Audzinām zēnu: kas būtu jāņem vērā?

Audzinām zēnu: kas būtu jāņem vērā?

08. Feb 2014, 00:10 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Noliegt, ka ir liela atšķirība starp zēniem un meitenēm, patiešām nav vērts. Atšķirības ir, un tās ir ne tikai ārējās jeb tās, ko redzam. Zēni ir pavisam citādāki. Un ir jāpievērš uzmanība vienam svarīgam momentam. Citādi - tas nenozīmē, ka viņi ir sliktāki.

Lai tiktu skaidrībā, ir jāprot pieņemt sekojošas lietas:

- fiziskās dzimuma atšķirības prāta darbību praktiski nekādi neietekmē;
- atšķirības starp zēniem un meitenēm ir tikai tendence, kas nav universāla un noturīga;
- bērna dzimuma atšķirības nedrīkst ierobežot viņa attīstību.

Zēnu prāta attīstība

Vecākiem audzināšanas procesā ir jāpalīdz zēnam veidoties un attīstīt viņā dažādas rakstura iezīmes: izturība, savaldība, labsirdība, līdzcietība, prasme atrisināt konfiltus un sarežģītas situācijas mierīgā veidā.

Tāpat jāpalīdz atrisināt problēmas ar disciplīnu skolā, kur tradicionāli tiek uzskatīts, ka zēni zināšanu jomā ir vājāki par meitenēm.

Cilvēka smadzenes, īpaši, ja runājam par bērnu, ir ļoti unikāls un elastīgs mehānisms, kas ir uzņēmīgs pret apmācību. Attīstot dēlā dažādas iemaņas, kā prasme piekāpties sarunā vai rotaļā, prasme draudzēties, prasme izvairīties no konflikta, vecāki palīdzēs izveidot saikni starp abām bērna smadzeņu puslodēm.

Liela loma šajā procesā ir arī skolai. Pieredzējis pedagogs pratīs apmācību procesā stimulēt un attīstīt šo saikni, ņemot vērā bērna personību, viņa intelektuālās un fiziskās dotības.

Nesteidzamies ar zēna palaišanu skolā

Zēni 6-7 gadu vecumā savā attīstībā mazliet atpaliek no meitenēm. Šajā vecumā bērna dzīvē sākas jauns, sarežģīts dzīves posms - mācības skolā.

Pamatā tas, kas zēnus bremzē ir sīkās roku motorikas attīstība: zēnu pirkstu jutīgums ir zemāks, rezultātā - noturēt pildspalvu, zīmuli vai šķēres viņam ir sarežģītāk kā meitenei. Lielā motorika, kas ir attīstības stadijā, tieši otrādi - ir labāk attīstīta. Tāpēc zēniem parasti ir grūtāk nosēdēt, grūtāk būt disciplinētiem ācību stundas laikā.

Tieši tāpēc pirms skolas gaitu uzsākšanas, bērnam būtu jādodas uz dārziņu, kur viņš var pakāpeniski iemācīties iejusties kolektīvā, komunicēt ar vienaudžiem un kļūt pašpārlīecinātāks, kā arī - patstāvīgāks.

Protams, vienaudži, neskatoties uz dzimuma piederību, tik un tā viens otru laiku pa laikam panāk vai apsteidz, un tas ir tikai normāli.

Audzinot zēnu ir jābūt īpaši uzmanīgiem, neļaujot zēnam justies kā neveiksminiekam, pretējā gadījumā, viņam var zust interese par mācībām.Tāpat nevajadzētu radīt situāciju, kurā zēnam sāk likties, ka mācības ir domātas meitenēm, jo viņam, piemēram, kaut kas padodas sliktāk kā māsai, vai solabiedrenei.

Zēni ir citādi, bet - nekādā gadījumā ne sliktāki!

Zēniem ir vairāk attīstīta labā smadzeņu puslode, tieši tāpēc viņi daudz kur uzvar. Neskaitot izteiktās spējas apgūt dažādas zinātnes, viņi orientējas uz darbību: ja rodas problēmas, uzreiz rīkojas, vai arī tās likvidē.

Vairāk attīstītā labā smadzeņu puslode atbild gan par jūtām, gan par rīcību. Vīrietis, atšķirībā no sievietes, nešaustīs sevi ar bezgalīgām pārdomām, lēmumu pieņems ātri, lai arī - ne vienmēr tas uzreiz būs tas pareizākais. Lai izteiktu savas jūtas vārdos, vīrietim nepieciešama papildus piepūle, jo te jāpieslēdz arī kreisā smadzeņu puslode, kas atbild par šiem procesiem.

Neskatoties uz to, ģēniju vidū vairāk ir tieši vīriešu, lai gan daudzi no viņiem atzīti par nelīdzsvarotām personībām. Tieši vīrieši virzījuši zinātniski tehnisko progresu visā pasaulē, izdarījuši svarīgākos atklājumus zinātnē. Tāpēc, audzinot dēlu, vienmēr jāatceras, ka mēs audzinām topošo vīrieti.

