12 veidi, kā attīstīt rokas rakstītprasmei

12 veidi, kā attīstīt rokas rakstītprasmei

12. Nov 2017, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Šķības burtu līnijas, ķeksīši nepadoas, burtiņi paši par sevi krīt uz visām pusēm - tāda situācija tiek novērota sākumskolas klasēs visai bieži. Un, ja vēl bērns neprot aizšņorēt savus apavus, kļūst skaidrs, ka pie roku sīkās motorikas ir jāstrādā un jāstrādā. 

Lai apgūtu rakstītprasmes iemaņas, (un rakstītprasme ir sarežģīta, jo lai tā padotos jābūt attīstītām noteiktām smadzeņu daļām, uzmanībai, labai kustību koordinācijai un sīkajai motorikai), ir nepieciešami ilgstoši teniņi. Un tas nenozīmē, ka nelaimīgais bērns jāsēdina pie galda un jāspiež viņam rakstīt tik ilgi, kamēr rokraksts kļūst kaligrāfisks. Ir vesels lērums daudz patīkamāku veidu, kā trenēt rociņas, un pie viena, darīt arī bērnu gudrāku - jo jau sen nevienam nav noslēpums, ka sīkā pirkstu motorika palīdz attīstīties arī smadzenēm.

Ja pirmsskolas vecumā ar sīko motoriku mazulim ir ļauts darboties maz, nevajag satrauktis. Vislabāk ķerties vienkārši ar bērnu kopā pie lietas:

1. Zīmējam

Jo vairāk bērns zīmē, jo labāk. Zīmēt vislabāk ar krāsainajiem zīmuļiem vai krāsām. Pildspalvas un flomasteri, kas tik ļoti patīk bērniem, īsti nederēs. Lieta tāda, ka, zīmējot ar zīmuli, bērns pats var regulēt uzspiešanas pakāpi un iegūt gaišu vai tumšu līniju. Bet flomasteri vienmēr raksta vienādi un, lai zīmētu ar tiem, nav jāpieliek nekādas pūles.

2. Krāsojam

Krāsošana trenē acumēru un rokas, tiek attīstīta uzmanība un rūpība. Labs vingrinājums ir švīkāšana. Aizšvīkāt zīmējumu vai attēlu avīzē jāmēģina vienā virzienā, ievērojot vienādus attālumus starp līnijām. Var ņemt arī trafaretus, apvilkt bērna pēdiņas, plaukstiņas un dāvāt tām krāsainas līnijas.

3. Minam mīklas, izpildam uzdevumus

Daudzos bērnu žurnālos ir uzdevumi  - savienot punktiņus pēc numuriem, atrast ceļu labirintā, uzrakstīt slepeno vārdupēc parauga un atbildi izlasīt spogulī utt. To visu katrs pats savās mājās, pavisam noteikti, var darīt.

Lai bērns veiksmīgāk iemācītos izprast jēdzienus "pa labi", "pa kreisi". Ņemiet rūtiņu lapu, uzzīmējiet uz tās punktu, tas būs ceļa sākums. Bērnam jātur uz punkta zīmulis un jums jākomentē: pa kreisi, 3 rūtiņas taisni, pa labi, 2 rūtiņas taisni, pa kreisi utt", rezultātā var iegūt kādu konkrētu figūru, var meklēt dārgumus vai vienkārši atveidot sarežģīto žimuļa ceļu.  Var spēlēt arī "desas", vai citas vienkāršas spēles, kurās piedalās "krustiņi" un "nullītes".

4. Veidojam

Tas būs plastilīns, veidošanas māls, mīkla, būtībā - vienalga. Tāpat - veidot varam jebku. Galvenais, lai bērns varētu plastilīnu mīcīt, sadalīt sīkos gabaliņos, gabaliņu savienot utt., - tas lieliski trenē pirkstus.

5. Aplicējam, iepazīstam origami

Izveidojam lidmašīnīti, salīmējam no krāsainiem papīra gabaliņiem kartiņu vecmāmiņai - tas viss iedarbojas labvēlīgi uz pirkstu sīko motoriku.

