E-komercija - iespēja bērnu preču ražotājiem strādāt starptautiskos tirgos

E-komercija - iespēja bērnu preču ražotājiem strādāt starptautiskos tirgos

13. Mar 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Latvijas uzņēmums “IGLU Soft Play” ražo mīkstos spēļu klučus zīdaiņu un bērnu attīstībai. Tas ir unikāls uzņēmums ne tikai produkta, bet arī biznesa modeļa dēļ. Proti, tas savas preces pārdod galvenokārt internetā gala klientiem. Uzņēmuma vadītājs Vigants Lesausks cer, ka šis stāsts kļūs par iedvesmu citiem. Arī pavisam maziem uzņēmumiem vai jaunajām māmiņām, kas tikko sākušas vai vēl plāno uzsākt savu biznesu. 

 

Uzņēmums “PEPI RER”, kura paspārnē šobrīd aug spēļu kluču ražotājs “IGLU Soft Play”, tirgū darbojas jau 25 gadus. “PEPI RER” ražo burbuļplēves, polietilēna putu, dažādus grīdu apakšklājuma un arī betonēšanai nepieciešamos materiālus. Viens no tiem tiek izmantots arī spēļu klučos.

Pirmais ieteikums - nebaidies eksperimentēt!

IGLU Soft Play” spēļu klučus uzņēmums ražo tikai 10 gadus. “Ideja radās, kad darbinieki nolēma SIA “PEPI RERr” ražoto industriālo putu materiālu apšūt ar ādu, lai bērniem mājās uztaisītu rotaļu kluci,”  jaunā attīstības virziena pirmsākumus atceras V. Lesausks. “Eksperimentālā kārtā pēc tam vēl daži šādi produkti nonāca “eBay” e-komercijas plarformā, kur tos nopirka tai pašā dienā. Tas deva pārliecību, ka produkts ir vajadzīgs, un to varētu sākt ražot lielākos apmēros. Augot ražošanas un pārdošanas apjomam saprata, ka materiāls un tā kombinācija ir unikāla, iesāktais jāturpina.”

2023. gada septembrī uzņēmums “Draugiem Capital” un investīciju fonds “BaltCap” investēja “PEPI RER”, iegādājoties uzņēmuma vairākuma daļas. Šobrīd uzņēmums ir sasniedzis 13 miljonu eiro apgrozījumu. Kopš “IGLU” zīmola izveides 2015. gadā ir būtiski to palielinājis. Uzņēmums strādā ar peļņu. Komandā šobrīd ir teju 200 darbinieki. Investīciju mērķis ir ļaut straujāk attīstīt tiešo pārdošanu, mārketingu un e-komerciju zīmola nostiprināšanai globālā tirgū.

Pārdod tikai internetā

IGLU Soft Play” kluči ik dienas no ražotnes Valkā tiek piegādāti uz kādu no 43 valstīm Eiropā, ASV, Kanādā un citur pasaulē. V. Lesausks uzsver, ka tāds pasūtījumu apjoms ir iespējams tikai, izmantojot e-komercijas kanālus. Viņam piekrīt arī “Smartpost Itella” Mārketinga vadītāja Mētra Strode: “No personīgās profesionālās pieredzes, strādājot ar daudziem starptautiskiem zīmoliem, varu teikt, ka reti kurš mārketinga instruments ir tik efektīvs pārdošanas paplašināšanai kā jauna e-komercijas kanāla atvēršana. Digitālās reklāmas, protams, dod rezultātus, ja ir pareizi optimizētas. Tomēr e-komercijas platformām ir tāda priekšrocība, ka tās spēj klientus piesaistīt "automātiski" ar mazākām izmaksām. Esmu redzējusi uzņēmumus, kas ir spējuši trīskāršot un pat četrkāršot savus gada ienākumus, tikai piedāvājot savus produktus Lielbritānijas tirgū un izmantojot e-komercijas kanālus, piemēram, “Amazon”. Te gan ir svarīgi piebilst, ka zīmoliem nevajadzētu ignorēt mazākus pārdošanas platformas un kanālus, jo tie palīdz iegūt vairāk "interneta īpašumu" un tādējādi ir vairāk iespējas būt "acu priekšā" tādās meklētājprogrammās kā “Google”.”

