Kādus vitamīnus ieteicams uzņemt grūtniecības laikā?

Kādus vitamīnus ieteicams uzņemt grūtniecības laikā?

31. Mar 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Zināms, ka dažu vitamīnu nepieciešamība grūtniecības laikā pieaug, jo daļa mammas rezervju tiek izlietotas mazulīša labā. Tāpēc ieskaties apkopojumā un uzzini, kuros grūtniecības posmos vajadzība pēc kāda vitamīna ir lielāka. 

Elementi (minimālā diennakts deva)

Kāpēc tas vajadzīgs mammai un bērnam?

Kas satur šo vitamīnu?

Mijiedarbība ar citiem vitamīniem

Grūtniecības laiks, kurā īpaši nepieciešams šis vitamīns

 Kalcijs (1000 mg)

Nepieciešams mazuļa kaulu un zobu veidošanās procesam, kā arī mammas kaulu un zobu veselībai

Piens, siers, jogurts, sardīnes

Magnijs palielina kalcija izdalīšanos ar urīnu

Fosfors samazina biopieejamību

D paaugstina biopieejamību

С vitamīns palīdz uzsūkties

В6 vitamīns aizkavē izdalīšanos no organisma

No 6. līdz 30.grūtniecības nedēļai. Apmēram mēnesi pirms dzemdībām kalcija lietošana jāpārtrauc.

Dzelzs (27 mg)

Palīdz veidoties eritrocītiem, kas piegādā skābekli gan mammai, gan bērniņam. Novērš noguruma sajūtu.

Sarkanā gaļa, pupiņas, zirņi

Kalcijs, magnijs un cinks samazina uzsūkšanos, hroms negatīvi ietekmē metabismu

А, В2 paaugstina biopieejamību

С vitamīns palīdz uzsūkties

 

No 10.grūtniecības nedēļas

Vitamīns А (770 mg)

Uzlabo ādas un redzes veselību, palīdz augt kauliem, bet pārdozēšana ir bīstama.

 Burkāni, lapu zaļumi, saldie kartupeļi

С,Е – pasargā A vitamīnu no saskābšanas

No 10.grūtniecības nedēļas

Vitamīns С (85 mg)

Smaganu, zobu un kaulu veselībai, palīdz uzsūkties dzelzij. Stiprina imunitāti, palīdz izvairīties no grūtniecības neiznēsāšanas.

Bulgāru paprika, puķkāposti, brokoļi, tomāti, pētersīļi, citrusaugļi, upenes, zemenes

В5 uzlabo askorbīnskābes uzsūkšanos

No 9.grūtniecības nedēļas

Vitamīns В6 (2,2 mg)

Palīdz veidoties eritrocītiem, palīdz organismam izmantot olbaltumvielas, taukus un ogļhidrātus

Aknas, liellopu gaļa, cūkgaļa, pilngraudu pārslas, banāni

В2  palīdz vitamīnam pārvērsties aktīvajā formā

No 7.grūtniecības nedēļas

Vitamīns В12 (2,6 mg)

Nervu sistēmas pilnvērtīgai darbībai, kā arī nepieciešams, lai izveidotos eritrocīti

Aknas, gaļa, zivis, putna gaļa, piens. Atrodams tikai dzīvnieku izcelsmes produktos, tāpēc veģetāra uztura piekritējiem jālieto biopiedevas

Kalcijs palīdz uzsūkties

No 7.grūtniecības nedēļas

Folskābe В9 (400 mg)

Nepieciešama asinsritei, kā arī olbatumvielu veidošanās procesam. Deficīts var izraisīt priekšlaicīgas dzemdības vai augļa veselības traucējumus. B9 palīdz izvairīties no anēmijas gan mammai, gan bērnam un atbild par normālu ādas un gļotādas stāvokli

 

Aknas, apelsīnu sula, pākšaugi, rieksti

Termiska apstrāde iznīcina B9, un tomēr - gaļas produktos un pienā tas labāk uzglabājas.

Cinks negatīvi ietekmē В9 transportēšanu

1-13.nedēļa. Tas ir viens no galvenajiem grūtniecēm nepieciešamajiem vitamīniem

Kālijs

Palīdz izvairīties no asinsrites traucējumiem

Spināti, Briseles kāposti, puķkāposti, zaļie zirnīši

Labi uzsūcas kopā ar magniju

No 10.grūtniecības nedēļas.

Vitamīns D (10 mkg)

Palīdz izvairīties no rahīta un kalcija sāļu, fosfora samazināšanās kaulos. Palīdz uzsūkties kalcijam. D vitamīna trūkums ir bīstams. D vitamīns uzkrājas aknās.

Skābpiena produkti, biezpiens un siers, augu eļļa, jūras produkti, zivju aknas, zivju tauki, tuncis, makreles, skumbrijas, auzu pārslas, kartupeļi

Labi uzsūcas ar kalciju

А,Е un С, B grupas vitamīni un fosfors palīdz uzsūkties

 

 

No 7.grūtniecības nedēļas

Vitamīns Е  (10 mg)

Šī vitamīna deficīts var izraisīt augļa bojāeju vai attīstības traucējumus

Olu dzeltenumi un citi augu tauki, kā arī augu eļļas

С vitamīns palīdz atjaunoties vitamīnam Е

No 7.grūtniecības nedēļas

Cinks (20-25 mg)

Piedalās dažādu augļa orgānu, skeleta, nervu sistēmas, asinsrites sistēmas veidošanās procesos

Āboli, apelsīni, citroni, ingvers, greipfrūti, zaļie dārzeņi, minerālūdens

Folskābe negatīvi ietekmē cinka pārvietošanos organismā, pasliktina tā uzsūkšanos kuņģī

В2, В6 – palielina biopieejamību, samazina izdalīšanos ar urīnu

No 11.grūtniecības nedēļas

Magnijs (0,45 gr)

Ietekmē nervu sistēmu, bremzē gludās muskulatūras darbību, kas izpaužas kā krampji, spazmas, dzemdes tonuss. Magnijs palīdz no tā izvairīties.

Griķi, rīsi, auzu pārslas, zirņi, pupiņas, rieksti, saulespuķu sēklas, piens, siers, olīvas, kakao, burkāni, spināti, zaļumi, banāni, hurma, kalmāri

Fosfors samazina magnija uzsūkšanos kuņģī

Kalcija trūkums bremzē magnija uzsūkšanos

D vitamīns palīdz uzsūkties

No 10.grūtniecības nedēļas