Zelta Zivtiņas ieteikumi: pirmais mobilais tālrunis bērnam

25. Oct 2016, 00:03 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Katrā ģimenē, kurā aug bērns, pienāk brīdis sarunām un pārdomām par mazuļa pirmo tālruni. Vai sākumā iegādāties parasto, vislētāko podziņ telefonu, vai uzreiz izvēlēties viedtālruni, lai pēc tam bērns neuzmācām mammai un tētim ar lūgumiem paspēlēties spēlītes? Kāds tarifs bērnam ir piemērots vislabāk? Izvēlēties "Zelta Zivtiņu" vai pastāvīgo pieslēgumu? Vai bērnam tālrunī ir nepieciešams internets? Lai rastu atbildi uz jautājumu, kā pareizi izvēlēties skolēnam telefonu un tarifa plānu, oktobra diskusijā mums pievienojās “Zelta Zivtiņa” zīmola vadītājs Agris Rencis, kurš palīdzēja ieviest skaidrību un izstāstīja par katra varianta priekšrocībām un trūkumiem.

Modernās tehnoloģijas, to attīstība

Attīstība ir tik strauja, ka netiekam tam vairs līdzi. Telefons vairs nav tā modernākā tehnoloģija, ir gadžeti, kas attīstas vēl straujāk, jo mobilais telefons ir tāda kā norma. Tā ir kā identitāte savā ziņā.

Vai bērnam nepieciešams mobilais tālrunis

Visam ir savs laiks, ir konkrēti posmi, kad telefons bērna ikdienā var būt noderīgs. Lai cik bērns būtu vecs, viņa ikdienā tehnoloģijas jau ir teju no dzimšanas, viņi ar tām saskaras teju visu laiku. Bērns attīstas līdzi laikam. Ja tehnoloģijas ir, ir jāmāk viņas lietot, bet ir jābūt samērīgumam. Jādomā, cik daudz, cik ātri bērns saskaras ar tehnoloģijām. Sākumposmā - tātad pirmajam mobilajam telefonam nav jābūt ar daudz funkcijām, tam jābūt ļoti vienkāršam, ar pašām parastākajām funkcijām. Te noderēt var arī parasti podziņtelefoni, kas ir pat izturīgāki. Tie palīdzēs bērnam apgūt prasmes rīkoties vispār ar telefonu kā ierīci. Ja mācību procesā kaut kas neveiksies un telefonam kas atgadīsies, bēda un skāde nebūs tik liela un sāpīga, kā tas būtu ar modernākiem telefoniem.

Lielākā tendence ir piramīdas shēma: vecāks iegādājas sev jaunu telefonu, bet bērns dabon to, kas paliek pāri no vecākiem, tā teikt, mantojumā. Bet, ja tas ir vienīgais bērns, kam tiek iegādāts pirmais telefons, nereti vecāki iegādājas jau jaunu, labu podziņtelefonu cenā līdz 50 EUR. Tie, kas iegādājas viedtālruņus, tie pievērš arī uzmanību cenai, lai telefons nebūtu pārāk dārgs.

Kad tiek piedāvātas bezlimita sarunas, vecāki nereti iegādājas tālruni un izmanto šo otru telefonu kā radioaukli pat. Attiecīgi, arī te tiek izvēlēti telefoni ar mazāk funkcijām, bet ar lielāku baterijas lietošanas laiku.

Pieslēgums vai priekšapmaksa

Apjukt var visā, kas ir pieejams, bet šobrīd Latvijā, par laimi, patērētājiem ir izvēle pieslēgums vai pēcapmaksa, kas ir pieejama izvēle. Telefons, ko izvēlamies bērnam, būs uz ilgāku laiku, līdz ar to, nav īsti vajadzības izvēlēties priekšapmaksu. Pēcapmaksas pieslēgumi ir tik pieejami, ka tā ir pat labāka izvēle, kam var uzstādīt izmaksu kontroli, noteiktas summas limitu. Telefonu, protams, var pārvērst par piedzīvojumu bērnam, bet telefona pieslēgums var būt viena no lietām, kam bērns mācās pats sekot līdzi. Pieslēgums ir laba izvēle pat bez interneta - tikai sarunām un īsziņām. Vecākiem būs mazāk galvassāpes, jo bērns vienmēr būs pieejams, sazvanāms. Augot bērnam, vajadzības var mainīties.

Skolās ir WiFi tīkls

Tāpat jebkurā publiskajā telpā ir diezgan pieejams WiFi tīkls, bet bērnam arī nav nepieciešamības izmantot WiFi visu laiku. Tas arī ir jāierobežo. Ja bērns ir apguvis telefona lietošanu, jāsāk tas izmantots plašākām, vairāk vajadzībām, bet tas nav vajadzīgs lielā apjomā. Jebkurā operatoru apkalpošanas centrā, apskatot telefonu, uzklausot vecāku vajadzības, var izvēlēties savam bērnam optimālo datu apjomu, ko arī var ierobežot. Maksimāli tas būs 1-2GB mēnesī, kas arī ir ļoti daudz priekš bērna vajadzībām.

Bērns arī var neapzināties savas rīcības sekas un nejauši var atvērt dažādus klipiņus, reklāmas. Priekšapmaksas kartēm - beidzas kredīts, pieslēgumam - izmaksu kontrole. Tiklīdz noteiktais limits tiek sasniegts, pienāk paziņojums par to, ka vairāk papilddarbības veikt nav iespējams.

Tālruņa drošība

Ja telefons nokrīt, saplīst, jāaizdomājas par prasmi apieties, un vajadzētu izvēlēties vienkāršāku telefonu, kas ir tomēr lietošanai drošāks. Kad bērns ir iemācījies rīkoties ar telefonu, protams, risks tik un tā pastāv. NOkrist telefons var jebkuram. Bet, ja bojājumi izdarīti lietotāja vainas dēļ, telefona garantija tiek zaudēta. Vēl viena lieta - apdrošināšana, kas klāt pie telefona izmaksām ik mēnesi tiek pievienota kā papildus maksa. Apdrošināšana sedz vai nu telefona labošanu, vai jauna telefona iegādi. Apdrošināšana iemaksa ir ikmēneša maksa, atkarībā no telefona vērtības. Riska grupas: bojājumi; telefona nozaudēšana vai zādzība.

Ja ģimene ir TELE2 tīklā, bērnam var iegādāties priekšapmaksas karti, runājot konkrētā tīklā par 1,99EUR mēnesī: mammai, tētim, vecmāmiņai (ja vien viņi ir TELE2 tīklā). Pirmajai pieredzei, telefona lietošanas apmācībai ar to arī pietiktu.

Ja gribam zināt, ko bērni dara internetā, jādomā par telefona uzstādījumiem, ir iespējams uzstādīt ierobežojumus konkrētām mājaslapām, var bloķēt konkrētus atslēgvārdus, lejupielādēt speciālas drošības vai pat kontroles aplikācijas.

Māmiņu Klubs