Uzņēmums “IGLU Soft Play” izmanto visus populārākos e-komercijas kanālus - kopskaitā aptuveni desmit. Tostarp arī tādus, ko Latvijā citi neizmanto nemaz vai izmanto reti, piemēram, ASV mazumtirdzniecības veikala tīkla “Wallmart” e-komercijas platformu un Vācijas “Kaufland”. “Wallmart” ir otrā lielākā e-komercijas platforma, uzreiz aiz “Amazon”. V. Lesausks iesaka iespējami daudz eksperimentēt ar dažādiem kanāliem dažādās valstīs, jo iepriekš nekad nav iespējams pateikt, kas izrādīsies efektīvākais pārdošanas kanāls. Protams, jārēķinās arī ar to, ka ir valstis, kur konkrētais produkts nebūs vajadzīgs, iespējams, ekonomisku vai kultūras apsvērumu dēļ.

Būtiski arī, ka lielu pasūtījumu skaitu “IGLU Soft Play” saņem no savas mājaslapas. “Tas ir ērti klientam, jo automātiski tiek aprēķinātas papildus izmaksas. Mūsu specifika ir tāda, ka sūtīšanas un piegādes izmaksas automātiski iekļaujam cenā, lai klientam par to nebūtu jālauza galva,” teic V. Lesausks.

IGLU Soft Play” šogad plāno trīksāršot ražošanas apjomus - pieprasījums ir tik liels, ka ražošana ir saplānota jau pusgadam uz priekšu. Līdz ar to šobrīd vēl nav intereses un vajadzības apsvērt fizisku pārdošanas vietu izmantošanu. “E-komercija atver ļoti plašas durvis uz milzīgo pasauli. Pat tad, ja katrs tūkstošais klients nopirks Tavu produktu, tas jau nozīmēs lielus pārdošanas apjomus, ar ko varēsi lepoties ne tikai Latvijā, bet pasaulē. E-komercijas priekšrocības ir arī vienkāršāks iepakojums, tiešs kontakts ar klientu un attiecīgi arī atgriezeniskā saite, līdz ar to ātri iespējams realizēt uzlabojumus un ieteikumus. Mums pašiem ir arī savs palīdzības dienests - uzreiz varam pārbaudīt informāciju. Izmaiņas produktos, ja tās tiešām izrādās nepieciešamas, nekavējoties varam ieviest ražošanā,” e-komercijas priekšrocības raksturo V. Lesausks.

Izvēlies uzticamus partnerus

“Nedarīt to, ko citi var izdarīt labāk, ārtāk un lētāk,” saka V. Lesausks. “Tas attiecas uz loģistiku, ražošanu, citiem pakalpojumiem. Ja kāds cits partneris var, piemēram, aizvest un atmuitot preci un izdarīt to ātri, tad visticamāk tas kopumā būs arī lētāk. Tas pats attiecas arī uz dažādu materiālu iegādi un tehnoloģiju izmantošanu.” Viņš uzsver, ka lielu un stabilu partneru izvēle “atspēlējas”, kad uzņēmums strauji aug. Ja aug pārdošanas apjomi, tad sadarbības partneriem ir jāspēj ar tiem tikt galā. “Mēs negribam savu veiksmes stāstu ierobežot ar to, ka sadarbojamies ar partneri, kurš nespēj tikt ar to galā. Tāpēc padomā - ja Tev sanāks, vai sadarbojies ar partneriem, kas spēs to Tavu sapni arī piegādāt?” iesaka V. Lesausks.

