Kā attīstīt emocionālo intelektu. 5 vingrinājumi

Kā attīstīt emocionālo intelektu. 5 vingrinājumi

17. Jul 2018, 00:10 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Foto: pixabay.com

Efektīvas komunikācijas prasmes un spēja valdīt pār savām emocijām ir emocionālā intelekta un bērna sociālās kompetences pamats.

Emocionālais intelekts ir spēja tikt skaidrībā ar savām emocijām un to informāciju, ko emocijas mums sniedz, kā arī tā ir spēja izmantot šo informāciju, lai sasniegtu rezultātus. Cilvēki ar attīstītu emocionālo intelektu viegli iedraudzējas, un uztur ar draugiem harmoniskas attiecības, viņiem ir labas attiecības ar priekšniekiem, ar kolēģiem, un viņi savus mērķus sasniedz daudz vieglāk.

Pirmsskolas vecuma bērnam emocionālais intelekts palīdz atbrīvoties no stresa bērnudārza maiņas gadījumā, dzīvesvietas maiņas gadījumā. Iepazīstot savas emocijas, pieņemot tās un izprotot tās, bērni mācās vairāk uzmanību pievērst apkārtējo stāvoklim, mācās piedalīties un līdzi just, mācās izjust žēlumu un piedāvāt savu palīdzību. Rezultātā bērns jebkurā jaunā kolektīvā veiksmīgāk iekļaujas, gūst prieku no komunikācijas.

Kā iemācīt bērnam valdīt pār savām emocijām?

Tvaika "nolaišanas" metode

Pāreja no vienām emocijām uz citām. Bērnam gan bērnudārzā, gan skolā sākumā var būt grūtāk. Ilgstoši pārdzīvojumi, negatīvas emocijas var radīt arī neierastu uzvedību mājās. Nerājiet bērnu, ja viņš sāk skaļi kliegt, sist ar kājām pret zemi, tas viss viņam var palīdzēt tikt galā ar stresu. Ļaujiet bērnam iedomāties, ka viņš ir tējkanna, no kuras ārā nāk tvaiks. Viņam ir jāaiztur elpa, tad stipri jāizpūš gaiss  un tad, gluži kā izslēgtai tējkannai, jānomierinās. Bērnam, paralēli šai spēlei, var ieteikt būt aktīvam dažādos veidos: skrieniet, metiet bumbu, sarīkojiet spilvenu kaujas.

Pasaku tēli - situācijas pāreja

Palasiet bērnam pasakas, kurās ir lasāma pozitīva pieredze saistībā ar jaunu kolektīva locekli. Piemēram, pasakas ar zvēru iepazīšanos. Var izspēlēt pēc tam nelielas ainiņas ar rotaļlietu palīdzību. Lai rotaļu zaķītis ierodas jaunā mežmalā un iepazīstas ar ezīti un vilku. Kā viņi uzvedīsies, ko darīs, ko būs interesanti vienam par otru uzzināt? Katrs no viņiem jutīsies citādāk. Kas šīs būs par emocijām?

Ir bērni, kam palīdz kādas nelielas rotaļlietas ņemšana līdzi - uz bērnudārzu, vai skolas somā. Attiecīgi, dienas noslēgumā bērnam var pajautāt, kā šī rotaļlieta bērnudārzā, skolā uzvedusies, kas viņai tur paticis, ko šī lietiņa jaunajos apstākļos atklājusi, uzzinājusi, izbaudījusi?

Uzzīmē bailes

Tas ir lielisks veids, kā vingrināties emociju paušanas mākslā. Palūdziet bērnam savas bailes uzzīmēt! Kādas tās ir? Zilas un lielas? Vai tās līdzinās mākonim? Varbūt tām ir mutīte, actiņas un deguntiņš? Un tad kopīgi apskatiet savu zīmējumu! Ir bail? Salīdziniet zīmējuma izmēru ar bērna izmēru kopā! Pastāstiet bērnam - "Redzi, bailes ir mazākas par tevi! Tu esi tāds liels un stiprs, un tu vari viegli tikt ar to galā! Liec zīmējumu uz grīdas savā priekšā un kārtīgi izlēkājies pa to! Malacis, tu savas bailes samīdīji! Tagad saplēsīsim baiļu zīmējumu mazos gabaliņos!". Pēc tam atliek visu rūpīgi savākt un izmest.

Dziļa ieelpa

Bērnam jāzina, ka savas reakcijas viņš var kontrolēt vienkāršā veidā, arī izmantojot dziļu ieelpu. Palīdziet bērnam šo tehniku apgūt: kopā lēnām ievelciet gaisu caur degunu, paceliet rokas augšā, un izpūtiet gaisu pa muti, lēnām rokas nolaižot. Koncentrēšanās uz elpošanu ļaus ātri nomierināties. Kad ķermenis un smadzenes strādā kopā, mēs spējam koncentrēties uz noteiktu priekšmetu vai domām. Spējam domāt - skaidrāk.

Emociju dienasgrāmata

Mazajam cilvēkam var piedāvāt ierīkot savu emociju dienasgrāmatu. Lai bērns zīmē katru savu dienu - kādu notikumu, pārdzīvojumu, noskaņojumu.. Analizējot dienasgrāmatu jārunājas ar bērnu, jāapspriež tas, ko viņš katru dienu piedzīvojis - gan labās, gan ne tik labās lietas. Redzēsiet, sāksiet viens otru labāk saprast.

Runājies ar bērnu, bet - centies saprast dažas svarīgākās lietas:

  • Ar kādām emocijām bērns saskaras?
  • Kas šīs emocijas izraisa?
  • Ja emocijas ir patīkamas un noderīgas, kādā veidā pie tādām var tikt vēl?
  • Ja emocijas ir nepatīkamas, nevēlamas, kā novērst to rašanās cēloni?

Emocionālā intelekta attīstība nav modes lieta, tas ir reāls instruments, kas darbojas, palīdzot bērnam rotaļu veidā apgūt daudz svarīgu lietu. Apzināts darbs ar emocijām ļauj bērniem apgūt iemaņas, kas noderēs visas dzīves garumā.

Māmiņu Klubs