INTERVIJA ar Māmiņu Kluba bērnu pieskatīšanas grupas vadītāju Klaudiju Hēlu: tā ir iespēja bērnam dabiski attīstīties

23. Oct 2015, 00:03 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Māmiņu kluba telpās Vīlandes ielā darbojas bērnu pieskatīšanas grupa, kas darbojas pēc Piklera metodes. Tā ir kā lielisks sākums pirms bērnudārza gaitu uzsākšanas, kurā tiek attīstīta bērnu pašu motivācija darboties, pašaktivitāte,veidojot savu pieredzi un līdz ar to - dabiski attīstīties. Tādējādi bērns brīvi rotaļājoties, apgūst prasmes un zināšanas, kas viņam noderēs vēlāk dārziņā un skolā, un, protams, ikdienas dzīvē. 

Māmiņu Klubā pieskatīšanas grupa ar Klaudiju Hēlu

20150915103143-84000.jpg

 

Saruna par bērnu pieskatīšanas grupu ar Māmiņu kluba eksperti un fizioterapeiti Klaudiju Hēlu. 

Galvenie iemesli, kāpēc mazajiem bērniem pirmā bērnudārza pieredze ir vislabākā pēc Piklera metodes?

Maziem bērniem ir ļoti svarīgi, lai vide ir iekārtota atbilstoši viņu attīstībai un viņi paši var rotaļāties atbilstoši savām interesēm. Turklāt pēc Piklera metodes ir ļoti svarīgi, lai bērniem ir daudz brīvā spēlēšanās laika, kas ļauj viņam pašam attīstīties un radīt izpratni par pasauli, tās kārtību. Šis ir vecums, kad bērni vēl ir individuālisti, tāpēc grupa plānota neliela.

Grupiņā ir paredzēts, ka bērni būs skaitā līdz 12, ne vairāk. Kā arī katru dienu būs divas audzinātājas, kopā trīs.

20150928092619-64020.jpg

No kāda līdz kādam vecumam vislabāk uzsākt gaitas šajā bērnu pieskatīšanas grupā?

Pieskatīšanās grupa ir no pusotra līdz divarpus gadiem. Tas ir bērna vecums, kad vecākiem diemžēl visbiežāk jāatsāk darba gaitas un šī grupa ļauj bērnam saudzīgākā veidā pierast pie jaunajām pārmaiņām.

Esam paredzējuši, ka adaptācijas laiks šajā grupā ir neierobežots – tik, cik nepieciešams kā bērnam, tā vecākam. Sākumā noteikti var nākt līdzi bērniņam, dzīvoties kopā ar viņu vienu vai pāris stundiņas vai pat visu laiku un doties mājās. Mēs vēlamies, lai adaptācija būtu iespējami nesāpīgāka un lai labi justos gan bērns, gan vecāki. Tas ir laiks, kad visu varam izrunāt, pastāstīt, paskaidrot, pielāgoties katram.

Kad bērni un vecāki ir gatavi, ka bērniņš paliek viens, mēs atbalstām mierīgu atvadīšanos, tā ir būtiska aprūpes sastāvdaļa.

20150928092651-59433.jpg

Kāda ir tipiskā ikdiena bērnu pieskatīšanas grupā? Kādas ir galvenās atšķirības, salīdzinot ar bērnudārziem?

Šajā pieskatīšanas grupā ļoti svarīga ir aprūpe. Tas nozīmē, ka gan vecāki, gan audzinātajas ļoti lielu uzsvaru liks uz individuālu un bērnam piemērotu aprūpi. Vecākiem no rīta ir jāieplāno vairāk laika, lai savu bērnu sagatavotu grupiņai. Bērnam velta laiku ģērbšanai tik daudz, cik viņam tas ir nepieciešams, lai viņš pēc iespējas vairāk var izdarīt pats. Šis aprūpes laiks, ja tas ir kvalitatīvs, ir bērnam ļoti svarīgs, jo tieši šinī brīdī viņš saņem vecāku vislielāko uzmanību, var sadarboties un izjust, cik ļoti svarīgs viņš ir vecākam un cik ļoti viņš viņu mīl, jo respektē viņu nepieciešamo laiku gatavoties grupiņai. Kvalitatīva aprūpe dod bērnam psihoemocionālo kontaktu, bērns spēj uzlādēties ar mīļiem glāstiem un pilnu vecāku uzmanību pirms viņš iet grupiņā un paliek viens. Dr Emmija Piklere pierādīja, ka tieši šis moments bērnam ir ļoti svarīgs, lai pēc tam mierīgi spēlētos un justos droši.  Pēc aprūpes būs  spēlēšanās laiks, brokastis, spēlēšanās, iešana ārā, pusdienas, gulēšana vai atpūta un došanās mājup. Bērni grupiņā ir no astoņiem līdz diviem, jo tik maziem bērniem nav jābūt prom no mājām visu dienu. 

