Kāda ir valodas attīstība bērniem 3 gadu vecumā? Izlasi sagatavoto rakstiņu!
Dzirde un sapratne
- Saprot atšķirīgas nozīmes, piemēram, iet- apstāties; iekšā- ārā; liels- mazs; augšā- lejā;
- Spēj izsekot un veikt divus lūgumus, piemēram, „Paņem grāmatu un noliec uz galda”;
Patīk klausīties pasakas un stāstus.
3 gadu vecumā:
Prot nosaukt vārdā gandrīz ikvienu priekšmetu un darbību
Prot izrunāt „k”, „g”, „f”, „t”, „d” un „n” skaņas
Lieto vietniekvārdus „es”, „tu”, „man” pareizi
Lieto vārdus daudzskaitlī un darbības vārdus pagātnē
Zina vismaz trīs prievārdus – iekšā, uz, zem
Pazīst galvenās ķermeņa daļas un jāprot tās nosaukt
Veikli runā trīs vārdu teikumos
Ir gandrīz 900 līdz 1000 vārdu liels vārdu krājums
90% no bērna sacītā ir labi saprotams
Sāk dominēt valodā darbības vārdi
Saprot lielāko daļu vienkāršus jautājumus, kas saistīti ar apkārtējo vidi un ikdienas darbībām
Saista notikumus ar iepriekšējo pieredzi un rīkojas saskaņā ar to
Bērns ir spējīgs spriest par tādiem jautājumiem kā „kas ir jādara, ja bērns ir miegains, izsalcis, nosalis, izslāpis”
Spēj nosaukt savu dzimumu, vārdu un vecumu
Nevajadzētu gaidīt, ka bērns spēs at bildēt uz visiem jautājumiem, lai gan viņš saprot, ko no viņa gaida
Ko Tu vari darīt, lai palīdzētu?
- Lieto vienkāršus, skaidrus vārdus, kas ir viegli atdarināmi;
- Parādi bērnam, ka Tev interesē, ko viņš saka, atkārojot bērna sacīto un papildinot to. Piemēram, bērns saka „skaista puķe”. Tu vari atbildēt: „Jā, tā ir skaista puķe. Puķe ir koši sarkana. Tā arī labi smaržo. Vai Anna grib pasmaržot puķi?”
- Paplašini bērna vārdu krājumu, iepazīstinot viņu ar grāmatām un lasot priekšā.
- Apraksti bildes katrā grāmatas lapaspusē. Nosauc pazīstamu vārdu sinonīmus, piemēram, māmiņa, sieviete, pieaugušais.
- Ieliec dažādus priekšmetus traukā un lūdz, lai bērns pa vienam ņem laukā un saka, kas tas ir, papildinot viņa teikto. Piemēram, bērns izņem ķemmi un saka: „Tā ir ķemme. Anna ķemmē ar ķemmi matus.”
- Aplūkojiet ģimenes albumu un nosauciet redzamos cilvēkus. Lieto vienkāršas frāzes/ teikumus, lai aprakstītu, kas notiek bildēs, piemēram, Anna peldas ezerā.
- Raksti zem bildēm vienkāršus parakstus, piemēram, „mana pirmā putriņa” vai „daudz laimes, meitiņ!”. Tavs bērns sāks saprast, ka lasīšana ir mutvārdu valoda rakstos.
- Jautā bērnam jautājumus, lai viņš var atbildēt „jā” vai „nē”, piemēram, „vai Tu gribi padzerties? Vai Tu dzersi pienu?” Nedaudz uzgaidi, lai bērns apsver atbildi un tad sniedz atgriezenisko komunikācijas saikni: „Paldies, ka pateici mammītei, ko Tu vēlies. Mamma Tev atnesīs glāzi piena.”
- Dziediet ritmiskas dziesmiņas, kas mazuli ievedīs ritma un mūzikas valodas pasaulē.
- Nostiprini mazuļa spējas, spēlējot „Jā”- „Nē” spēli: „Vai Tu esi zēns?”, „Vai tā ir zebra?”