Kā bērnam ar autiskā spektra traucējumiem un vecākiem sagatavoties skolai

Kā bērnam ar autiskā spektra traucējumiem un vecākiem sagatavoties skolai

30. Aug 2016, 00:08 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Latvijas Autisma apvienība ir izstrādājusi dažādus informatīvos materiālus, kas palīdz vecākiem, kuriem ir bērni ar autiskā spektra traucējumiem, uzsākt skolas gaitas un iekļauties skolas vidē. Šajā rakstā Māmiņu klubs apkopoja svarīgāko informāciju, kas noderēs vecākiem.

Skolas izvēle

Pirmais uzdevums vecākiem ir bērna spējām atbilstošas skolas izvēle – nepārvērtējot tās un arī nenovērtējot par zemu – tā var būt vispārizglītojošā skola, speciālā skola vai vispārizglītojošā skola, kura īsteno speciālās programmas. Svarīgs ir gan skolas attālums no mājām, gan skolas lielums un bērnu skaits klasē, kā arī skolas kolektīvs, tāpat arī iespējamās audzinātājas iepriekšējā pieredze ar šādiem bērniem un viņas iespējas izglītoties šajā jomā.

Kur meklēt informāciju:

www.e-klase,

• skolas mājaslapā vai skolas lapā facebook.com,

• iegūstot vecāku atsauksmes, kuru bērni apmeklē konkrēto skolu, 

• pedagoģiski medicīniskās komisijās, iekļaujošās izglītības centros, Valsts izglītības un satura centrā.

No iegūtās informācijas jāizvērtē, kuras no skolām varētu bērnam būt vispiemērotākās, lai ar skolu iepazītos jau klātienē:

• būtiski redzēt, kāds klimats skolā ir starpbrīžos, cik tie ir skaļi vai klusi, kā tiek organizēti skolēni, kā bērns šajā vidē varētu justies,

• saruna ar direktoru vai mācību daļas vadītāju, iespējams arī sociālo darbinieku vai psihologu, lai uzzinātu, kāda ir skolas pieredze, iespējamais atbalsts un speciālistu komanda, lai saprastu, vai skolas kolektīvam ir līdzīgs uzskats un metodes, kā jānorit skolēna izglītošanai. 

• būtiski ir noskaidrot, vai bērns atbilst kritērijiem, lai saņemtu pedagoga palīga atbalstu skolā. Ja jā, saruna ar viņu var palīdzēt saprast, kā organizēt mācību procesu klasē. Asistenta pienākumi var būt dažādi, par to plašāka informācija 2015. gada materiālā - Mācību asistenti bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, kā arī bērniem ar uzvedības traucējumiem izglītības iestādē: http://www.autism.lv/images/faili/2015-asistenti.pdf.

Tikšanās ar bērna klases audzinātāju

Pēc skolas izvēles nozīmīga ir tikšanās ar topošo bērna klases audzinātāju. Jo tieši klases audzinātājs ir tas cilvēks, kurš bērnam palīdzēs adaptēties skolas kolektīvā. Lai audzinātājam to būtu iespējams veiksmīgi izdarīt, viņam īsumā ir jāzina, kāds ir bērns, kas bērnam padodas, kas sagādā grūtības, kādas ir uzvedības īpatnības, kā arī kas var bērnu nobiedēt un kas, savukārt, nomierināt. Vislabāk, ja skolotājam šī informācija pieejama arī rakstveidā, kurā ir īsas un skaidras instrukcijas, kas palīdzēs skolotājam saprast, kā rīkoties konkrētā situācijā. 

Ņemot vērā, ka bērnam būs nepieciešami individuāli mācību materiāli, vecāki var piedāvāt palīdzību to sagatavošanā, kā arī norunāt, cik bieži notiks tikšanās ar audzinātāju, lai pārrunātu, kā bērnam sokas skolā. Svarīgi, lai visi jautājumi, kas saistīti ar bērnu, tikti risināti vecāku klātbūtnē un ja rodas kādas problēmas, tās ne tikai konstatē, bet speciālisti iesaistās to atrisināšanā.

Tāpat vecāki sagatavo bērnam fotogrāfijas, kurās redzama skola, klase, audzinātāja, viņas vārds. Ja ir zināmi klases biedri, var būt arī viņu fotogrāfijas. Tad kopā ar bērnu iet vai brauc uz skolu, klasi, ēdnīcu, tualeti. Iepazīstina ar audzinātāju. Audzinātājs jau zina, kur būs bērna darba zona un atpūtas zona, ierāda visu, arī garderobi un vietu, kur ir bērna skapītis. Uz tā var būt bērna fotogrāfija. Skolotājs pastāsta, ko skolā drīkst un ko nedrīkst darīt, izmantojot vizuālus materiālus. Tāpat pastāsta par viņa nākamajiem klases biedriem.