 

Tad vēl, izvēloties partneri, ir jāpievērš uzmanība arī dažādām niansēm. Piemēram, “IGLU Soft Play” būtisks eksporta tirgus ir Lielbritānija, bet piegāde kļuva sarežģītāka pēc tam, kad Lielbritānija izstājās no Eiropas Savienības (ES). Tas nozīmē, ka šobrīd Lielbritānijas iedzīvotājiem, pērkot preci no jebkuras ES valsts, tā ir jāatmuito. “Ja tas ir jādara pasta nodaļā vai jāzvana un jābrauc kaut kur, tad otro reizi klients vēl padomās, vai tiešām veikt pasūtījumu. Labs loģistikas partneris ļauj klientam aiztaupīt raizes, kas saistītas ar preces saņemšanu. Un mums ir svarīgi, lai klients jūtas tā, it ka prece ir piegādāta no blakus pilsētas turpat, Lielbritānijā. Mēs muitas nodevu iekļaujam cenā. Tālāk jau piegādes partneris - mūsu gadījumā Lielbritānijā tas ir “Smartpost Itella” - nokārto visu pārējo. Mēs apstrādājam simtiem pasūtījumu dienā. Mums nav nedz laika, nedz cilvēku resursu, lai mēs paši katru paciņu muitotu,” stāsta V. Lesausks.

Klientam ērtas un ātras piegādes svarīgumu uzsver arī Smartpost mārketinga vadītāja “Piegāžu partnera uzticamība var būtiski ietekmēt biznesu, jo e-komercijas laikmetā klientu prasības pēc ātrām un ērtām piegādēm tikai aug. “Smartpost Itella”, kas ietilpst somu uzņēmumu “Posti” grupā, apzinās šo nepieciešamību un rūpējas gan par kopējo piegāžu procesa optimizāciju, gan par biznesa klientu vēlmēm un vajadzībām, pielāgojoties katram individuāli.”

Nebaidies prasīt atbilstošu cenu

Latvijā bieži runā par to, ka uzņēmējiem pietrūkst ambīciju un drosmes prasīt par produktu atbilstošu samaksu. “Pārāk daudz koncentrējamies uz to, ka, piemēram, no Āzijas pasūtīt identisku produktu ir lētāk... “IGLU Soft Play” ir konkurenti, kas ir būtiski lētāki! Tas ir normāli jebkurā biznesā. Bet mēs strādājam valstīs, kur mūsu produktu var atļauties un to pērk, jo tas ir kvalitatīvāks, ražots ētiskos apstākļos. Turklāt ražošanā tiek izmantoti labāki un otreizēji pārstrādājami materiāli. Mūsu klienti ir gatavi par to maksāt! Kāpēc lai par to nemaksātu arī Tavs klients?” retoriski vaicā V. Lesausks.

ŅEM VĒRĀ! “Smartpost Itella” ir iekštelpu paku termināļu risinājumu līderis Baltijas valstīs. Uzņēmums specializējas pēdējās jūdzes piegādēs uz paku termināļiem, kā arī kurjerpiegādēs. “Smartpost Itella” ir kļuvis par iecienītu izvēli gan tiem klientiem, kas novērtē maksimālas ērtības, gan arī tiem uzņēmumiem, kas sūta produktus, kuru piegādē ir būtiski nepieļaut temperatūras svārstības. Mūsu iekštelpu paku termināļi nodrošina sūtījumu drošu uzglabāšanu, radot nevainojamu piegādes pieredzi, kā arī apvienojot efektivitāti un komfortu.

Vai Tu meklē uzticamu partneri sūtījumu piegādei? Sazinies ar “Smartpost Itella”. Mēs varam piedāvāt:

●      noliktavu;

●      gaisa un sauszemes transporta pakalpojumus;

●      liela un maza izmēra sūtījumu piegādi Latvijā un starptautiski;

●      loģistikas centra pakalpojumus.

Vairāk informācijas “Smartpost Itella” mājas lapā šeit.