Biežākās zēnu problēmas (1) un mūsu palīdzība to atrisināšanā (2).

(1) Zēni daudz slimīgāk pārdzīvo šķiršanos ar tuviniekiem.
(2) Mums jāvelta zēniem tikpat daudz uzmanības, cik savām meitām.

(1) Zēni 14 gadu vecumā kļūst ļoti spītīgi, un te parādās testosterona izstrādes ietekme.
(2) Mums jāmēģina mierīgi, bez konfliktiem palīdzēt zēnam izkļūt no šī stāvokļa, bez cietsirdības un draudiem. Zēnam jāizrāda cieņa pret mammu, jāierāda labas manieres, un to vislabāk var izdarīt tieši tētis.

(1) Zēni intensīvās augšanas dēļ 13-14 gadu vecumā kļūst neorganizēti.
(2) Jāpalīdz zēnam sadalīt slodze, pareizi jāorganizē visi darbi: gatavošanās skolai, mājas darbu pildīšana, mājas darbu veikšana, sporta nodarbības u.c pulciņi.

(1) Zēniem vajadzīga fiziskā aktivitāte, bet viņiem regulāri šī vajadzība izpaužas lēkmjveidīgā vēlmē.
(2) Mums jāpalīdz organizēt zēna ikdiena, jāpiesaista viņš pie fiziskajām nodarbībām, sporta, ļaujot viņam izvēlēties nodarbības, kas viņam visvairāk patīk.

(1) Zēni lēnāk attīstas intelektuāli. Sīkā motorika atpaliek attīstībā.
(2) Jau pirmsskolas vecumā zēnam jāļauj daudz darboties ar sīkām lietiņām, jāļauj līmēt, zīmēt, veidot. Gatavojoties skolai, jāapgūst rakstības iemaņas, jāļauj viņam pašam griezt, šūt ar lielu adatu.

(1) Zēniem sarežģītāk kā meitenēm ir sasaistīt runu ar emocijām, jo par šīm funkcijām atbild dažādas smadzeņu puslodes.
(2) Zēnam līdz astoņu gadu vecuma ir jālasa ōti daudz priekšā, mammai un tētim ar dēlu bieži jārunājas, jāapspriež grāmatās, filmās redzētais, jāļauj bērnam pareizi izteikt savas emocijas un viedokli.

(1) Zēniem ir grūti pakļauties noteikumiem, viņiem ir jāsaprot, ka galvenie ģimenē tomēr ir vecāki.
(2) Mums jārada zēnam komfortablus un mierīgus apstākļus mācībām un atpūtai ne tikai mājās, bet arī skolā, jāizvairās no cietsirdības un vardarbības gan no pieaugušo, gan no vienaudžu puses.

(1) Zēni ir fiziski spēcīgāki.
(2) Mums jāiemāca zēniem cienīt citus cilvēkus, jāiemāca, ka nedrīkst darīt citiem pāri, kā arī - jāiemāca zēnam saprast, ka konfliktus jārisina nevis ar spēku, bet ar vārdiem.

(1) Zēni sākumā rīkojas un tikai pēc tam domā.
(2) Mums jāpalīdz zēnam tikt skaidrībā, jāpiedāvā viņam vairāki iespējamie problēmas risinājumi, savlaicīgi, bet neuzbāzīgi jāpasaka priekšā, kura no izvēlēm būtu pareizākā.

Audzināsim drosmīgus, izlēmīgus, savaldīgus, labsirdīgus, komunikablus zēnus!

Māmiņu Klubs

princesemince princesemince 08. Feb 2014, 13:27

Domājams, šeit jau vairāk ir runa par atšķirībām, kuras sākas skolas vecumā, taču noteikti nenoliegšu, ka puikas attīstās savādāk nekā meitenes. To novēroju savam bērnam un citiem vienaudžu puikām ar vienaudžu meitenēm. Ļoti spilgti tas redzams bērnudārzā gatavotajos darbiņos, kur meitenes tos sagatavojušas savādāk nekā puikas. Arī uzvedība puikām atšķiras no meitenēm - tomēr taču katram dzimumam tie hormonu līdzsvari atšķiras. Un tas viss, nerunājot par bērna individuālajām temperamenta iezīmēm, jo temperamentu iezīmes gan var iezīmēties vienādi abiem dzimumiem.

cecii cecii 08. Feb 2014, 12:41

Vai tikai man šķiet, ka nodalīt zēns vai meitene galīgi nav pareizi. Visupirms - mēs audzinām bērnu. Un lasot šo rakstu jau šobrīd varu teikt, ka ~trešdaļa neatbilst patiesībai, bet atlikušais attiecas tikpat labi arī uz meitenēm.