6. Izgriežam

Nebaidieties dot bērnam šķēres: lai viņš sagraisa kaut vai vecu plēves galdautu, lai mācās izgriezt aplīšus, lai pagraiza papīru, salvetes, no kurām var izgriezt dažādus attēlus utt.

7. Konstruējam

Pie tam, visu, kas ienāk prātā! Galvenais, lai jums abiem būtu interesanti. Var uzbūvēt veselu torni no sērkociņiem vai arī izveidot no klucīšiem koka ekskavatoru, var kopīgi salīmēt kartona kuģa modeli. Pielīmēšana un sīku detaļu savienošana ne tikai trenē acis un rokas, bet arī ieaudzina precizitāti.

8. Darbojamies ar mozaikām

Parasti 6-7 gadus veciem bērniem šī aizraušanās vairs nešķiet interesanta, izņemot, ja tiek izdomāti interesanti risinājumi. Piemēram, izveidojiet ziedu pēc parauga uz ātrumu - sacensības gars aizraus! Vai arī var sarīkot sacensības ar draugiem, ģimenes locekļiem mājās, kopīgi veidojot dažādas mozaikas.

9. Darbojamies ar pērlītēm

Darbošanās ar pērlītēm ir lieliska, meitas kopā ar mammām var pagatavot sev interesantas rotas, aksesuārus skolas somai utt. Bet pats galvenais - tiek trenēta sīkā motorika un uzmanība, jāievēro obligāti nosacījums, ka bērns nebāž mutē sīkus priekšmetus, pērlītes, kā arī jādara viss iespējamais, lai viņam neienāktu prātā iebāzt kādu pērlīti sev degunā vai ausī.

10. Izšujam

Mazuļiem iespējams iegādāties speciālus šūšanas piederumu komplektus, kuros ir pietiekoši resnas un mazajiem pirkstiņiem ērtas adatas. Izšūšana ir lielisks vingrinājums mazuļa pirkstu un acu attīstībai. Sekojiet līdzi tam, lai bērns ar šūšanu aizrautos tikai dienas gaismā un nodarbei nevajadzētu būt garākai par pusstundu dienā.

11. Šņorējam

Tagad ir ļoti daudz dažādu gatavu ierīču, rotaļlietu, kas imitē gan apavu pogas, gan šņores. Vieni piedāvā izrotāt eglīti, piešņorējot tai plastmasas rotājumus. Citi ražo rotaļlietas, ko visi atpazīst kā "sieru" utt. Bet nav nekā sarežģīta tajā visā, tāpēc ikviens droši var pagatavot tāda veida rotaļlietas pats. Pietiek vien ņemt rokās kartona lapu, uzzīmēt uz tās, piemēram, ābolu, sacaurumot to, šņorīti nodēvēt par tārpiņu, un pabarot tārpiņu ar ābolu.

12. Kopējam ornamentus

Ņemiet kādu attēlu no mīļākās bērna grāmatiņas, atrodiet to internetā, izdrukājiet. Uzlieciet tam pa virsu papīru, kam mazliet spīd cauri, un piedāvājiet bērnam ar zīmuli nozīmēt. Tāpat var attēlus arī vienkārši nokopēt, izvēloties kaut vai bērna mīļākos multfilmu varoņus. Pēc tam tos bērns nozīmē, izkrāso, izgriež utt. Viss atkarīgs no bērna fantāzijas.

Tāpat svarīgas ir arī pašapkalpošanās iemaņas: uz 7 gadu vecumu bērnam jāprot ir pašam atpogāt, aizpogāt pogas, kniedes, aizdares, jāprot sasiet, aizsiet šņorītes, pareizi jāprot izmantot galda piederumus. Starp citu, pirkstus var trenēt bērnam mācot darboties arī ar ķīniešu galda piederumiem, ko izmanto suši ēšanai.

Un visbeidzot, nevajag bērnu pasargāt no mājas darbiņiem - trauku mazgāšanas, grīdas slaucīšanas, putekļu tīrīšanas, pogu piešūšanas, puķu pārstādīšanas utml. - tas viss lieliski attīsta rokas un tātad arī mazuļa prātu.

Mācāmies kopā!

Māmiņu Klubs