Kādu TU vēlies redzēt savu bērnu pēc 20 gadiem?

Kādu TU vēlies redzēt savu bērnu pēc 20 gadiem?

30. Sep 2014, 14:39 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Bieži vien mēs savus bērnus vēl nespējam uzlūkot tālredzīgi, jo ikdienā ir gana daudz rūpju un šķiet, ka svarīgākais ir domāt par esošo brīdi. Tomēr ne viens vien bērnu atīstības speciālists apgalvo – ir svarīgi bērnam sniegt iespēju jau no pirmajām dienām piepildīt sevi ar visu labo, kas pieejams, jo mēs to noteikti izjutīsim nākotnē. 

Konsultē Austeja Landsbergiene, sociālo zinību doktore, četru bērnu māmiņa, bērnudārzu ķēdes "6 Senses" radītāja.

Pie mums Latvijā pavisam drīz – jau 1.oktobrī durvis vērs pirivāta pirmsskolas izglītības iestāde "6 Senses", kuras veidotāji ir speciālisti no mūsu kaimiņvalsts Lietuvas. Viņi ir izstrādājuši savu izglītības filosfiju un izglītības sistēmu, kura Lietuvā darbojas jau piekto gadu.

Bērnudārzu ķēdes "6 Senses" radītāja atklāj: “Mēs veidojam mācību centrus, kuros bērni bauda mācību procesu, viņiem patīk to darīt. Bērni labprāt iepazīst apkārtējo pasauli, bērniem patīk izzināt un apgūt jaunas lietas, viņi uzdod jautājumus, bērnus interesē šī pasaule, jo viņi tajā ir tikai nesen ienākuši.

Tāpēc mūsu mācību centri ir vērsti uz bērna dažādu attīstību. Ir nodarbības, kuru laikā mazie iepazīst dabu un to, kas, notiek ap vņiem, mazie iepazīst mākslu, izprot matemātiku.”

Taču bieži vien cilvēkiem šķiet, ka mazi bērni vēl nav gatavi to visu apgūt, taču viss ir atkarīgs no tā vai tas, ko mēs darām ir atbilstošs bērnu attīstībai, ja mācību metodes ir piemērotas bērnu vajadzībām, mazuļi nekad nevar būt par mazu, lai mācītos.

Par laimi mūsdienu māmiņas apzinās to, ka bērniem ir jāvelta ne tikai savs laiks un uzmanība, bet arī mērķtiecīgi jādomā par to, ko vēl mēs varētu sniegt saviem mazuļiem.

Pieaugušo uzdevums ir palīdzēt bērnam apgūt pasauli, mēs esam tie, kuri bērna valodā ievieš vārdus, jo piešķiram nosaukumus lietām, tieši tāpēc latviešu bērni runā latviski un lietuviešu bērni lietuviski. Tieši tāpat ir ar visu pārējo, ko bērni apgūst – kultūras normas, vērtības, bērni mūs vēro un mācās no mūsu piemēra. Un tajā brīdī, kad mēs radām dabisku mācību vidi bērniem, viss notiek, mazie mācās ar prieku.

Staptautiskajā privātajā pirmsskolā "6 Senses" bērni ir gaidīti tiklīdz nosvinēta pirmā dzimšanas diena. Kāds varētu teikt – tas taču ir pārāk ātri, lai mazais izbauda bērnību. Taču šīs mācību sistēmas ideja, kura tiek praktizēta Lietuvā,  ir vērsta uz to, ka bērni sāk mācīties jau no pirmās dienas, kad nākši pasaulē.

Tiklīdz bērns ir spējīgs iepazīt pasauli, stāvots pats uz savām kājām, mazais ir gatavs doties pasaulē, lai pieskartos, sasmaržotu, lai darbotos, izmantojot visas savas maņas. Bērniem vairs nav nepieciešama tik liela fiziska palīdzība, jo viņi ir pietiekami patstāvīgi, lai pasauli iepazītu paši. Tāpēc mūsu pasniedzēji ir tikai asistenti, kas palīdz bērniem attīstīt viņu sajūtu pasauli.

