K. Hēla: Kāda ir laba rotaļlieta, kas palīdz bērnam attīstīties

K. Hēla: Kāda ir laba rotaļlieta, kas palīdz bērnam attīstīties

10. Feb 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Mūsdienās rotaļlietu piedāvājums ir tik plašs, ka ieejot veikalā apjukt ir ļoti viegli. Košas un ne tik košas, muzikālas un dabīgas, iztēli bagātinošas un tēli no multiplikācijas filmām.

Uz jautājumu, vai bērnam jāpiedāvā tikai rotaļlietas no dabas materiāliem un cik daudz rotaļās iejaukties arī vecākiem, atbild Māmiņu Kluba Vecāku skolas fizioterapeite Klaudija Hēla.

Esi blakus, taču nejaucies bez aicinājuma

Māmiņu Kluba fizioterapeite Klaudija Hēla stāsta, ka līdz trīs gadu vecumam mazulim noteicošā ir brīvā rotaļāšanās, kas nozīmē, ka vecāki bērnam sagatavo rotaļu vietu un bērns pats spēlējas.

Idejas, kā iekārtot rotaļu vidi bērniem vecumā no 3 līdz 5 mēnešiem

Idejas, kā iekārtot rotaļu vidi bērniem vecumā no 5 līdz 8 mēnešiem

Mums, vecākiem, tik ļoti gribās dažkārt savus bērnus pamācīt, jaukties viņu rotaļās, tāpēc fizioterapeite norāda, ka vecākiem jāļauj bērnam darīt visu pašam, nevis visu laiku jānovērš viņa uzmanība. “Piemēram, ja bērns spēlējas ar rotaļlietu, tad nevajag vecākam jaukties ar komentāriem un labojumiem,” vedina K. Hēla, mudinot pašiem iejusties bērnu lomā un apzināties, ka pašiem nebūtu patīkami lasīt grāmatu, ja kāds no malas komentātu burtus un attēlus. Šāda komentēšana un jaukšanās tikai traucē bērnam koncentrēties paša izdomātajām rotaļām, tāpēc K. Hēla atgādina, ka bērnam pašam ir daudz ideju, ko darīt, atklāsmes un domas.

Rotaļājoties mazulis apgūst dabas likumus, likumsakarības, gūst pieredzi un apgūst pamatprakses, tāpēc vecāku iejaukšanās ir pilnīgi lieka. Protams, gadījumos, ja bērnam rodas jautājumi un viņš tos uzdod vecākiem, uz tiem, protams, jāatbild.

Idejas, kā iekārtot rotaļu vidi bērniem vecumā no 8 līdz 12 mēnešiem

Idejas, kā iekārtot rotaļu vidi bērniem vecumā no 12 līdz 16 mēnešiem

Rotaļlietām jābūt dažādām

Nereti vecāki kļūst ļoti kategoriski, nosliecoties tikai par labu dabīgajām rotaļlietām, liedzot bērnam materiālu daudzveidību. K. Hēla: “Es neesmu strikta rotaļlietu materiālu izvēlē, jo, lai gan dodu priekšroku pītiem groziem un dabīgiem materiāliem, apzinos, ka no koka somiņu neuztaisīt, tāpēc ir būtiski bērnam piedāvāt materiālu dažādību.” Nekļūstot kategoriskiem un piedāvājot bērnam rotaļlietu, tostarp arī to materiālu, dažādību, ieguvējs būs tikai mazulis, jo viņam būs iespēja labāk iepazīt pasaules daudzveidību.

Māmiņu Kluba fizioterapeite Klaudija Hēla stāsta, ka katrs bērns jāizvērtē individuāli, atkarībā no viņa vecuma un interesēm atbilstošu rotaļu vidi, sniedzot bērnam pašam iespēju rosināt savu fantāziju un izdomāt, kā rotaļāties ar katru no rotaļlietām.

Idejas, kā iekārtot rotaļu vidi bērniem vecumā no 16 līdz 23 mēnešiem

Piemēram, mazulim sasniedzot gada vecumu, interesantas šķiet smalkākas un mazākas lietiņas, tāpēc ir vērts rotaļlietu arsenālā iekļaut zīles, kastaņus, čiekurusm akmentiņus, mazas lellītes. Tāpat arī jādažādo rotaļu vides virsma, piedāvājot staigāt ne tikai pa taisnu grīdu, bet arī pārvarēt dažādus šķēršļus.

Mantām jābūt ar mēru

Rotaļlietas palīdz mazulim attīstīt viņa iztēli un radošumu, taču, ja to ir pārāk daudz, tas bērnā var radīt apjukumu. “Tāpēc nevajag sapirkt daudz mantu un sakraut istabā. Bērns labāk mācās, ja pats kaut ko atklāj, nevis kad vecāki pasaka visu priekšā,” atgādina K. Hēla.

Tāpat arī, iekārtojot rotaļu vidi, jāraugās, lai tās tuvumā nebūtu mazulim bīstamu un viegli plīstošu priekšmetu. Labāk tos jau Laikus novietot drošā, bērnam nesasniedzamā augstumā, lai mazulim būtu vide, kurā brīvi rotaļāties un nebūtu nepārtraukti jāuztraucas par dažādiem aizliegumiem. “Protams, bērniem ir nepieciešami arī dažādi likumi, kas jāievēro, piemēram, nekāpt uz grāmatām, kas glīti kaudzītē noliktas turpat pie rotaļu stūrīša, bet tikpat labi grāmatas var vienkārši nolikt citur, lai bērnam visu laiku nerastos kārdinājums,” stāsta K. Hēla.

Eksperts

Klaudija Hēla

fizioterapeite, PPII Māmiņu Kluba bērnudārzs vadītāja, topošā E. Pikleres pedagoģe
Klaudija Hēla Vecāku skolā