Šeit mūsu ceļojuma sākums http://www.maminuklubs.lv/sieviesu-klubs/miniatur-wunderland-jeb-ziemelvacija_1-diena-265262/
Pēc tik piesātinātas dienas bērniem, protams, aizmigt nebija grūti. Mazā aizmiga jau ratos, pa ceļam uz viesnīcu, kamēr mēs vēl apbrīnojām tik dažādos ūdens braucamos. , kur daži ir vai restorāns vai viesnīca. Es iesākumā arī apsvēru naktsmājas uz ūdens, bet pārdomāju gan mazās drošības dēļ, gan iespējamās jūras slimības dēļ.
Lielie puikas, lai atvēsinātos, vēl izdzer pa vienam ''smadzeņu saldētājam", kā tos dēvē lielais dēls. Kaut kāds krāsains dzēriens (droši, ka nekas dabīgs) ar daudz, daudz sasmalcināta ledus.
Bezgala interesanta, emociju un brīnumu pilna diena ir beigusies.
Nākamais rīts Eiropas vienā no skaistākajām metropolēm ir uzausis saulains un daudzsološs. Tā kā mūsu viesnīcas paketē ietilpst arī bezmaksas baseins un sauna, ejam sākt rītu ar uzmundrinoši peldi.
Baseins ir tieši tik liels un dziļš, cik man patīk-ne pāri galvai, ne ar kādiem slīpumiem. Ļoti jauks dienas sākums. Arī vakarā un nākošajā rītā baseina telpa būs mūsu vieta, kur relaksēties.
Pēc peldes. protams, ir radusies vēlme pēc enerģijas uzņemšanas. Brokastis ir klasiskas, gardas, svaigas. It sevišķi iepriecina mazajiem viesnīcas viesiem paredzētais stūrītis ar krāsainiem traukiem un atsevišķu piedāvājumu. Terēze tur nepārtraukti gāja papildināt savu trauciņu ar mazajiem cherry tomātiņiem, gurķu šķēlītēm, mazītiņiem kruasāniem. Super, ka ir padomāts par maziem pirkstiņiem un to īpašnieku vēdera priekiem:)
Kad pirmā dienas daļa pavadīta, iegādājoties akordeonu, kas bija mūsu primārais mērķis Hamburgas braucienam, esam gatavi pilsētas tuvākai iepazīšanai. Un tā kā Hamburga ir milzīgās, visā pasaulē svarīgās ostas mājvieta, tad noteikti dodamies uz Hamburgas piestātni, lai izbrauktu ar kuģi pa ostu.
Tur rindām stāv dažādu lielumum, izskata kuģu, kuru kapteiņi vai citi darbinieki skaļā balsī aicina braukt tieši ar viņa ūdenstransportu. Atšķiras arī maršrutu garumi un līnijas, tāpat cenas. Ir daži kuģi, kuru brauciens ir iekļauts pat sabiedriskā transporta dienas biļetes cenā, taču tie ir pārpildīti. Mēs izvēlamies, kā vēlāk redzam, pašu foršāko un izdevīgāko kuģi. Cena pieaugušajam 18 eiro, bērniem 9 eiro (pavisam mazajiem, protamsa, nav jāmaksā), bet kapteinis, kad lūdzam pārskatīt cenu politiku:), "vienu bērnu uzaicina''. Super, kāpjam tik uz klāja. Ir iespējams arī apakšā sēdēt, bet kamēr vēl brīvs klājs, dodamies turp.
