Rotaļāšanās un sociālās prasmes, kuras bērnam jāpiemīt dažādos vecuma posmos

Rotaļāšanās un sociālās prasmes, kuras bērnam jāpiemīt dažādos vecuma posmos

15. Jan 2020, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Bieži vien vecākiem rodas jautājumi par to, kas bērnam dažādos vecuma posmos ir jāprot - kādām jābūt bērna komunikācijas un socializēšanās prasmēm gada vai trīs gadu vecumā.

Tāpēc, lai atvieglotu vecākiem izpratni, kas būtu jāprot viņa mazulim vai arī bērnam, kurš jau paaudzies un sasniedzis vairāku gadu vecumu, esam izveidojuši nelielu špikeri.

0 - 6 mēneši

  • Veido acu kontaktu (uz dažām sekundēm).
  • Smaida, kad tuvojas mamma.
  • Smejas, kad ar viņu rotaļājas.
  • Labprāt izpēta dažādus blakus esošus objektus.

6 - 12 mēneši

  • Veido acu kontaktu (uz dažām sekundēm).
  • Smaida, kad tuvojas mamma.
  • Smejas, kad ar viņu rotaļājas.
  • Labprāt izpēta dažādus blakus esošus objektus.
  • Cenšas atkārtot "ku-kū" rotaļu.
  • Kad mamma vai tētis plaukšķina, cenšas to atkārtot.
  • Imitē pieaugušo darbības.
  • Reaģē uz dažādām sejas izteiksmēm.
  • Spontāni pastiepj rokas pretī vecākiem, kad kāds no tiem tuvojas.
  • Spontāni novieto lelli ar galvu uz augšu.
  • Spontāni padod citiem rotaļlietas, kas atrodas viņa rokā.

1 - 2 gadi

  • Veido acu kontaktu.
  • Smaida, kad tuvojas ģimenes locekļi.
  • Uz rotaļām atbild ar smiešanos.
  • Labprāt izpēta apkārt esošos objektus.
  • Spontāni izstiepj rokas pretī vecākiem.
  • Spontāni padod citiem rotaļlietas, kas atrodas viņa rokā.
  • Spontāni novieto lelli ar galvu uz augšu.
  • Reaģē uz dažādām sejas izteiksmēm.
  • Atdarina pieaugušo darbības.
  • Atpazīst sevi spogulī.
  • Sasveicinās, atsveicinās.
  • Izspēlē vienkāršas lomu spēles, kuras iepriekš jau reiz redzējis.
  • Meklē paslēptus priekšmetus.
  • Imitē izlikšanos, piemēram, pasniedzot iedomātu krūzīti, vai arī tēlo, ka guļ, ēd.

2 - 3 gadi

  • Meklē paslēptus priekšmetus.
  • Rotaļājoties izspēlē dažādas, iepriekš redzētas, lomas un darbības.
  • Imitē izlikšanos, piemēram, pasniedzot iedomātu krūzīti, vai arī tēlo, ka guļ, ēd.
  • Izprot savas vajadzības un vēlmes, piemēram, ka vēlas padzerties.
  • Rotaļājas ar lellēm un rotaļlietām it kā tās būtu dzīvas.
  • Rotaļājas kopā ar citiem bērniem.
  • Izspēlē dažādas rotaļas, kas atspoguļo ikdienā retāk piedzīvotas situācijas, piemēram, ārsta apmeklējumu.
  • Rotaļās izmanto dažādus simbolus, piemēram, nūja var kļūt par zobenu.

3 - 4 gadi

  • Rotaļājas ar lellēm un rotaļlietām it kā tās būtu dzīvas.
  • Rotaļājas kopā ar citiem bērniem.
  • Rotaļās izmanto dažādus simbolus, piemēram, nūja var kļūt par zobenu.
  • Izspēlē dažādas rotaļas, kas atspoguļo ikdienā retāk piedzīvotas situācijas, piemēram, ārsta apmeklējumu.
  • Rotaļājas ar mehāniskām rotaļlietām.
  • Spēj uzgaidīt un dot priekšroku citiem bērniem.
  • Rotaļājas 2 - 3 bērnu grupā.
  • Iesaistās spēlēs, kas aptvert rotaļas ārpus personīgās pieredzes, piemēram, spēlējas ugunsdzēsējos.
  • Stāsta par savām sajūtām.
  • Izjūt kaunu, kad tiek pieķerts, darām nedarbus.

4 - 5 gadi

  • Rotaļājas ar mehāniskām rotaļlietām.
  • Spēj uzgaidīt un dot priekšroku citiem bērniem.
  • Rotaļājas 2 - 3 bērnu grupā.
  • Iesaistās spēlēs, kas aptvert rotaļas ārpus personīgās pieredzes, piemēram, spēlējas ugunsdzēsējos.
  • Stāsta par savām sajūtām.
  • Izjūt kaunu, kad tiek pieķerts, darām nedarbus.
  • Spēlējas ar citiem bērniem ar kopīgu mērķi.
  • Iesaistās spēlēs ar vienkāršiem noteikumiem, piemēram, paslēpes.
  • Spēlējas "mājās", "kafejnīcās", pašam radot spēles laukumu un to iekārtojot.

5 - 6 gadi

  • Spēlējas ar citiem bērniem ar kopīgu mērķi.
  • Spēlējas "mājās", "kafejnīcās", pašam radot spēles laukumu un to iekārtojot.
  • Iesaistās spēlēs ar vienkāršiem noteikumiem, piemēram, paslēpes.
  • Iesaistās organizētās spēlēs.
  • Spēļu un rotaļu laikā sarunājas.
  • Iesaistās rotaļās, kas aptver situācijas, kuras nekad paši nav piedzīvojuši, piemēram, došanās kosmosā.

6 - 7 gadi

  • Iesaistās rotaļās, kas aptver situācijas, kuras nekad paši nav piedzīvojuši, piemēram, došanās kosmosā.
  • Iesaistās organizētās spēlēs.
  • Spēļu un rotaļu laikā sarunājas.
  • Rotaļājas mazās grupās un paši izdomā savus spēļu noteikumus.
  • Spēlē grupu spēles, taču ar nosacījumu, ja tās neparedz, ka kāds būs zaudētājs.
  • Labprāt rotaļājas ar pretējā dzimuma bērniem.

7 - 8 gadi

  • Iesaistās rotaļās, kas aptver situācijas, kuras nekad paši nav piedzīvojuši, piemēram, došanās kosmosā.
  • Rotaļu laikā sarunājas ar citiem.
  • Iesaistās labi organizētās rotaļās.
  • Rotaļājas mazās grupās un paši izdomā savus spēļu noteikumus.
  • Spēlē grupu spēles un zaudējumu sāk uztvert vieglāk nekā pirms gada.
  • Labprāt rotaļājas ar pretējā dzimuma bērniem.

Šis saraksts izveidots, lai kalpotu kā funkcionāla prasmju pārbaude dažādos vecuma posmos un tas nav novērtējums, kas atspoguļo stingri standartizētus pētījumus.

Sarakstā iekļautā informācija apkopota daudzu gadu garumā no dažādiem avotiem, aptverot klīnisko praksi un terapeitiskās konsultācijas ar bērnu aprūpes speciālistiem, skolotājiem.

Raksta avots: childdevelopment.com.au