Ko bērns iegūst no robotikas?

11. Dec 2019, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Rotaļāšanās ar robotiem un robotika nav tikai izklaide. Tās ir arī jaunas zināšanas, prasmes un likumsakarību apgūšana. 

"Robota mērķis, protams, ir izklaidēt, bet, manuprāt, svarīgi ir arī bērnam kaut ko iemācīties - apgūt fizikas likumus un algoritmiskus piemērus," stāsta robotikas pulciņa vadītājs Edgars Zīvarts, piebilstot, ka tad, ja robots ir programmējams, bērns var darboties arī kopā ar vecākiem.

Robotikas pulciņos bērni būvē robotus, kuri izpilda vieglus algoritmiskus uzdevumus, piemēram, spēj aiziet līdz baltai līnijai un apstāties. Pulciņa mērķis ir panākt, ka bērns izprot robota būvēšanu, apgūst tehnisko pusi un būvēšanu, izprotot, ka vienkārši tāpat savienojot divas detaļas vēl nekas nedarbosies.

"Viena no populārākajām disciplīnām, ko parasti mēģinām, ir sumo robotiņi, jo bērniem patīk roboti, kuri brauc vai iet, jo pēc tam ir iespēja sacensties," teic nodarbību skolotājs. Viņš stāsta, ka robotika ir ne tikai tehnisks darbs ar rokām, bet arī sava veida psiholoģiskās noturības treniņš, kurš māca pārdzīvot arī neveiksmes un neizdošanās.

Ko darīt, ja bērns vēlas iegūt savā īpašumā robotu? Edgars Zīvarts iesaka izvēles izdarīšanā iesaistīties arī vecākiem, jo bērns jebkurā gadījumā pamanīs spilgtāko un košāko, krāsaināko robota reklāmu. Tādēļ primāri ir jānoskaidro, ko bērns sagaida no robota - vai tā būs tikai rotaļlieta, kur robots reaģē uz kustību, skaņu vai gaismu, vai arī sarežģītāks robots, kurš spēj uz darbību reaģēt daudz plašāk. Tāpat arī liela nozīme ir bērna vecumam un tam, cik viņš ir pieradis pie tehnikas, vai no tās nebaidās.

"Man kā vecākam bieži ir jāpiedomā arī pašam pie tā, ko vēlos dot bērnam - tikai rotaļlietu, lai no viņa atpūstos, vai arī viņu izglītot, kopīgi pavadot laiku un strādājot," par mērķi, kādam vēlas iegādāties robotu, mudina aizdomāties Edgars Zīvarts. Runājot par vecumu, kurā bērns ir gatavs pats nodarboties ar programmēšanu, pēc skolotāja domām, optimālais vecums ir 9-10 gadi, kad bērns jau izprot tādas vērtības kā laiks, sekundes, daļskaitļi, decimālskaitļi, kas ļaus vieglāk izprast robota darbību. Protams, robotus var būvēt arī gados jaunāki bērni, taču, pēc skolotāja novērojumiem, mirklī, kad nepieciešams strādāt ar decimālskaitļiem un daļskaitļiem, bērnam ir grūtāk veidot programmu un izprast argoritmu.