Arī ratos guļošo māsu nav problēmu nogādāt augšstāvā. Saule gan svilina nežēlīgi. Izbrauciens tikai pēc 20 minūtēm, paspējam gan dzērienus pasūtīt, gan piestātņu kafejnīcu apmeklētājus novērot, gan jau sailgoties pēc cietzemes:)
Beidzot brauciens ir sācies. Gandrīz visu ceļu humorīgā vācu manierē tiek stāstīts par to, ko mēs redzam apkārt (tikai vāciski). Te mēs redzam modernās Hamburgas ēkas, kas lieliski sader ar 17.-18.gs. piestātņu noliktavu ēkām , tāpat mums parāda mazu, baltu mājeli uz stūra, kas esot bijusi pirmā kurtizāņu māja Hamburgas ostā (par to loti ieinteresējas vīrieši uz kuģa:)) Tālāk jau peldam garām krievu zemūdenei U434, kas ir lielākā un garākā (vairāk kā 90m) spiegošanas zemūdene pasaulē. Tās ieniršanas dziļums ir līdz 400 m! Šobrīd tā novietota netālu no St.Pauli zivju tirgus un kapo kā muzejs, kas ir atvērts visu gadu. Tur ir iespēja paskatīties aiz aukstā kara priekškara, kā arī iepazīt tuvāk ļoti vienkāršos zemūdens apkalpes locekļu sadzīves apstākļus. Šobrīd, kad esam mājās, protams, nožēlojam, ka neaizgājām.
Slavenais Hamburgas zivju tirgus, ko visur iesaka apmeklēt svētdienas rītos (no , kad iet vaļā lielā tirgošanās. Kā mums teica kuģa gids, jūs nopirksiet pat to, ko nekad neesat vēlējies iegādāties:D Tur tirgo visu, tur pa gaisu ejot gan banānu , gan desu kastes par smieklīgām naudām. Drēbju kaudzes it visur. Protams, arī zivis. Un visam pa vidu dzīvā mūzika. Tas jandāliņš esot jāredz!
Slīdam garām 8 metrus augstai ēkai, kas atgādina kuģi-tā ir kuģu piestātne. Šeit noenkuroties var pat 300 m gari kruīza kuģi. Ēka ir pilnīgi jauna, tās augšējos stāvos ir kinoteātri, tā piedāvā plašas izklaisdes iespējas cil;vēkiem, kas aizbrauc vai ierodas no Hamburgas.
Nevar salīdzināt ar mūsu Rīgas pasažieru ostu:)
Jaunās dzīvokļu ēkas, kur īres maksa sastāda vairākus tūkstošus. Var, protams, diskutēt, vai ēkas ir simpātiskas, bet visas celtas uz pāļiem. Aizmugurē uz trepēm ir redzama sarkana līnija, kas apzīmē ūdens līmeņa vietu, kur tas atradās pēc ilgstošas vētras un lietavām.
Bijušais zvejnieku un piloti ciemats ir Hamburgas turīgāko ļaužu apmešanās vieta. Gleznainas, līkumota i eliņas, vītņu kāpnes un mājas, kas sabūvētas cieši kopā šo kalnaino apgabalu padara līdzīgu Rivjēras Francijā kūrortam.
Protams, milzīgie kravas konteineru kuģi, kas pārvadā visu, ko var un ko nevar iedomāties. Varam vērot,kā ar lieliem ceļamkrāniem lielie konteineri tiek nokrauti no kuģiem. No apakašas konteiners neizskatās lielāks par sērkociņu kastīti.
Hamburgas ostas kā kravas konteineru ostas izmēri ir milžigi, tā skaitās viena no modernākajām ostām pasaule tieši ar savu aprīkojumu, darbības ātrumu. Pagājušajā gadā osta apkalpoja gandrīz 10 miljonus konteineru. Milzīgs cipars!
Super piedzīvojums bija it kā pabraukšana zem tobrīd ostā lielākā kravas kuģa no Honkongas, kura iegrime ir vismaz 11 metri, garums 367 m, bet platums 52m. Tiešām iespaidīgs. Uz tā kaudzītēs sakrāmēti tonnām smagi konteineri. Vienu brīdi pat bija sajūta, ka tie var gāzties mums virsū kā rally domino gabaliņi. Ar Libērijas karogu ieraugām kravas kuģi ar mums pazīstamu nosaukumu:)
Gandrīz visa brauciena garumā un tālu uz priekšu, cik vien skatiens ļauj redzēt, Elbas krastā cilvēki peldas, sauļojas. Mēs vēl nobrīnāmies, vai tiešām upē, pa kurieni peld tik daudz kuģu, notiek nemitīga satiksme, ir droši peldēties. Izrādās, Hamburgā realizētā ūdeņu attīrīšanas sistēma (HAMBURG WATER Cycle) ir pilnīgi inovatīva pieeja-vācieši šķiro ne tikai atkritumus, bet arī ūdeņus, respektīvi, galīgi netīrie ūdeņi (tualetes) tiek atdalīti no sadzīves ūdeņiem, lietus ūdeņiem, un tad veikta to pārstrāde, attīrīšana. Tādējādi viņi ne tikai ietaupa enerģiju, bet pat ražo enerģiju. (Notekūdeņi no tualetēm lieliski der biogāzes ražošanai). Hamburgas iedzīvotāji par holēras izplatību vairs var neuztraukties. Un citi savukārt var cerēt, ka šāda inovatīva pieeja tiks realizēta citur pasaulē, lai radītu siltumu vai elektrību.
Liela vērība tiek piegriezta dokiem, kuros būvē Vācijas militārajiem spēkiem paredzētus kuģus. Tie būšot gatavi 2017.gadā.
Blohm-Voss, kas ir lielākā kuģu būvētava, specializējas kuģu remontā un pārbūvē.
Šī pati kuģu būvētava zināmaajm krievu miljardierim Abramovičam uzbūvējusi otru lielāko privāto jahtu (Eclipse). Citu jahtu, kas būvēta Apvienoto Arābu Emitātu premjerministram un brauc zem nosaukuma Dubaija, redzam vēlāk stāvam ostā:)
Jau kopš 1994. gada Hamburgas bagāto teātru, mūzikas skatuvju, varietē un kabarē pasauli papildinājis starptautiska mēroga popularitāti ieguvušais teātris, kuru mūzikli jau gadiem iekarojuši skatītāju sirdis.
Šeit jau kopš 2001. gada ar lieliem panākumiem tiek izrādīts Volta Disneja populārais mūzikls ""Lauvu karalis". Kuģa gids gan par teātra ēkas izskatu joko, ka vēlējušies to izgatavot kā gliemežnīcu, bet sanākusi vācu ķivere:)
Tepat netālu nākotnes koncertzāle-Elbas Filharmonija, kuras lielā atvēršana paredzēta 2017.gada sākumā. Stikla konstrukcija uzbūvēta uz vēsturiskās kako noliktavasa sarkano ķieģeļu pamata 110 m augstumā. Turklāt Filharmonijas ēka būs mājvieta viesnīcai, restorāniem, dzīvokļiem un vietai, kur ikviens varēs baudīt 360 ° panorāmas skatu uz pilsētu.
Stikla fasāde, pateicoties dažādiem ar 1100 izliektiem un drukātiem elementiem patiesi unikāla. Mazie punkti drukāti uz stikla rūts virsmas samazina uzņemto saules starojumu, atspoguļojot to. Ēka tik tiešām ir ievērojama, ļoti interesantas formas un logu darinājumu.
Blakus kompānijas Unilever topošajai ēkai atrodas arī eksluzīvā dzīvokļu ēka ar nosaukumu MarcoPolo. Tornis ir 55 m augsts, tajā atrodas ekskluzīvi 60-350 m2 lieli dzīvokļi, kurus mūsu kuģa gids iesaka iegādāties:)
Viena no eksotiskākajām laivām-tvaikonisun skaists kruīza kuģis, kura ceļš ved gan uz Vidusjūru, Gan Karību un Kanāriju salām. Augstas klases serviss. Sapnis droši vien!
To visu un vēl daudz detaļu un informācijas ieguvām stundas un 10 minūšu ilgā braucienā. Kolosāli vienkārši! Jau teicu, ka izvēlējāmies labāko laivu, jo nevienu citu savā ceļā tik tālu, kur mēs braucām, nesatikām. Vienīgi ūdens policiju, tāpat redzējām arī glābēju kuģi.
