EKO pārtika - kās tā ir un kā to atpazīt?

EKO pārtika - kās tā ir un kā to atpazīt?

10. Dec 2018, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Māmiņu klubam skaidro A/S "Tukuma piens" tehnoloģe Vita Poškus

Izvēlēties vai vismaz apsvērt ekoloģisko pārtikas produktu izvēli ikdienā ir moderni. Tomēr bieži vien mūsu izvēle ir balstīta uz nepietiekamu informāciju un rada daudz jautājumu. Tāpēc ekoloģiskā piena produktu "Baltais EKO" ražotājs sniedz savus 5 ieteikumus par to, kādi ir ekoloģiskie pārtikas produkti, kāpēc un kā tos izvēlēties.

1.     Izcelsme un ietekme. Eko produkti sajūtu līmenī bieži tiek jaukti "vienā katlā" ar citām īpašībām, piemēram, Latvijas produkts, diētisks, veselīgs ikvienam, ar uzturvielām bagātāks u.c. Bieži šie faktori var sakrist, tomēr nebūt ne obligāti. Eko izcelsme balstās uz domu, ka mēs visi - daba, cilvēki,dzīvnieki - atrodamies vienotā ciklā. Jo vairāk lauku saimniecību ražo ekoloģiskus produktus, atsakoties no ķīmiskā mēslojuma, ķīmiskos augu aizsardzības līdzekļu un ģenētiski modificētu organismu lietošanas, jo labāka vide ir cilvēkiem, kas dzīvo šo saimniecību tuvumā. Šāda dabiskā saimniekošana un “zaļā dzīvesveida” filozofijas principi ir eko uztura pamats.

2.     Eko pārtika - ko tā apliecina? Eko pārtikas produkts nozīmē, ka visā tā ieguves un ražošanas procesā ir izmantotas tikai dabiskas ekoloģiski sertificētas izcelsmes izejvielas un rūpīgi uzraudzīti procesi. Tas nozīmē, ka tie labvēlīgi ietekmē cilvēka organismu un ražošanas procesā neatstāj sliktu ietekmi uz dabu. Piemēram, piena produktu gadījumā - govs ir barota ar organisku pārtiku, tā neēd ar ķimikālijām apstrādātu zāli, piens tiek vākts nošķirti no citu ne-organisko saimniecību piena, visas piedevas - ogas, augļi, cukurs, u.c.- tiek iepirkti no tādām saimniecībām vai piegādātājiem, kuri spēj nodrošināt sertificētas organiskās izejvielas, arī piena produktu ražošanas process notiek nošķirti no citu piena produktu ražošanas.

3.     Ticamība. Viens no biežāk izplatītājiem iemesliem, kāpēc cilvēki nepērk eko pārtiku, ir sajūta, ka EKO uzrakstu uz sava produkta var uzlikt ikviens ražotājs, bet produkts var būt jebkādas izcelsmes. Patiesībā eko vai bio vārda lietošanu uz pārtikas produktiem ļoti stingri regulē un uzrauga likumdošana, vienkārši tāpat nosaukt produktu par eko nedrīkst un šādus gadījumus ātri vien "izķer". Tāpēc ražotāji spēlējas ar citiem vārdiem kā "vietējas izcelsmes", dabīgs, kā no mājām utml. Lai drīkstētu lietot eko produkta nosaukumā ir jāiziet ļoti stingra sertifikācija, jāpierāda, gan izejvielu izcelsme, gan ražošanas procesu atbilstība. Pie tam, ikviena, izejvielu ražotājam arī ir jāveic šāda sertifikācija.

4.     Izproti terminus. Bieži vien pircējiem nav skaidrs, ko nozīmē trīs termini, kas liecina par produkta dabisko izcelsmi - “eko”, “bio” un “organisks”. Patiesībā tie visi ir sinonīmi un atšķiras tikai to ģeogrāfiskā sākotne. Eiropā galvenokārt lieto “bio”, Skandināvijā - “eko”, bet no Amerikas aizgūts termins “organisks”. Latvijā ierastāks ir "eko" zīmes lietojums, lai gan arī "bio" tiek izmantots. Bioloģisko pārtikas produktu ražošanas nozare ir viena no visstingrāk regulētākajām un uzraudzītajām, tāpēc šeit ar goda vārdu  un solījumu, ka produkts ir "eko", nepietiek. Nepieciešams sertifikāts, kurš vienīgais apliecina izcelsmi un kura iegūšanai ir jāizpilda virkne kritēriju.

5.     Eko izvēle ģimenēm. Ģimenes, kurās piedzimst bērni, ir pirmās, kuras nopietni sāk apsvērt eko pārtikas produktu un arī ekoloģisku piena produktu izvēli. Un tas ir pareizi 2 galveno iemeslu dēļ. Pirmkārt, tas ir ilgtermiņa ieguldījums veselībā un pašsajūtā jau no pašiem pirmajiem dzīves gadiem. Piemēram, A/S "Tukuma Piens" ražo ekoloģisko piena produktu līniju "Baltais" EKO" tieši tāpēc, ka šāds pieprasījums Latvijas iedzīvotāju vidū ir. To gatavošanā tiek izmantotas tikai bioloģiskas izejvielas, kuru kvalitāti apliecina skrupulozi veiktas pārbaudes un sertifikācija. Tas nozīmē, ka zemnieki savā ikdienā neizmanto mākslīgas vielas, lai iegūtu ražu, savukārt uzņēmumi nošķir ražošanas procesu, lai nodrošinātu augstu kvalitāti un atbilstību EKO produkta standartiem., produktiem netiek pievienotas mākslīgas e-vielas un citas mākslīgas piedevas, kas ģimenēm ir būtisks faktors. Otrkārt, tā ir iespēja audzināt bērnus ar lielāku izpratni un zināšanām par cilvēka saistību un vietu dabā, ražošanas ciklos. Jo eko pārtikas produktu galvenā iezīme ir tieši saskaņa ar dabu un pārtikas iegūšana / ražošana tādā veidā, kas nekaitē un nemazina kvalitāti vidē un dabā.

6.     Veikalā pie plaukta. Atrodoties veikalā pie plaukta vienīgais patiešām uzticamais pierādījums tam, ka izvēlaties eko produktu ir speciālais, sertificētais simbols, kas apliecina eko izcelsmi pārtikas produktiem visā Eiropas Savienībā. Tā ir lapiņa ar divpadsmit baltām zvaigznītēm uz zaļa fona, ko var izmantot tikai, saņemot kompetentas licencēšanas iestādes izdotu eko sertifikātu. Un tāds ir jāsaņem ne vien gala produkta ražotājam, bet visiem iesaistītajiem ražotājiem, saimniecībām un piegādātājiem. Neviena cita zīme, ražotāja apliecinājumi vai nosaukumu un saukļu variācijas neaizstāj šo simbolu un nepierāda, ka produkts ir ekoloģisks.

7.     Cenas faktors. Daudzi pircēji uzskata, ka ekoloģiskie pārtikas produkti vienmēr ir dārgāki un tāpēc automātiski tos izslēdz no savas izvēles. Tomēr tā gluži nav. Attīstoties eko pārtikas nozarei un pieprasījumam, arī ražotāji ražo lielākus apjomus, pārdot pārtiku pieejamos un ierastos tirdzniecības centros, un attiecīgi spēj nodrošināt cenu, kas ir līdzvērtīga  parastajiem pārtikas produktiem, vai tikai mazliet augstāka.