Seši vienkārši padomi, kas veicinās bērna radošo brīvību

Seši vienkārši padomi, kas veicinās bērna radošo brīvību

16. Nov 2017, 00:22 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Runājot par bērnu radošumu, jāsāk ar to, ka bērni jau piedzimst radoši. Viņiem ir jādara daudz pavisam jaunu un nezināmu lietu. Bērni paši pēta, apgūst, izmēģina. Un tas, bez šaubām, ir pareizi. Tā bērns iemācās sasniegt mērķus, pārvarēt šķēršļus un atrisināt sarežģītus uzdevumus.

Bērns pēc būtības ir radošs un vieglāk izpauž savas radošās spējas, iespējams, tāpēc, ka lielu daļu laika viņš pavada darot ko radošu – viņš krāso, būvē, kārto, ceļ torņus. Bērns dzied ne tikai savas iepriekš sacerētās dziesmiņas, bet mēdz dziedāt arī par lietām, ko viņš redz sev apkārt un sajūt, turklāt nav pat svarīgi, vai dziesmai ir kāda melodija. Tā rodas brīnišķīgas vienas dienas dziesmiņas. Rotaļas ir vēl viena ļoti svarīga aktivitāte, kas nav saistīta ar radošumu tieši, taču tai ir nepieciešamas labas radošās spējas. Pirmsskolas vecuma bērns lielāko daļu laika pavada spēlējoties – tā viņš iepazīst un izsaka savas emocijas, tādējādi uztverot spēlēšanās pieredzi un atrodot savu vietu dzīvē.

Labā ziņa ir tā, ka radošumu, lai gan tas ir daļēji iedzimts, ir iespējams attīstīt un veicināt. Mēs esam sagatavojuši dažus padomus, kas palīdzēs sekmēt bērna radošumu.

1. Spēlējieties kopā ar bērnu. Ļoti svarīgi ir bērnu atbalstīt un iedrošināt – izrādīt interesi par viņa veikumu, un paslavēt. Lai iejustos bērna tēlā, lieliski palīdz rotaļlietas. Iedrošiniet bērnu radīt pašam savu scenāriju, sadaliet lomas un izspēlējiet dažādas situācijas. Bērnam nāksies izmantot savu iztēli un radīt stāstu katram varonim. Šeit ļoti labi noderēs LEGO® City un LEGO® Friends komplekti. Dažādas formas palīdz radīt atšķirīgus stāstus un mudina bērnu domāt. Izrādot atbalstu, mēs motivējam bērnu uzlabot savu veikumu. Bērniem no 1 līdz 5 gadu vecumam vislabāk derēs LEGO® DUPLO® komplekti. Komplektosatrodamie klucīši un figūras ir droši maziem bērniem, kuri bieži vien cenšas iepazīt priekšmetus, liekot tos mutē. Tie sniedz iespēju uzbūvēt ne tikai vienkāršu torni, bet arī māju iemīļotajam pirātam, kuģi, tiltu un realizēt vēl daudz citu ideju, kuras var rasties bērna fantāzijā.

2. Veiciniet bērna vēlmi uzdot jautājumus un atbildēt uz tiem. Atvērtie jautājumi, kas veicina iztēli un radošumu, ļauj bērnam izteikt savas domas, emocijas un brīvi dalīties ar idejām. Bērns saprot, ka viņa viedoklis ir svarīgs, un viņš iemācās arī klausīties. Izmantojiet rotaļu figūras un uzdodiet dažādus jautājumus: “Kā sauc šo figūriņu?”, “Kas viņam patīk?”, “Kur viņš dzīvo?” un citus, kas mudina pielietot fantāziju.

3. Veidojiet bērna apkārtējo vidi tā, lai veicinātu vēlmi pētīt un spēlēties. Ļaujiet bērnam pieskarties dažādu formu un krāsu priekšmetiem, sajust dažādas faktūras – mīkstu rotaļu lācīti, apaļu bumbu, LEGO klucīti vai minifigūru. Jautājiet, kas viņam patīk vairāk un kā viņš šīs lietas raksturotu.

4. Nenonieciniet bērna noteikumus. Ļaujiet bērnam izdomāt savus spēles noteikumus. Lai gan dažreiz šķiet, ka bērns dara kaut ko nepareizi, nesteidzieties kritizēt un labot viņu. Labāk uzsāciet sarunu. Noskaidrojiet, kāpēc bērns ir rīkojies tieši tā. Jūs varat būt pārsteigti par to, kādu interesantu pamatojumu sniegs jūsu mazulis.

5. Izvairieties no radošuma “traucētājiem”. Neizdariet spiedienu uz bērnu. Jūtot, ka kāds viņu vērtē, bērns sāk justies vainīgs par savām kļūdām, atkāpšanos no normām, neiederēšanos standartos. Tas var radīt situāciju, ka turpmāk bērns sevi ierobežos līdz darbībām, kas jau ir zināmas un iepriekš tikušas pozitīvi novērtētas. Starp citu, arī balvas apslāpē radošumu. Tas bērnam parāda, ka darbs tiks salīdzināts, likts konkrētos rāmjos, mērīts vai kā citādi vērtēts. Šādā veidā bērns atkal tiek ielikts konkrētu noteikumu rāmī. Rotaļu laikā bērnam pašam ir jāspēj izdomāt savus spēles noteikumus.

6. Nebaidieties no nekārtības. Ļaujiet bērnam spēlēties ar vairākām rotaļlietām vienlaikus. Varbūt viņš veido garu stāstu ar daudziem aktieriem? Netraucējiet bērna rotaļas ar aizrādījumiem par jucekli, citādi nākamreiz viņš vairs neizvēlēsies šādu rotaļu. Labāk iemāciet bērnam sakārtot rotaļlietas pēc spēles beigām vai dariet to kopā ar viņu. Radošums ir spēja domāt neatkarīgi, neiespaidoties no stereotipiem, radīt jaunas idejas, ātri orientēties problēmsituācijās un atrast pareizos risinājumus. Tas ir izteiksmes veids, kas ļauj izteikt personības attieksmi pret pasauli. Nepieciešams atbalstīt bērna neatkarību, spēju brīvi izvēlēties un saglabāt demokrātiskas attiecības. Tā tiek veicināta kreatīvas personības iezīmju veidošanās. Katrs vecāks vēlas visu to labāko savam mazulim, tāpēc pavadiet vairāk laika, klausoties bērna domās un idejās, un tādā veidā Jūs palīdziet pozitīvas personības attīstībā.

Rakstu sērija par bērnu pozitīvu un kreatīvu attīstību tapusi sadarbībā ar LEGO DUPLO un LEGO rotaļlietu ražotāju LEGO Group.

LEGO Group ir apņēmušies nodrošināt bērniem drošu, izglītojošu, radošu un iztēli rosinošu spēļu pieredzi. Spēlējoties ar LEGO DUPLO vai LEGO komplektiem, bērni attīsta pamatprasmes, radošo domāšanu, iemācās atrisināt problēmas un koncentrēties. Vairāk informācijas par bērnu izglītošanu un spēlēm iespējams atrast vietnē www.lego.com, droša vide bērniem.