Brauciens patika visiem-pat mazā priecājās par apkārt lidojošiem putniem, bet puikām visu laiku bija izstiepts pirksts uz priekšu "re, re". Noteikti bija vērts!
Nokļuvuši atpakaļ uz zemes, dodamies zem ūdens:) Jā, ejam skatīt slavenoVeco Elbas jeb SantPauli tuneli, kas atrodas 24 m dziļumā zem zemes, zem ūdens. Pa 6 m platām caurulēm ved 426,5 m garš ceļš. Tas paredzēts nokļūšanai otrā upes pusē. Gājējiem paredzēta šaura ietve, kas turklāt apzīmēta ar bultiņām, lai zinātu, pa kuru tuneļa pusi kurā virzienā jādodas. Riteņbraucēju ceļš ir platāks, un tur tiešām nesas daudz velosipēdistu. Gājējiem un riteņbraucējiem tunelis ir atvērts nepārtraukti, bet noteiktos pulkstens laikos lejup drīkst doties arī motorizētie braucamrīki, arī vieglās automašīnas. Lejup un augšup var nokļūt ar milzīgiem liftiem. Bet var izmantot arī kāpnes. Pirmo reizi bija mazliet jāpagaida rindā, lai iekļūtu liftā. Protams, lejā ir vēss. Un sajūtas arī dīvainas atrasties zem ūdens, tik dziļi. Un vēl doma, ka tas tomēr būvēts vairāk kā 100 gadu atpakaļ....Brrr. Tuneļa flīžu sienas rotā terakota ornamenti ar Elbas upes iedzīvotājiem-dažādas zivis, krabji, ir arī žurkas:)
No otras puses paveras atkal cits skats uz ostmalu, Sv.Mihaēla baznīcu un tā torni. Šeit arī ir daudz vējaināks.
Tunelis savā laikā bija tehnikas sensācija, bet, to būvējot,daudz vīru smagi cieta no augstā spiediena, daži pat nomira. Bet mūsdienās tunelis tiek izmantots arī kino filmēšanai, dažādu pasākumu rīkošanai. Lieliska vieta, lai mazliet sajustu Hamburgas vēsturi un apzinātos tās sasniegumus!
Tālāk jau dodamies uz SantPauli (St.Pauli) rajonu, kur noslēpusies arī grēcīgā iela, kurā ieeja atļauta tikai vīriešiem no 18. Dažas tūristu meitenes gan pamēģina tur iebāzt galvu un tūlīt dabū ūdens šalti sejā:)
Šajā rajonā atrodas arī slavenā izklaižu iela Reeperbahn, bet to noteikti jāapmeklē bez bērniem:) Bērnu uzmanību piesaista izsmalcināti auto , vietas, kur tirgojot garšīgāko picu, kā to paziņo Simpsons:)
Uzmanību arī saista viesnīcas ēka, kas ir kā dejojoši torņi (vīrietis un sieviete), kas saplūst.
Ārpusē arī interesanti soli, kur piesēst
Pastaigājoties atrodam arī Sv. Mihaēa baznīcu, kas ir populārākā luterāņu baznīca pilsētā. 132 m augstā baznīcas smaile, kas pilnībā pārklāta ar varu, ir ļoti svarīga Hamburgas panorāmas sastāvdaļa un vienmēr kalpojusi par orientieri kuģiem, kas iepeldējuši Elbas upes ostā. Arī mēs taču šo baznīcas smaili redzējām visas dienas garumā kā neiztrūkstošu pilsētas gabaliņu. Bet mums vairs nav spēka, lai tuvāk apskatītu baznīcu.
Hamburga ir izsmēlusi mūsu spēkus. Tajā ir tik daudz darāmā un lietas un vietas, ko redzēt. Esmu pārliecināta, ka, lai iepazītu šo mega pilsētu, pat ar nedēļu nepietiktu. Šeit ir interesanti gan bērniem, gan pieaugušajiem. Tā ir daudzsološa, moderna, tajā pašā laikā ar vēstures elpu ik uz soļa. Šī ostas pilsēta ir vieta, kur atgriezties!
Izskatās dikti jauka pilsēta!