Sulas senioriem: kura labāka - apelsīnu vai tomātu?

Māmiņu klubs
Māmiņu klubs 2. novembris 2017 00:00
171

Līdz ar vecumdienām palielinās nepieciešamība nodrošināt organismu ar papildu minerālvielu rezervēm. Sulas ir ļoti labs to avots, vienlaikus sulās ir arī daudz vitamīnu. Sulas ir viens no “palīgrīkiem”, kā uzlabot senioru dzīves kvalitāti. 

Apelsīnu sula ir vērtīgs B vitamīnu avots

Uztura zinātnieces Lailas Meijas virsvadībā veiktais pilotpētījums sociālās aprūpes namā ar senioriem, kuri divus mēnešus uzturā dzēra glāzi apelsīnu sulas, ļauj secināt, ka šī sula ir labs B grupas vitamīna folskābes avots.

Viens no pilotpētījuma galvenajiem secinājumiem ir, ka apelsīnu sula organismā būtiski palielina folskābi, B grupas vitamīnu. Pētījuma sākumā 75% dalībnieku folskābes līmenis bija nepietiekams. Savukārt pētījuma beigās vairs tikai 30% dalībnieku tas bija nepietiekamā daudzumā.

“Šis pētījums ir solis tuvāk, lai noteiktu sulu lomu mūsu veselības veicināšanā un mazinātu stereotipus, kas veidojušies ap tām. Sulas ir vērtīgs minerālvielu, vitamīnu un antioksidantu avots, kas pozitīvi ietekmē mūsu organismu un uzlabo tā funkcionālās darbības spējas. Vislielākais pārsteigums bija tieši par folskābes līmeņa būtisko pieaugumu pēc sulas lietošanas,” tā L. Meija.

B grupas vitamīna folskābes trūkums organismā varētu būt izplatīta problēma Latvijas senioriem, nepilnvērtīgā uztura dēļ, kurā par maz tiek iekļauti produkti, kas to satur, piemēram, salātlapas, svaigi dārzeņi, augļi, ogas un to sulas. Folskābes trūkums organismā saistāms ar vispārējā veselības stāvokļa pasliktināšanos, kas var izpausties kā anēmija, kas savukārt izpaužas kā vājums un darba spēju pazemināšanās.

Sulai nav ietekmes uz holesterīna veidošanos

Lai gan valda viedoklis, ka augļu sulas satur salīdzinoši daudz dabīgos cukurus, tomēr pilotpētījums neuzrādīja ietekmi uz paaugstināta cukura līmeņa veidošanos organismā. Turklāt šī pētījuma dati saskan arī ar ārzemēs veiktiem lielo pētījumu datiem.

Sulas spēcina organismu

Uztura speciālisti norāda, ka no veikalā nopērkamajām sulām senioru uzturā ieteicams iekļaut citrusaugļu – apelsīnu un greipfrūtu - sulas, jo tās ir bagātas ar C vitamīnu, kā arī nedēļā vajadzētu iekļaut pa glāzei tomātu un ābolu sulas. Dietologs Andis Brēmanis norāda, ka, lai būtu rezultāts, dienā ir jāizdzer viena glāze sulas.

2015.gadā tika uzsākta sadarbība ar Latvijas Lauksaimniecības universitātes pārtikas tehnoloģijas fakultāti, kas pētīja vairāku veikalos nopērkamo “Cido” sulu sastāvu, nosakot augļu un dārzeņu sulās esošās minerālvielas un bioaktīvās vielas. Galvenais secinājums, ka sulas katra par sevi ir atšķirīgas un tajās visvairāk ir tādu minerālvielu kā kālijs, magnijs, mangāns un fosfors. Sulas ir labs antioksidantu un vitamīnu avots, kas palīdz neitralizēt kaitīgos brīvos radikāļus.

Dietologs Andis Brēmanis uzsver, ka sulas spēcina organismu, kas senioriem ir ļoti svarīgi, lai uzņemtu vajadzīgo daudzumu minerālvielu, vitamīnus un citas bioloģiski aktīvās vielas. Turklāt biezsulas ir ļoti labs šķiedrvielu avots. Saskaņā ar šiem pētījumiem glāze apelsīnu sulas satur 93%, bet viena glāze greipfrūtu sulas – 73% no C vitamīna nepieciešamās dienas devas, savukārt par C vitamīna trūkumu liecina novājināta imunitāte un izteikta noguruma sajūta. Arī šķietami ikdienišķā ābolu sula ir bagāta ar vērtīgām vielām – glāze šīs sulas satur 4% no mangāna dienas normas, tajā ir arī kālijs, magnijs, fosfors, dzelzs un kalcijs.

Ar unikālu kalkulatoru izveido savu sulu plānu nedēļai

 “Cido” sadarbībā ar uztura speciālistiem un zinātniekiem ir izstrādājuši unikālu sulu kalkulatoru, kas palīdzēs izveidot sulu plānu nedēļai, paredzot katru dienu izdzert vienu glāzi sulas. Sulu kalkulatoru var atrast www.cido.lv sadaļā Kalkulators. Jāmin, ka šis kalkulators ir izveidots, balstoties uz dažādiem Latvijā veiktiem pētījumiem par Tetra Pak sulām.

Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies