Ieteikumi vecākiem, kā atzinīgi novērtēt bērnu sekmes un sasniegumus skolā

Ieteikumi vecākiem, kā atzinīgi novērtēt bērnu sekmes un sasniegumus skolā

28. May 2015, 11:34 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Tuvojoties mācību gada noslēgumam, iepirkšanās centrs Atrium Azur aicina vecākus atzinīgi novērtēt bērnu sasniegumus mācībās un sadarbībā ar psiholoģijas un pedagoģijas eksperti, Latvijas Universitātes profesori, Zandu Rubeni, ir noskaidrojis ieteikumus vecākiem, kā vislabāk novērtēt bērnu sekmes un sasniegumus skolā.

I/c Atrium Azur uzskata, ka skolēnu centība un pārvarētās grūtības mācībās ir jāapbalvo, tāpēc aicina atzinīgi novērtēt bērnu sasniegumus un veicināt viņu turpmāko izaugsmi. Lai arī kādu bērna atalgošanas un novērtēšanas veidu vecāki izvēlētos, būtiskākais atzinības sniegšanas procesā ir novērtēt bērna individuālo sniegumu un progresu. Ir jānovērtē bērna darbs, nevis jāsalīdzina bērns vai viņa veikums ar citiem vienaudžiem. Bērna audzināšanas un novērtēšanas procesā svarīgi ir ļaut bērnam saprast, ka viņš ir individualitāte.

Svarīgi ir paust atzinību un novērtējumu

Individuāls vai publisks atzinības izteikums un uzslava ir pirmais solis, ko vecāki var veikt, novērtējot bērna panākumus. Atzinīgi novērtējot sasniegto, cilvēks tiek motivēts attīstīties. Latvijas Universitātes profesore  Zanda Rubene norāda: „Ikviens vēlas izjust atzīšanu – saņemt atzinību kā atalgojumu par uzņēmību, centību un mērķtiecību. Bērniem atzīšana ir ļoti nozīmīgs aspekts, lai veicinātu pilnvērtīgu un sekmīgu sociālās dzīves veidošanos, lai bērns justos sabiedrībai piederīgs. Uzslavējot bērnu, tiek novērtēta viņa centība, kas turpmāk veicina viņa motivāciju pilnveidoties un sasniegt vēl labākus rezultātus. Tādejādi tiek sasniegts arī pedagoģiskais mērķis – bērnam radīta vēlme mācīties sev.

Atalgojumu sniedz par ilgtermiņā sasniegtajiem rezultātiem

Noturīgas motivācijas radīšanai bērns ir jāatalgo par ilgtermiņā gūtiem sasniegumiem. Tas var būt gan materiāls apbalvojums kā dāvana vai nauda, gan kopīgi piedzīvots notikums kopā ar vecākiem, piemēram, ceļojums, izklaides vai sporta pasākums, kopīgas vakariņas. Atalgojumu par ilgtermiņā sasniegtiem rezultātiem var interpretēt līdzīgi kā gadījumos, kad pieaugušajiem darbavietā tiek izmaksātas prēmijas. Taču jāņem vērā, ka ikdienā materiāli atalgojot bērnu par viņa tiešo pienākumu veikšanu, vecāki var saskarties ar risku - tiek deformēti vai nepareizi veidoti bērna iekšējie stimuli mācīties. Bērnam ir būtiski saprast, ka apbalvojums tiek pasniegts par ilgtermiņa centību, darbu un grūtību pārvarēšanu, kas ir sekmējis labu rezultātu. Mācīšanās procesā bērnam ikdienā ir jārada apstākļi, kas attīsta viņa iekšējos stimulus un vēlmi mācīties priekš sevis. Ja ikdienā bērnam par mācīšanos maksā, tad viņa motivāciju veido tikai ārējie materiālie stimuli, kas agri vai vēlu vairs neradīs gana spēcīgu motivāciju sasniegt labus rezultātus.

Atalgojumam ir jābūt saskaņā ar bērna iekšējām vajadzībām

Izvēloties atalgojuma veidu, ir jāapzinās, ko bērns uzskata par atalgojumu jeb kas ir viņa iekšējās vajadzības. Bieži vien, gribot labu un izvēloties dāvanu, vecāki izvēlas lietas, kas, viņuprāt, bērnam patiktu, nenoskaidrojot, vai šo dāvanu bērns vēlas. Iespējams bērnam kārtējā mantiņa nav nepieciešama, un viņš daudz augstāk novērtēs kopīgi pavadītu laiku ar vecākiem, kas veicinās saturīgu savstarpējo attiecību veidošanos, un ir pamatā veselīgai bērna attīstības videi. „Visprecīzāk varēsiet noskaidrot bērna vajadzības, ja ikdienā ar viņu runāsiet, rūpīgi uzklausīsiet. Protams, jāatceras, ka šīs vajadzību ietekmē sabiedrības spiediens un normas – reklāmās redzētais, klasesbiedru viedoklis un tajā brīdī „modernās lietas”, kas ne vienmēr ir tās praktiskākās. Taču, ja šis apbalvojums būs patiesi gribēts, bērns par to priecāsies un tas strādās kā stimuls turpmākajiem sasniegumiem, ” stāsta Zanda Rubene.