Mūsdienās mēs esam pieraduši pie tā, ka bērnudārza audzinātāji un skolotāji pamāca, taču kā pārliecinājušies Lietuvas mācībspēki, tad labākus rezultātus iespējams sasniegt, ja audzinātājs vai skolotājs neatrodas telpas priekšplānā un nesniedz norādes, kā bērniem jārīkojas, bet gan vēro bērnus, atrodoties telpas aizmgurē un drīzāk ir mentors nevis izglītotājs.

Nav noslēpums, ka bērniem nepatīk sēdēt kā sastingušiem vairākus desmitus minūšu, bērniem sagādā prieku būt aktīviem. Kāpēc tā? Jo viņiem patīk pieskarties, redzēt un izzināt, tāpēc, ja mācību vide ir tam piemērota un atļauj to iepazīt aktīvā veidā, bērni to dara bez īpaša pamudinājuma.

Mūsdienās mēs novērtējam kritisku domāšanu, kreativitāti, neatkarīgu nostāju, mēs novērtējam prasmi risināt konfliktus, taču diemžēl lielākoties skolās nemāca šīs prasmes,” uzskata Austeja Landsbergiene, sociālo zinību doktore. “Galvenokārt skolu pamatdoma koncentrējas ap zināšanām, taču mēs zinām, ka 21.gadsimtā informācija izplatās ļoti ātri, tāpēc mēs nevaram mācīt bērniem visu. Mums viņiem jāmāca galvenās pamatlietas un prasmes uziet tās zināšanas, kuras viņiem ir nepieciešamas.

Mūsdienu pētījumi atklāj, ka brīdī, kad studenti absolvējot augstskolas, kurās apguvuši mūsdienu tehnoloģijas, viss ir mainījies. Tie ir nieka trīs četri gadi. Tāpēc mums vairāk būtu jādomā par izglītību visa mūža garumā, jo viss mainās, mūsu bērniem un arī mums pašiem būs nepieciešamas prasmes pielāgoties.

Starptautiskajā privātajā pirmsskolā "6 Senses" mācībspēki lielu uzmanību pievērš bērna emocionālajai attīstībai – prasmei risināt konfliktus, prasmei izprast savas sajūtas, jo diemžēl skolās viss ir vērsts uz zināšanu apguvi nevis dzīvē patiesi nepieciešamām iemaņām. Turklāt nozīmīgi bērnos ir radīt sajūtu, ka mēs neesam tikai šīs valsts iedzīvotāji, mēs esam arī pasaules pilsoņi, mēs esam personības, individualitātes, jo dzīvojam sabiedrībā.

Ģimene ir pirmā, turklāt nozīmīgākā izglītības iestāde bērnam. Ja mēs kā vecāki savam bērnam nemitīgi stāstām par to, ka viņam diez vai izdosies gūt panākumus, ka mazais nav pietiekami talantīgs, visticamāk viņa pašvērtējums veidosies ļoti zems.

Un tad pēkšņi kādā dienā, kad mūsu bērns būs sasniedzis 18 vai 20 gadu vecumu mēs izbrīnā sauksim – kāpēc tu nemēģini, kāpēc tu baidies uzdrošināties? Taču vērtīgi paturēt atmiņā, ka tas būs noticis tādēļ, ka laikā, kad mazajam bija divi gadiņi, mēs stāstījām, ka viņam diez vai dzīvē veiksies. Tāpēc vairāk piedomāsim pie tā, ko mēs sakām saviem bērniem, taču vēl vairāk, kādu piemēru mēs viņiem rādām.

Māmiņu Klubs

Uzzini vairāk www.6sensesinternational.com!

20140911140150-84156.jpg