc bērna kopšanas atvaļinājuma ir problemātiskāk atgriesties darba tirgū, tā tas bijis n-tos gadus

Vai Tev pirms tam bija darbs? Pirms bērna? Vai būtu atgriezusies iepriekšējā darba vietā?

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 22. Aug 2013, 11:09

8 lati lielais ģimenes valsts pabalstis piešķirts laikā, kad algas vēl bija pat 15 lati😀 tas nav mainījies

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 22. Aug 2013, 11:08

Vēl viens faktors, kas jāņem vērā - valsts ļoti maz vai nemaz palielina atbalstu vecākiem ar bērniem, kopš krīzes lielā cirpiena, taču! Valsts uzņēmumi, Latvenergo, Latvijas gāze, telekomunikācijas CEĻ tarifus, turpina to darīt konsekventi

lauvinja lauvinja 22. Aug 2013, 11:04

Es redzētu pabastu reformu sekojoši - līdzīgi kā ir dažās valstīs dot iespēju izvēlēties mazliet lielāku BKP līdz bērna 1 g.v, vai mazliet mazāku līdz bērna 1,5 gada vecumam.

Iespējams būtu nepieciešams ieviest aukļu pabalstu no 1 g.v, JA abi vecāki ir aktīvi darba dzīvē, ja nē, saglabāt pabalstu no gada līdz 1,5 gadam kā ir.

Ja saglabā BKP, vecākiem atgriežoties darbā, tad to noteikti nepiesiet nedz slodzei, nedz iemaksām, atstāt minimālo pabalstu vai daļu no minimālā pabalsta, jo mūsu ļaudis ir ļoti radoši un papīros strādā bieži vien niecīgu laiku.

Par minimālā pabalsta celšanu tiem, kuri nav iepriekš veikuši sociālās iemaksas- man ir dalītas izjūtas, no vienas puses, varbūt vajag, no otras tas nav īsti godīgi pret tiem, kuri strādā par minimālo attalgojumu vai tuvu tam. Joprojām uzskatu, ka šo problēmu būtu jārisina kontekstā ar ģimenes kopējiem ienākumiem un citiem sociālajiem pabalstiem, jo citādi tas demotivē.

Šobrīd ir ļoti daudz jau paveikts (protams varētu vairāk) atbalsta jomā bērna pirmajos dzīves gados un būtu jāsniedz atbalsts arī skolas vecuma bērniem. Es saprotu, ka valstī naudas ir tik cik ir un bērni ir vecāku atbildība, bet kaut ar tām pašām brīvpusdienām varētu sniegt nozīmīgu atbalstu gan vecāku maciņiem, gan tas nāktu par labu skolasbērnu veselībai un dotu vairāk laika bērnam paēst (nevis ātri izstāvēt rindu, izrīt porciju un diebt uz stundu atpakaļ).