Kādas jaunas prasmes ir nepieciešamas?

Speciālisti visā pasaulē atzīst, ka mūsdienu bērniem, lai sagatavotos 21. gadsimta karjerām, ir nepieciešams kas vairāk par tradicionālajām iemaņām, kā rakstpratība un aritmētika. Jaunākie pētījumi liecina, ka mācību programmām ir nepieciešams pievienot šādus mācību priekšmetus:

  • Sadarbība
  • Radošums
  • Komunikācija
  • Kritiskā domāšana

21. gadsimta prasmes ir jaunā un vecā sajaukums, kas sevī ietver tradicionālos akadēmiskos mācību priekšmetus (rakstpratība, matemātika, dabaszinības, sociālās zinātnes), dzīvei nepieciešamās prasmes (sadarbība, problēmu risināšana, radošums) un karjerai nepieciešamās prasmes (jaunrade, tehnoloģijas un globālā izpratne). Ir svarīgi izveidot spēcīgus 21. gadsimtam nepieciešamo prasmju pamatus jau agrīnā vecumā.

21. gadsimtam nepieciešamo prasmju veicināšana mājās un bērnudārzā

Daži bērnudārzi jau sāk ieviest 21. gadsimta standartus. Piemēram, starptautiskais bērnudārzs "6 Senses International" Rīgā darbojas ar mērķi sniegt labāko 21. gadsimta izglītību Baltijas valstīs un citur. "6 Senses International" modernās vietējās skolas nodrošina globāla līmeņa izglītību gan angļu, gan latviešu valodā. Bērnudārzs, kas atrodas Mežaparkā, ir daļa no lielākā skolu tīkla Baltijas valstīs. Šis tīkls sastāv no 14 bērnudārziem, trīs pamatskolām un vienas vidusskolas.

Visos "6 Senses International" bērnudārzos tiek izmantota citāda izglītošanas filozofija un kontekstuāla pieeja mācību pasniegšanai. "6 Senses" pasniedzēji uzskata, ka izglītībai 21. gadsimtā ir jāizkopj emocionālā inteliģence un jāiedrošina veikt zinātniskus eksperimentus, lai panāktu, ka mācīšanās notiek visa mūža garumā.

Tomēr, lai arī esat izvēlējušies savam bērnam 21. gadsimta bērnudārzu, jūs kā vecāki varat arī daudz darīt, lai veicinātu šo prasmju apguvi arī mājās. Izmēģiniet šīs idejas sava bērna panākumu sekmēšanai:

1. Kad bērni spēlējas kopā, piedāvājiet viņiem kopēju rotaļu materiālu komplektu (piemēram, krītiņu kasti), nevis atsevišķas rotaļlietas, tādējādi mudinot dalīties, spēlēties pa kārtai un apgūt sociālās prasmes.

2. Iemāciet bērniem frāzes un vārdus dažādās pasaules valodās. Piemēram, "lūdzu" un "paldies". Stāstiet viņiem par pasaules uzskatiem dažādās kultūrās. Šajā posmā nav svarīgi, kādas valodas vai kultūras izmantojat, mērķis ir parādīt bērnam, ka pastāv daudz dažādu domāšanas veidu, valodu, ēdienu un svētku, kas visi pelna cieņu.
Svešvalodu apgūšanu var veicināt, izvēloties vest bērnu uz bērnudārzu, kurā galvenā valoda atšķiras no jūsu dzimtās valodas. Piemēram, "6 Senses" starptautiskais bērnudārzs Latvijā, mācot angļu valodu, izmanto "padziļināto principu", un visas bērnudārza dienas nodarbības, kā matemātika, dabaszinības, rakstpratība, emocionālā inteliģence, notiek angļu valodā. Svarīgi, lai bērns justos droši, lai viņam būtu patīkami, interesanti, lai viņš darbotos radoši, spēlētos, vērotu. Tāpēc angļu valodas un audzināšanas speciālisti, kas spēj sazināties arī latviešu un krievu valodā, ja rodas tāda vajadzība, var palīdzēt bērnam iejusties vai paskaidrot kādu uzdevumu.

3. Veiciniet radošu domāšanu, palūdzot bērnam izdomāt vienu vai divus jaunus noteikumus kādai labi zināmai spēlei. (Pārliecinieties, ka šie noteikumi ir godīgi!) Tad mēģiniet spēlēt pēc viņu noteikumiem un pēc tam pavaicājiet, kas, viņuprāt, bija labi, bet kas varētu būt vēl labāk. Kopā izlemiet, vai noteikumus vajadzētu mainīt vēlreiz, un mēģiniet izdomāt jaunus spēlēšanas veidus.

4. Aiciniet bērnu palīdzēt atrisināt ikdienas mājsaimniecības problēmas, izgudrojot jaunus risinājumus. Kā novērst sētas durvju čīkstēšanu? Kā labāk vannot jauno suņuku? Kā ievietot koferus automašīnā tā, lai neaizsegtu skatu vadītājam?

5. Iedrošiniet bērnus piedalīties ģimenes lēmumu pieņemšanā un problēmu risināšanā. Pēc tam uzslavējiet bērnu par centību dažādās situācijās. Ja viņi nav pārāk aktīvi ar jaunu ideju izdomāšanu, palīdziet viņiem, mēģinot izdomāt jaunas idejas kopā. Uzrakstiet katra idejas uz papīra vai tāfeles, katru vienādi kārtīgi apspriežot. Kad bērni sapratīs, ka viņu idejas tiešām tiek novērtētas, viņi būs pašpārliecinātāki.

Liela nozīme ir mācību metodei

"6 Senses International" ir kontekstuālās izglītības aizsācēji Baltijas valstīs. Šajā starptautiskajā bērnudārzā pedagogi lielu uzmanību pievērš saiknei starp disciplīnu un kontekstu - bērniem angļu valodu māca ar rotaļu palīdzību. Rotaļas, jautri uzdevumi, interesanta, saistoša nodarbošanās – tas ir ceļš, kā visvieglāk pierast pie svešvalodas. "6 Senses" tiek radīta vide, kurā bērni pēc iespējas vairāk cenšas sazināties angļu valodā, izvēloties atbilstošu tēmu vai projektu. Piemēram, ja tēma ir "Zeme un cilvēks", tās apgūšanas ietvaros bērns iepazīst medicīnu, bioloģiju, ķīmiju, rakstpratību, matemātiku, sportu. Bērns sastopas ar dažādām lietām un procesiem, sākot ar mums apkārt esošo vidi (gaisu, ūdeni, zemi, sauli...), dzīvniekiem, un beidzot ar mūsu ķermeni, tā uzbūvi un funkcijām. Veicot dažādus eksperimentus, bērni noskaidro, kā rodas oglekļa dioksīds, vēro karstā un aukstā ūdens mijiedarbību, izzina, kā mainās pH līmenis dažādos pārtikas produktos, un tamlīdzīgi. Tātad mēs kopā ne tikai iesoļojam noslēpumainajā un brīnumainajā zinātnes pasaulē, bet to visu darām angļu valodā.

Visi interesenti aicināti iepazīties ar papildu informāciju par šo pirmsskolas izglītības iestādi un tajā izmantotajām mācību metodēm mājas lapā www.6sensesinternational.com un Facebook lapāwww.facebook.com/SixSensesPreschool/info. Ar bērnudārza pasniedzējiem var sazināties pa tālruni + 371 25133508 vai rakstot uz e-pastu riga@6sensesinternational.com.