Pirmā klase jeb - kā sagatavot bērnu skolai?

Pirmā klase jeb - kā sagatavot bērnu skolai?

11. Sep 2017, 00:01 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Visi vecāki nopietni gatavojas bērna skolas dzīves sākumam: tiek tērēts ne mazums spēka un līdzekļu, lai iegādātos visu nepieciešamo. Un ar vienkāršu bērna apģērbšanu skolas formā un mugursomas iedošanu nepietiek, veiksmīgam sākumam nepieciešama arī psiholoģiskā sagatavotība.

Konsultē psiholoģe Diāna Zande.

Būt gatavam iemācīties

Septiņgadīgam bērnam skola ir stress, jo viņš kļūst pieaudzis, tātad, nevar vairs tikai rotaļāties un atpūsties, tagad viņam jānes cienīgi mugursoma, jāraksta burtnīcās, pēc skolas jāpilda mājasdarbi. Viņš ir pirmklasnieks un vecākiem ir jāapzinās sava atbildība šajā brīdī, jāsagatavo bērns maksimāli.

Psiholoģiskā gatavība

Tas nozīmē bērna psiholoģiskajai attīstībai nepieciešamo līmeni skolas programmas un apmācību nosacījumu apgūšanai vienaudžu vidū. Šis līmenis veidojas bērniem pirms septiņu gadu vecuma ar speciālu nodarbību palīdzību. Psihologi parasti runā par diviem psiholoģiskās gatavības aspektiem saistībā ar bērna gatavību skolai: motivējošais un intelektuālais. Intelektuālajā ziņā bērnam jābūt noteiktam interešu līmenim, gatavībai aprast ar sociālo pozīciju maiņu, jābūt vēlmei mācīties. Bērns var ar prieku iet uz skolu, bet tas nenozīmē, ka viņš vēlas mācīties. Iet uz skolu un mācīties - tās ir divas dažādas lietas. Būt gatavam skolai nenozīmē būt gatavam iemācīties rakstīt, lasīt un skaitīt, būt gatavam nozīmē - gribēt to visu apgūt.

Bērnam jāapgūst samērā daudz prasmju un iemaņu. Jāprot tikt galā ar grūtībām, iesāktais jāpabeidz līdz galam. Skolai nepieciešamas arī analītiskās iemaņas: jāprot salīdzināt, sagrupēt, izdarīt secinājumus. Lasiet kopā grāmatas un pēc tam lūdziet pārstāstīt bērnam dzirdēto, ieklausieties bērna sacītajā un sapratīsiet, kā viņš dzirdēto ir uztvēris. Bērns iemācīsies analizēt grāmatu nepieciešamības jēgu, viņam uzlabosies runas prasmes un vārdu krājumā būs arvien vairāk jaunu vārdu. Pirmklasniekam, pavisam noteikti, jābūt: ziņkārīgam, jāprot noturēt uzmanība, jāprot koncentrēties, jābūt labai atmiņai, jāgrib meklēt atbildes uz jautājumiem, jāprot kontrolēt sava uzvedība, jābūt pacietīgam. Un šīs iemaņas, īpašības bērnam var dāvāt caur rotaļām, veidošanu ar plastilīnu, lasīšanu - katru dienu.

Pirmklasnieks un vienaudži

Jābūt nepieciešamībai komunicēt ar vienaudžiem, jāprot adekvāti sevi novērtēt. Svarīgi ir radīt motivāciju bērnam, lai viņam rastos vēlme mācīties, iepazīt kaut ko jaunu un noderīgu. Pastāstiet bērnam par savām skolas gaitām, par saviem skolotājiem, zināšanām. Bērnam jāpierod pie sabiedriskās dzīves, jājūtas pārliecinātam par sevi, atrodoties ārpus mājas. Viņam jāprot pašam apģērbties un noģērbties, jāprot uzvilkt apavus, sasiet to šņorītes, jāprot tikt galā ar apģērba pogām, rāvējslēdžiem un cita veida aizdarēm. Jāprot noteikti pašam nokārtoties tualetē. Bērna gatavību skolai ietekmēs arī tas, kā jūs pret viņu izturaties, kā ar viņu runājat. Izvairieties no frāzēm, kas rāda bērnam, ka skolā ar viņu neviens neauklēsies, ka viņam liks divniekus par sliktu uzvedību, un tad ar viņu neviens nedraudzēsies.

Bez tam ārsti - neirologi iesaka pievērst uzmanību arī bērna vispārējam stāvoklim. Pieradiniet viņu pie dienas režīma. Īpaši svarīgi tas ir bērniem, kas kādu iemeslu dēļ nav gājuši dārziņā. Lai bērns vasarā pirms pirmās klases mostas no rīta plkst.7:00-8:00 un savlaicīgi lai iet arī gulēt vakarā. Padarbojies pa dienu ar bērnu. Noteikta režīma ievērošana atvieglos bērna ieiešanu skolas režīmā, un, attiecīgi, par vienu stresa faktoru bērnam būs mazāk. Pēc skolas bērnam jāpaēd, jāatpūšas, jāiziet svaigā gaisā un tikai tad jāpilda mājasdarbi.

