Valodas attīstība no 2 līdz 3 gadiem

Valodas attīstība no 2 līdz 3 gadiem

01. Jul 2010, 21:53 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kāda ir valodas attīstība bērniem 3 gadu vecumā? Izlasi sagatavoto rakstiņu!

Dzirde un sapratne

 

-          Saprot atšķirīgas nozīmes, piemēram, iet- apstāties; iekšā- ārā; liels- mazs; augšā- lejā;

-          Spēj izsekot un veikt divus lūgumus, piemēram, „Paņem grāmatu un noliec uz galda”;

Patīk klausīties pasakas un stāstus.

 

3 gadu vecumā:

 

 

Prot nosaukt vārdā gandrīz ikvienu priekšmetu un darbību

Prot izrunāt „k”, „g”, „f”, „t”, „d” un „n” skaņas

Lieto vietniekvārdus „es”, „tu”, „man” pareizi

Lieto vārdus daudzskaitlī un darbības vārdus pagātnē

Zina vismaz trīs prievārdus – iekšā, uz, zem

Pazīst galvenās ķermeņa daļas un jāprot tās nosaukt

Veikli runā trīs vārdu teikumos

Ir gandrīz 900 līdz 1000 vārdu liels vārdu krājums

90% no bērna sacītā ir labi saprotams

Sāk dominēt valodā darbības vārdi

Saprot lielāko daļu vienkāršus jautājumus, kas saistīti ar apkārtējo vidi un ikdienas darbībām

Saista notikumus ar iepriekšējo pieredzi un rīkojas saskaņā ar to

Bērns ir spējīgs spriest par tādiem jautājumiem kā „kas ir jādara, ja bērns ir miegains, izsalcis, nosalis, izslāpis”

Spēj nosaukt savu dzimumu, vārdu un vecumu

Nevajadzētu gaidīt, ka bērns spēs at bildēt uz visiem jautājumiem, lai gan viņš saprot, ko no viņa gaida

 

Ko Tu vari darīt, lai palīdzētu?

-          Lieto vienkāršus, skaidrus vārdus, kas ir viegli atdarināmi;
-          Parādi bērnam, ka Tev interesē, ko viņš saka, atkārojot bērna sacīto un papildinot to. Piemēram, bērns saka „skaista puķe”. Tu vari atbildēt: „Jā, tā ir skaista puķe. Puķe ir koši sarkana. Tā arī labi smaržo. Vai Anna grib pasmaržot puķi?”
-          Paplašini bērna vārdu krājumu, iepazīstinot viņu ar grāmatām un lasot priekšā.
-          Apraksti bildes katrā grāmatas lapaspusē. Nosauc pazīstamu vārdu sinonīmus, piemēram, māmiņa, sieviete, pieaugušais.
-          Ieliec dažādus priekšmetus traukā un lūdz, lai bērns pa vienam ņem laukā un saka, kas tas ir, papildinot viņa teikto. Piemēram, bērns izņem ķemmi un saka: „Tā ir ķemme. Anna ķemmē ar ķemmi matus.”
-          Aplūkojiet ģimenes albumu un nosauciet redzamos cilvēkus. Lieto vienkāršas frāzes/ teikumus, lai aprakstītu, kas notiek bildēs, piemēram, Anna peldas ezerā.
-          Raksti zem bildēm vienkāršus parakstus, piemēram, „mana pirmā putriņa” vai „daudz laimes, meitiņ!”. Tavs bērns sāks saprast, ka lasīšana ir mutvārdu valoda rakstos.
-          Jautā bērnam jautājumus, lai viņš var atbildēt „jā” vai „nē”, piemēram, „vai Tu gribi padzerties? Vai Tu dzersi pienu?” Nedaudz uzgaidi, lai bērns apsver atbildi un tad sniedz atgriezenisko komunikācijas saikni: „Paldies, ka pateici mammītei, ko Tu vēlies. Mamma Tev atnesīs glāzi piena.”
-          Dziediet ritmiskas dziesmiņas, kas mazuli ievedīs ritma un mūzikas valodas pasaulē.
-          Nostiprini mazuļa spējas, spēlējot „Jā”- „Nē” spēli: „Vai Tu esi zēns?”, „Vai tā ir zebra?”