Kā iemācīt bērnu komunicēt?

Kā iemācīt bērnu komunicēt?

01. Nov 2015, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Bērni patīk viens otram, un viņiem visiem interesē, kā tad citi spēlējas ar viņu rotaļlietām, ja vien paši tās iedevuši. Situācija gan mainās otrajā dzīves gadā, kad bērni sāk mācīties rotaļāties kopā ar vienaudžiem. Ja vecāks bērniņš divgadniekam piedāvā parotaļāties kopā, mazais vienmēr atsaucas. Bērni saprot, kā iedraudzēties apmēram ap 2-3 gadu vecumu, lai gan dažkārt bērniem šajā vecumā ir lielāka interese par pašu rotaļu kā par kompāniju. Pēc trīs gadu vecuma bērnam jau ir svarīgi, ar ko kopā rotaļāties. 

Konsultē psiholoģe Diāna Zande.

Kautrīgs no dzimšanas?

Tiek uzskatīts, ka dažkārt bērni ir arī kautrīgi kopš dzimšanas. Lai gan vairums bērnu nebaidās no svešiniekiem, daži ir kautrīgāki par citiem. Katrs bērns iziet cauri periodam, kad viņa uzticība pieder tikai tuvākajiem. Dažiem bērniem šāds periods ievelkas. Ir bērni, kas nepar ko nevēlas vieni palikt ne svētkos, ne mājās savā istabā. Ir tādi, kas ar prieku bauda jautrību bez vecākiem Kautrība ir tā vērtība, kas ar mums paliek kopā visu dzīvi. Ja bērnam palīdz tikt galā ar to, tad viņš ir mazāk kautrīgs, un tomēr vienmēr arī pieaugšā dzīvē būs situācijas, kurās viņa kautrība lauzīsies ārā.

Svarīgi atcerēties, ka uz bērnu lielu ietekmi atstāj tas, kā reaģējam uz viņa temperamentu. Kautrīgam bērnam palīdzēs gādīgi, uzmanīgi vecāki, dzīvespriecīgam, aktīvam bērnam nepavisam labi nebūtu dzīvot autoritārā ģimenē. Ja ierobežo bērna saskarsmi ar citiem bērniem, viņam arī nākotnē ir sarežģītāk tikt galā ar savu kautrību. Ja neņem vērā viņa temperamentu, var zaudēt uzticību bērna acīs. Vislabāk pieturēties pie zelta vidusceļa - uzmanīgi, pakāpeniski mācīt bērnam komunicēt ar citiem bērniem. 

Kā palīdzēt būt sabiedriskam?

  • Iemāci bērnam būt izpalīdzīgam. Lai viņš palīdz tev mājas darbos. Bērnam, kas aug ģimenē, kurā visi cits citam palīdz, ir labākas saskarsmes iemaņas.
  • Rādi piemēru! Vecākiem jābūt pieklājīgiem, rūpīgiem.
  • Izrādi bērniem savu pieķeršanos, arī tad, ja tas nenākas viegli. Atvērtam, mīļam bērniem vienmēr ir draugi.
  • Paslavē bērnu, kad viņš demonstrē savus panākumus! Saki viņam biežāk, ka lepojies ar to, cik viņš ir kārtīgs un rūpīgs. Palīdzi bērnam radīt vēlēšanos palīdzēt citiem, rūpēties par sev tuvajiem.
  • Nerosini konkurenci starp bērniem. Nedaliet visu vienādi, jo katrs bērns tad centīsies paķert sev kaut ko vairāk. Dodiet tik, cik vajadzīgs.
  • Mīli savus bērnus. Bērns, kurš zin, ka viņu mīl, dalās ar saviem pārdzīvojumiem un priekiem.

Māci rotaļāties kopā!

Neaizmirsti, ka bērns sevi apjauš starp lietām, kas viņam pieder. Mazā meitiņa redz sevi kā mazu meitenīti, kura dzīvo ar tieši šiem vecākiem, kurai ir tieši šis brālis, tieši šis velosipēds, rotaļu garāža utt. Tāpēc dalīties ar savām rotaļlietām nav nemaz tik viegls uzdevums. Un galu galā, ja viņa sevi redz kā "meitenīti ar lācīti", tad kas gan viņa būs, ja lācīti paņems kāds cits? Ja gaidāt ciemos citu bērnu: 

  • Savlaicīgi izrunā, ar kādām rotaļlietām bērni spēlēs, kādas tiks atstātas rotaļu kastē, jo nav jādalās ar pilnīgi visām rotaļlietām.
  • Neceri, ka bērns vairāku stundu garumā dalīsies ar savām rotaļlietām.
  • Pacenties izdomāt spēli, kurā bērni dalās cits ar citu. Piemēram - ļaujiet pazīmēt ar jaunajiem zīmuļiem, kas vēl nevienam nepieder. Var piedāvāt bērniem kopā ar jums cept pīrādziņus.
  • Runā ar bērnu par to, ka jādalās, izvēlieties signālu, kas nepieciešamības gadījumā atgādinās bērnam par jūsu sarunu. Piemēram,  - vārds "Atceries?" bērnam atgādinās, ka jāatceras tas, par ko runājāt.
  • Piedāvā bērniem padejot pie mūzikas, palēkāt vai parotaļāties ar papīra bumbām, metot tās tālumā. Tā var novērst viņu uzmanību no kādām rotaļlietām, kā arī - tā būs iespēja izvairīties no nevajadzīgiem pārdzīvojumiem un uztraukumiem.
  • Neatstāj bērnu vienu, jo bērni, kurus neievēro, kļūst kaprīzi.

Kā palīdzēt noslēgtam bērnam?

  • Ieliec bērnam kabatā kādu podziņu un sakiet, ka tiklīdz viņš tai pieskarsies, jūs uzreiz iedomāsieties par viņu. Tāds paņēmiens noderēs par saviem spēkiem nepārliecinātiem, klusiem bērniem.
  • Ja komunikācijas iemaņas neattīstas pašas par sevi, palīdzēs prakse. Pasaki bērnam priekšā, kā var iepazīties, ko labāk teikt, lai uzsāktu sarunu. Piemēram, var ierosināt, vispirms sasveicināties ar rotaļu biedru un tad pateikt, kā bērnu sauc, pēc tam, sarunu turpinot var piedāvāt jaunajam draugam uzkost cepumiņu.
  • Neģērb kautrīgu bērnu pārāk koši, viņš mazāk par citiem vēlas izcelties pūlī.
  • Ja vietās, kuras apmeklējat, ir arī citi kautrīgi bērni, parunājies ar viņu vecākiem. Ja bērns iedraudzēsies ar vienu bērniņu, viņš iedraudzēies arī ar citiem.

Māmiņu Klubs

Eksperts

Diāna Zande

Kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite, psiholoģe
Diāna Zande Vecāku skolā