Vienkāršas rekomendācijas

Pirms skolas derētu aprunāties ar speciālistu, ja bērnam ir kāda hroniska saslimšana. Ja saslimšanas nav, tad jādodas pie pediatra, kurš iedos atzinumu par bērna veselības stāvokli. Rudenī būtu vēlams uzsākt arī vitamīnu terapiju imūnsistēmas stiprināšanai, lai stresa radītā slodze, kas saistīta ar skolas gaitu sākšanos, būtu mazāka.

Jāpavēro bērns pirmajos mācību gada mēnešos. Iespējams, viņš kļūs agresīvāks, ietiepīgāks vai raudulīgāks. Tas būtu iemesls aizdomāties par to, kādas problēmas radušās tavam pirmklasniekam. Ja tas saistīts ar adaptāciju jaunajos apstākļos, palīdzēt var psihologs. Ja tas saistīts ar to, ka bērns nespēj apgūt mācību vielu, nespēj rast kontaktu ar vienaudžiem, jāgriežas pie neirologa. Ja bērnam ir somatiskas saslimšanas, viņš fiziski nespēj izturēt slodzi, nogurst vai viņam traucē biežas galvas sāpes, jāpadomā par saudzīgāku režīmu.

Iepazīstini bērnu ar viņa audzinātāju pirms skolas sākuma. Aizejat kopā apskatīt bērna topošo klases telpu, ļauj viņam pasēdēt solā un visu apskatīties, lai bērnam vide nešķistu pilnīgi sveša. Pastaigājieties kopā pa skolas teritoriju. Centies savlaicīgi iepazīstināt bērnu ar kādu no klasesbiedriem. Pastāsti bērnam par stundu sarakstu un laikiem, kas paredzēti mācību stundām, pārtraukumiem un pusdienām. Pajautā bērnam par viņa jūtām un iespaidiem pēc skolas apskates. Ja viņš uztraucas, pastāsti, ka, ja rodas jebkādas problēmas, tu palīdzēsi viņam tās atrisināt. Vecāku mīlestība ļoti palīdz bērnam iejusties pirmajā klasē.

Skolnieki un skolnieces

Bērns ir sācis apmekēt skolu, un viņš vairs nav viekārši bērns, bet gan zēns vai meitene, pirmklasnieks vai pirmklasniece ar saviem pienākumiem, atbildības sajūtu, ar savu domāšanu, uztveri, runu, emocijām, rakstura iezīmēm, attīstību.

Uzsākt skolas dzīvi ir ļoti grūti. Pierast pie skolas, pie jauna dzīves sākuma, pie jaunām prasībām ne visiem ir viegli. Dažiem tas notiek visai ātri, citiem  - ilgāk un grūtāk norit iejušanās skolā. Parasti grūtāk iejūtas tieši zēni, meitenes ir sabiedriskākas, vieglāk uzsāk veidot attiecības, pakārtojas situācijai.

Daudz kas atkarīgs no temperamenta

Bērniem skolas vecumā ir ne tikai atšķirīgas rakstura iezīmes, bet liela nozīme skolas dzīvē ir arī katra bērna temperamentam. Visgrūtāk ar augstu atzīmju iegūšanu parasti ir zēniem - melanholiķiem un meitenēm - holēriķēm.  Zēni - melanholiķi ir viegli ievainojami, lēnīgi. Viņiem trūkst cīņas spara, aktivitātes, cenšanās pastāvēt par sevi, savu pozīciju. Meitenes - holēriķes, tieši otrādi, ir pārāk aktīvas, patstāvīgas, vienmēr kaujas gatavībā, nemierīgas. Konfliktsituācijās aizstāv sevi samērā spēcīgi.

Ja raugāmies no mācību vielas apguves, tad vislabāk tajā ziņā veicas sangvīniķiem, īpaši - zēniem. Šī temperamenta pārstāvi ir gan aktīvi, gan dzīvespriecīgi, gan komunikabli un arī pozitīvi. Viņos viss ir vairāk līdzsvarots. Tieši sangvīniķi pirmajās klasēs skolotājiem sagādā vismazāk raižu. Bet jāatceras, ka tuvojoties skolas vidusdaļai, temperamenta tips bērnā vairs nebūs viens, un holērķis var iekļūt spēcīgāko audzēkļu vidū, vai sangvīniķis var atrasties bezcerīgo divnieku karaļu vidū.

Mācības un agresivitāte

Augsts agresijas līmenis bērnam atņem, savā ziņā, veiksmīgumu. Atzīmes kļūst sliktākas, un visbiežāk tā notiek tieši ar meitenēm. Zēniem atzīmju kritums novērojams tikai tad, ja agresijas individuālie rādītāji ir ļoti augsti. Interesanti, ka agresijas neesamība personības veidošanās procesā bērna rezultātus skolā arī var pazemināt, jo bērniem, kas vispār nav agresīvi, ir enerģētisko resursu samazinājums organismā.

Nekad nesalīdziniet zēnus un meitenes, kādu no viņiem uzrādot kā piemēru citiem, viņi ir atšķirīgi, arī, ja skatāmies no bioloģiskā vecuma līknes. Neaizmirstiet, ka zēni un meitenes pasauli redz, dzird un jūt atšķirīgi, tāpat - viņi arī domā atšķirīgi.

Centieties bērnam dot zināšanas, sniedziet atbalstu, mīliet viņus un palīdziet iejusties! Viss izdosies!

Māmiņu Klubs

20121128173408-44521.jpg

Meklē atbalstu, noderīgus ekspertu padomus:

www.bernuenureze.lv