Būtiskākā atšķirība – individuāla pieeja. Bērniem nav visiem reizē jāiet uz podiņa, jāēd tas, kas ir uzlikts uz šķīvja vai jāspēlējas ar to, ko ir izdomājis aprūpētājs. Bērns pats izvēlas, kuru ēdienu no pieejamiem vēlas ēst, mēģina pats ģērbties, cik tas ir iespējams viņa vecumā, jo šo izvēļu izdarīšana un šķēršļu pārvarēšana palīdz bērnam iegūt pasaules uztveri, kā kas strādā.

Ir daudz brīva spēlēšanās laika vidē, kas ir iekārtota tā, lai bērns ērti pats tajā varētu rotaļāties. Mēs nevis vadām, bet esam blakus un ļausim bērnam vadīt spēlēšanās gaitu. Protams, visur ir zināmas robežas, kas jāievēro, kārtība, ko drīkst un ko nedrīkst darīt, ir lietas, kurām jāatrodas noteiktās vietās. Tāpēc neveidojas haoss, bet vide individuālai attīstībai.

Kādi ir ieguvumi bērnu attīstībai?

Galvenais ieguvums - bērns var attīstīties pēc sava iekšējā plāna un spējām. Un tas bērnam šajā vecumā ir ļoti svarīgi. Otrs ieguvums – bērns var viņam piemērotā vidē brīvi spēlēties un caur to mācīties un attīstīties. Bērna paša izvēlētas aktivitātes un radošums dod vislabākos rezultātus viņa attīstībā. Mums grupiņā ir pieejams dažāds inventārs, ar kura palīdzību bērni var aktīvi kustēties – ne tikai ārā, bet arī iekšā. Šajā vecumā bērni ir ļoti kustīgi, tas ļauj viņiem attīstīties fiziski, emocionāli, psihiski un garīgi. Darbojoties ar dažādām formām, dažāda veida materiāliem un krāsām, bērns no pirmās dienas mācās pasaules uztveri, attīsta iztēli, emocijas, domāšanu, izprot, kas ir daudz, kas ir, maz. Bērns šajā vecumā kaut ko dara pāris minūtes vienā vietā, tad izkustas, kāpelē, pieiet vai sameklē citu vietu un padara kaut ko citu vai līdzīgu vai to pašu, tikai ar citiem priekšmetiem.. Tas ir dabisks veids, kā viņš dzīvojas.

Mēs katru bērnu vērosim, pierakstīsim, nofotografēsim, ko viņš dara – vai liek mašīnas rindā, vai ber pupas bļodā, vienreiz mēnesī vecākus informēsim par piefiksēto. Jo tie ir tie svarīgie darbi, kas parāda, ko bērnam patīk darīt un kas viņam padodas. Tādējādi arī mēs redzam, ko viņam piedāvāt papildus, lai vidē, kas viņam patīk, palīdzētu iepazīt vēl ko jaunu. 

20150928092538-27774.jpg

Kā ir iekārtota bērnu rotaļu telpa, kāds inventārs izvēlēts?

Izmantojam tādu inventāru, kāds ir ieteikts pēc Piklera metodes. Piemēram, pie galda, kur bērni ēd, krēsliņiem nav atzveltnītes, lai bērns tajā neatgāžas, bet gan stingri turas ar pēdiņām pie zemes. Bieži vien bērniem krēsliņi mēdz būt par augstu un tad viņi līdzsvaru notur, atgāžoties atzveltnītē, bet tad viņiem ir grūtāk paēst. Sēžot uz šādiem krēsliņiem, viņiem ir līdzsvara sajūta un viņiem vieglāk ir ēst. Mēs ievērojam individuālas ēšanas principus, aprūpētājs sēž klāt pie galda, apkalpo, ir kopā ēšanās laikā. Brokastis un pusdienas nodrošinās firma EcoCatering, kas atbalsta ekoloģisku ēdināšanu.

Rotaļāšanās telpā ir gan dažāds inventārs, gan mantas – bļodas, karotes, pupiņas, kastaņi, zīles, koka klucīši, virtuvīte, lelles, mašīnas, bumbas, visādas lietas, ar ko bērni spēlējas – krāj, pārnēsā, liek lielās bļodās. Esam sarūpējuši tā, lai visiem 12 bērniņiem pietiktu.

Bērniem ir vieta, kur gulēt – gulēšana būs uz matracīšiem, bet ja bērns negribēs gulēt, neviens to nespiedīs darīt, varēs atpūsties citādākā veidā. Arī rotaļu telpā būs atpūtas stūrītis, kur var pa vidu spēlēm atpūsties, mierīgi paskatīties grāmatiņu vai pat nedarīt neko.

Attiecībā uz tualeti neesam paredzējuši izmantot mazos podiņus, bet gan ļaut bērnam iet uz lielā podiņa, kur ir pakāpiens, lai vieglāk uzkāpt un uz podiņa paliknītis ērtākai sēdēšanai. Mazajos podiņos bērnam sanāk sēdēt nedabiskā pozā, līdz ar to viņam ir grūtāk nokārtot pamatvajadzības. Bērns droši uz grupiņu var nākt ar autiņbiksītēm, jo uzskatām, ka vislabāk podiņmācību sākt no diviem gadiem, nevis pusotra gada.

Grupiņa iekārtota atbilstoši Ministru kabineta noteiktiem, izietas visas nepieciešamās pārbaudes.

20150928092604-70227.jpg