Priekšnosacījumi, lai bērns sekmīgi iejustos klasē

Lai bērns veiksmīgi iejustos skolas vidē, svarīgi, lai:

• skolotājs un viss skolas kolektīvs būtu informēts par bērna individuālajām vajadzībām, kā arī par autisma tēmu kopumā,

• bērnam būtu individuālais izglītības plāns,

• mācību materiāli būtu vizualizēti tik lielā mērā, cik tas nepieciešams bērnam,

• skolotājs nepieciešamības gadījumā ir gatavs sniegt papildus skaidrojumu,

• bērnam ir skaidra mācību nepārtrauktība un paredzamība – viņam ir skaidrs, kas pēc kā sekos un ko viņš darīs, tieši tāpat ir ar atpūtas laiku,

• bērnam ir ne tikai sava darba zona (parasti vispiemērotākā vieta ir pirmās solu rindas, lai citi bērni nenovērstu viņa uzmanību), bet arī sava atpūtas zona.

• Ja bērnam ir bail no trokšņa starpbrīžos, viņam ir jābūt savai atpūtas vietai klasē, kur ir klusi un mierīgi. Labi, ja skolā ir klusas vietas, kur bērns var atpūsties sensorās pārslodzes brīžos – tā var būt bibliotēka, atsevišķs kabinets vai vienkārši kāda klusāka daļa skolā. 

• Tāpat, ja bērnam nepieciešama atpūta stundas laikā vai bērns kaut ko nesaprot, ar audzinātāju ir atrunāta zīme, kā bērns to parāda.

• Bērnam ir jāzina, ko viņš drīkst un ko nedrīkst darīt, un ieteicams šos noteikumus vizualizēt. 

Plašāka informācija, kā skolotājiem strādāt klasē, ja tajā ir arī bērni ar autiskā spektra traucējumiem: https://www.e-klase.lv/…/ka-skolotajam-stradat-klase-ja-ta…/

Apkārtēji var satraukties, ka citiem var nākties saskarties ar bērna uzvedības traucējumiem, tomēr pedagogiem jārēķinās, ka tie parādās tad, ja skolēns netiek galā ar uzdevumiem, ja nav bijusi iespēja atpūsties, vai viņš nesaprot, kas notiek, ja ir kādas neplānotas izmaiņas. Tāpēc bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ļoti svarīgs ir režīms, paredzama lietu secība un kārtībā. Bērnam jau iepriekšējā vakarā ir jāzina nākamās dienas plāns un ja tomēr ir paredzamas kādas izmaiņas, par tām bērnam ir jāuzzina savlaicīgi, lai viņš var tām sagatavoties un tās pieņemt. Plānam ir jābūt detalizētam - atnācu, garderobe, pirmā stunda (ko darīs), starpbrīdis (ko darīs), otrā stunda (ko darīs), starpbrīdis (ko darīs), pusdienas, pastaigas, pulciņi.

1. septembris

Ir vērts noskaidrot, vai skolā būs adaptācijas nedēļa. Ja tās nav, tad gandrīz ar visām skolām – gan speciālajām, gan vispārizglītojošām ir iespējams sarunāt vizīti pirms mācību sākuma ar mērķi iepazīstināt bērnu ar skolas plānu, klases iekārtojumu, pedagogiem un dienas kārtību. Iespējams, bērnam pietiks ar vienu dienu, bet, iespējams, vajadzēs vairākas, lai bērns justos drošs un zinātu ceļu no garderobes līdz klasei, ēdamzālēm, tualetēm utt. 

Bērnam jau pirms došanās uz pirmā septembra pasākumu ir jāzina, kāda būs svētku dienas programma. Nav obligāti piedalīties visos pasākumos, un bērnu vēlams pavadīt diviem pieaugušajiem. Ja bērnam nepatīk ceremonija (pārāk ilgi, pārāk skaļi), viens pieaugušais var aiziet ar bērnu mājās, otrs paliek, lai saņemtu grāmatas, parakstītu dokumentus, aizpildītu anketas un nokārtotu pārējās lietas. Tāpat skolas būs saprotošas, ja 1.septembra ceremoniju izlaidīsiet, kā arī reizēm ieteicams divas dienas skolu neapmeklēt (kamēr vide pati nesakārtosies; skolotājs var pa šo laiku sagatavot klasi tikšanās brīdim ar bērnu). 

Kas tālāk?

Skolas sākums nav vienkāršs nevienam skolēnam, bet bērnam ar autiskā spektra traucējumiem tas var būt daudzkārt grūtāks. Ir liela gandarījuma sajūta redzēt, kā mazas izmaiņas atnes lielas pārmaiņas, un tas ir iespējams, tikai sadarbojoties visām pusēm – skolai, vecākiem un bērnam. 

Lai izdodas jaunais mācību gads!