Kā rotaļāties ar bērnu, lai veicinātu viņa visaptverošu attīstību?

Kā rotaļāties ar bērnu, lai veicinātu viņa visaptverošu attīstību?

15. Jan 2021, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Rotaļāšanās nav tikai veids, kā aizpildīt laiku, jo tā ietekmē arī daudzus bērna attīstības aspektus. Kā rotaļāties ar mazuli, lai veicinātu viņa attīstību?

Kāpēc rotaļāšanās ieņem svarīgu lomu bērna attīstībā?

Spēlēšanās bērnam ne tikai rada prieku, bet arī pozitīvi ietekmē viņa labsajūtu. Spēlējoties bērni liek rotaļlietām atdzīvoties un mijiedarbojas ar citiem, tādējādi mācoties dzīvot sabiedrībā un reaģēt uz apkārtējo vidi. Rotaļājoties ar savu bērnu, ieteicams spēlēt dažādas lomas, uzdot jautājumus bērnam par to, ko jūt un domā viņa varonis, kā arī apvaicāties, ko par viņu varētu domāt citi. Šāda pieeja ļauj bērnam labāk attīstīt empātiju, kā arī atpazīt citu emocijas un reaģēt uz tām.

Spēlējoties ar citiem, bērns uzzina, kā strādāt komandā vai kā dalīties, piemēram, ar klucīšiem. Būvējot rotaļu klucīšus kopā ar bērnu, runājiet par dizainu un elementiem, kurus izmantosies būvniecībā. Spēlējoties ar bērnu pārliecinies, ka viņš dalās ar savām rotaļlietām. Tas ir jo īpaši svarīgi attiecībā uz bērniem, kuri aug vieni un ir pieraduši, ka visas rotaļlietas ir viņu.

Kopīga rotaļāšanās pozitīvi ietekmē bērna pašcieņu. Pateicoties rotaļām, kuru laikā veltām simtprocentīgu uzmanību spēlēšanās procesam, mazulis jūtas svarīgs un mīlēts. Rotaļājoties ir svarīgi arī uzslavēt bērnu, tā parādot, ka viņa idejas un risinājumi ir interesanti un tu, iespējams, tādus nebūtu izdomājusi.

Smadzeņu attīstība

Cilvēka smadzenes sastāv no divām puslodēm. Katra no tām atbild par dažādām funkcijām, taču, pateicoties abu pusložu sadarbībai, varam veikt dažādas darbības. Šim faktam ir svarīga loma daudzu bērna attīstības aspektu veicināšanā.

Kreisā puslode ir atbildīga par ķermeņa labās daļas kontroli, organizēšanu, plānošanu un matemātiskajām prasmēm. Savukārt labo puslodi izmanto, lai uztvertu stimulus un kontrolētu ķermeņa kreiso pusi. Tā ir atbildīga par iztēli, intuīciju, jūtām un abstrakto domāšanu.

Mājās rotaļājoties, varam pārliecināties, ka mazuļa abas smadzeņu puslodes tiek atbilstoši stimulētas. Tam lieliski noder klucīši. Kreisā puslode ir atbildīga par telpisko iztēli, kas tiek izmantota būvniecības laikā. Rotaļāšanās ar klucīšiem arī stimulē iztēli un veicina abstrakto domāšanu, kas ir labās puslodes uzdevums. Mudini bērnu sajaukt vairākus klucīšu komplektus un veidot dažādas lietas un priekšmetus, izmantojot savu iztēli. Ļauj viņam piešķirt lomas no klucīšiem izveidotajām figūrām, izdomāt to raksturīgākās iezīmes un izveidot attiecības starp dažādiem tēliem.

Motorikas koordinācija

Rotaļājoties bērns attīsta arī motoriku. Bērniem līdz gada vecumam varam novērot, kā pamazām viņi spēj izdarīt aizvien vairāk, piemēram, satvert kādu priekšmetu, noturēt to rokā un apzināti pārvietot no vienas rokas otrā. Vecāki bērni motoro prasmju attīstību var stimulēt arī rotaļājoties.

Sākumā rotaļās paļaujies uz vienkāršām darbībām, piemēram, struktūru veidošanu, izmantojot klucīšus. Šī darbošanās māca precizitāti, attīsta telpisko iztēli un uzlabo rociņu darbību. Šajā ziņā ļoti noderīgi ir dažādi radošie darbiņi, tāpēc ir vērts dažādot uzdevumus – ļauj bērnam izpausties ar māliem vai veidošanas masu, krāsot zīmējumus, darboties ar aplikācijām. Motoro prasmju attīstībā svarīga loma ir arī kustību rotaļām, kurās nepieciešams noturēt līdzsvaru, notvert bumbu vai arī secīgi izpildīt vairākus vingrinājumus.

Mācīšanās caur rotaļāšanos

Visvairāk mācamies, kad esam motivēti un mācību process ir interesants. Tādējādi pat nepamanām, kā mūsu smadzenes uztvērušas lielāku informācijas apjomu. Piemēram, skatoties seriālu, filmu vai sarunājoties svešvalodā, mēs to apgūstam un jaunus vārdus atceramies daudz ātrāk un labāk, nekā mācoties tos no grāmatas. Tas pats attiecas arī uz bērniem. Veicot tīkamas aktivitātes, piemēram, rotaļājoties, bērniem ir vieglāk apgūt jaunas idejas un prasmes.

Rotaļājoties ar klucīšiem, iepazīstini bērnu ar jaunām krāsām. Tu vari vaicāt pēc konkrētas krāsas klucīša vai arī pavaicāt, lai bērns pasaka, kādā krāsā ir klucītis, kuru viņš tev iedevis. Līdzīgi ir ar mācīšanos skaitīt. Pastāsti bērnam, ka tu ņem pirmo klucīti, tad otro un trešo. Pavaicā bērnam, cik klucīšu ir viņam, bet – cik tev?

Rotaļājoties kopā ar tevi, bērns ne tikai priecājas par kopā pavadīto laiku, bet arī attīstās. Tas ļauj viņam iejusties sabiedrībā, koordinēt kustības, iegūt organizatoriskās prasmes un pašapziņu. Tev nemaz nav vajadzīgs daudz, lai organizētu bērna laiku – spēlējoties izmanto vienkāršas rotaļlietas, kurām ir plašs pielietojums, kā arī mājsaimniecībā esošus priekšmetus.