Diskusija par sociālo prasmju attīstību un empātiju

17. Dec 2020, 12:53 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Diskusijā piedalījās atzīti jomas eksperti - psiholoģe, piecu bērnu māmiņa Inga Bērziņa, bērnu un pusaudžu psihoterapeits Nils Sakss Konstantinovs, kas šobrīd strādā un vada Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centru, kā arī Māmiņu Kluba vadītāja, divu bērnu māmiņa un influencere Rūta Dvinska. Eksperti diskutēja par to, kas palīdz bērnos attīstīt sociālās prasmes un empātiju, kādus palīglīdzekļus izmantot, lai izkoptu šo tik būtisko prasmi.

Tēmu aktualizē arī nesen veikts neirozinātnisks pētījums, kuru īstenoja zīmols Barbie sadarbībā ar Kārdifas Universitāti, pierādot, ka rotaļas ar lellēm attīsta bērnos empātiju, veicina sociālo prasmju attīstību, un atklājot jaunus palīglīdzekļus, kādus vecāki var izmantot, lai attīstītu bērnos sociālās un emocionālās prasmes, piemēram, empātiju.

Starptautiskajā pētījumā aptaujāja vairāk nekā 15 000 bērnu vecākus 22 valstīs, kur 91 procents vecāku uzsvēra empātiju kā svarīgu sociālo prasmi, kas palīdz viņu bērnam attīstīties, savukārt 74 procenti vecāku vairāk mudinātu bērnu spēlēties ar rotaļlietu, ja zinātu, ka ir pierādīta tās spēja attīstīt bērnā sociālās un emocionālās prasmes.

„Arī Latvijā aizvien vairāk pieaug vecāku izpratne par to, ka rotaļām ar lellēm ir daudz lielāka nozīme bērnu attīstībā, nekā tām piedēvēts iepriekš, jo tās pilda ne tikai bērnu izklaidējošu, bet sociālās un emocionālās prasmes attīstošu funkciju. Kopumā vecāki arvien aizvien vairāk interesējas par to, kas ietekmē un attīsta empātiju bērnos, kādus palīglīdzekļus izvēlēties, lai palīdzētu bērnos izkopt gan sociālās, gan emocionālās prasmes un iemaņas,” norāda psiholoģe Inga Bērziņa.

Vadošās Eiropas pētījumu aģentūras Norstat veiktais pētījums Latvijā, kurā tika aptaujāti vecāki ar bērniem vecumā no 4 līdz 9 gadiem, parāda, ka 48% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju vecuma grupā no 30 līdz 49 gadiem atzīst empātiju par svarīgu sociālo prasmi savos bērnos. Tāpat vecāki prasmi sadarboties, cieņas izrādīšanu un pozitīvu attieksmi minējuši kā būtiskas sociālās prasmes, kuras vēlētos redzēt savos bērnos.

Latvijas iedzīvotāji uzskata, ka bērnos empātiju vislabāk attīsta saskarsme ar dažādiem cilvēkiem, kā arī izglītojošas filmas un multfilmas, kamēr vien 26% procenti apzinās, ka rotaļas ar lellēm varētu palīdzēt bērniem attīstīt empātiju. 10% respondentu norāda, ka, viņuprāt, empātiju attīsta arī video un datorspēles, savukārt 6% respondentu ir pārliecināti, ka empātiju nav iespējams attīstīt vispār.

Tā kā zinātniskie pētījumi apstiprina, ka rotaļām ar lellēm ir liela nozīme bērnu attīstībā, būtiski ir izvēlēties rotaļlietas, ar kurām bērni patiesi gribētu spēlēties. Latvijā vecāki par svarīgāko min bērna personīgo gaumi, proti, vai bērnam pašam patīk konkrētā lelle (63%). Tiesa 21% respondentu atzina, ka lelles saviem bērniem neiegādājas vispār.

Sarindojot prioritārā secībā dažādas bērnu brīvā laika pavadīšanas iespējas, vien 10% respondentu Latvijā kā pirmo izvēli minēja lelles. Apmēram 1/3 respondentu kā pirmo bērnu izvēli brīvā laika pavadīšanai norādījuši planšetdatora/telefona un datora izmantošanu.

„Vecākiem būtu svarīgi saprast, ka rotaļas ar lellēm pozitīvi ietekmē bērna attīstību ilgtermiņā, jo, rotaļājoties ar lellēm, bērnos tiek aktivizēti tie smadzeņu reģioni, kas saistīti ar informācijas apstrādi, piemēram, empātiju, arī brīžos, kad bērns spēlējas vienatnē. Diemžēl, vienatnē spēlējot spēles planšetē, novērojama daudz mazāka šo smadzeņu daļu aktivizācija, pat gadījumos, kad spēles ietver būtiskus radošos elementus. Bērniem, kuri agrīnā vecumā attīsta empātiju un sociālās prasmes, ir labākas atzīmes, viņi ilgāk paliek skolā un kopumā izdara veselīgākas izvēles,” atzīmē zīmola Mattel pārstāvis Latvijā, uzsverot, ka izpratne par to, ka bērni var attīstīt šīs prasmes, rotaļājoties ar lellēm, piemēram, Barbie ir vērā ņemams un noderīgs palīglīdzeklis vecākiem.

Ejot līdzi pasaules tendencei par iekļaujošu sabiedrību un dažādību, zīmols Barbie šobrīd piedāvā arī lelles, kas reprezentē dažādību (dažādas nacionalitātes, lelles ar īpašām vajadzībām, kustību traucējumiem, dažādām auguma proporcijām), jo arī šādā veidā iespējams bērniem iemācīt pieņemt un saprast atšķirīgas sociālās grupas, vienlaikus veicinot empātiju un emocionālo inteliģenci.

Par Barbie

Lelli Barbie ražo amerikāņu rotaļlietu uzņēmums Mattel.Inc jau kopš 1959. gada. Gadu gaitā Barbie klāsts ir ievērojami mainījies un paplašinājies, pievienojot citas lelles un aksesuārus. Uzskatāms, ka Barbie lellei ir arī būtiska ietekme sociālo vērtību veidošanā, piemēram, Barbie kā dažādu profesiju pārstāve apliecinājums sievietes neatkarībai un jaunākās dažādu tautību, sociālo grupu Barbie kā daļa no iekļaujošas, pieņemošas sabiedrības.