5 Soļi ceļā uz podiņmācību

01. Dec 2013, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Otrajā dzīves gadā aktuāls kļūst jautājums par bērniņa iepazīstināšanu ar podiņu. Kad tad būtu īstais laiks uzsākt podiņmācību? Pēc iespējas agrāk vai vienkārši ļauties pašplūsmai? Konsultē fizioterapeite Līga Barone - Tamoviča.

Fizioterapeite nosauc vienkāršu līdzību, kuru vajadzētu atcerēties ikvienai māmiņai, domājot par atvadām no autiņiem:

- Bērns, kurš tiek mācīts iet uz podiņa, iemācās to līdz 3 gadu vecumam.

- Bērns, kuram netiek mācīts iet uz podiņa, pats to apgūst līdz 3 gadu vecumam.

Tātad uztraukumam nav pamata un māmiņām nevajadzētu salīdzināt, ka, lūk, kādas draudzenes atvase jau sākusi patstāvīgi iet uz podiņa. Visam pienāk savs laiks!

"Podiņmācībā svarīgākais aspekts ir bērna aprūpe, kas sākas jau ar piedzimšanas brīdi, kad māmiņa ar mazuli veido kontaktu un stāsta par ikdienas darbībām, piemēram,ģērbjot, mainot autiņbiksītes," atklāj fizioterapeite Līga Barone -Tamoviča. "Padomājiet paši, ja bērnam līdz 1,6 gadam netiek stāstīts, kas ar viņu notiek,bet darbības ir mehāniskas, par kādu podiņapmācības procesu var runāt!"

Signāli, kas parāda bērna vēlmi nokārtoties

Katrs pieaugušais zina sajūtu, kāda viņā rodas brīdī, kad ir vēlme doties uz tualeti, arī bērniem šādi signāli tiek doti un sākotnēji tie ir visai nejauši un bērns tos nesaista ar vēlmi iet podiņa. Pie biežāk novērotajiem signāliem mazuļiem var pieskaitīt sastingšanu nokārtošanās laikā, iekrekšķināšanos, noskurināšanos, nolīšanu maliņā. Lielāks bērniņš vienkārši dodas līdzi regulāri ģimenes locekļiem uz tualeti, lai noskaidrotu, ko un kā tur dara citi, mācās novilkt pats sev bikses un vienkārši pasaka, vai kā citādi izrāda, ka vēlas  sēdēt uz podiņa. Māmiņas, kas ļoti vēro bērniņus, pamana šādus signālus un saprot, kurā brīdī bērniņš grasās nokārtoties.

5 soļi ceļā uz podiņmācību

Saprotams, ka podiņmācība nav nedēļas un pat ne mēneša jautājums, tas ir ilgstošs process,kurā secīgi var izdalīt piecus soļus:

  • Mēs redzam sava bērna reakcijas;
  • Bērns sajūt pats savus iekšējos signālus;
  • Bērns uztver, adekvāti paziņo par to vecākiem vai izvēlas konkrētu darbību;
  • Bērnam jāatsakās no tūlītējas vēlmes nokārtoties uzreiz un jāiemācās uzgaidīt;
  • Jāspēj saprast laiks, kurā varētu nokārtoties.

Ja ir acīmredzams, ka bērniņš izrāda vēlmi iepazīties ar podiņu tuvāk, mūsu darbs ir vienkāršā, nepiespiestā veidā bērnam piedāvāt apsēsties uz podiņa.

Lai veicas!

Māmiņu Klubs

Huggies® Pull-Ups® uzsūcošas podiņmācības biksītes ir ideāls palīgs podiņmācības apgūšanai!

20130711100041-71345.jpg

Fizioterapeites Kristīnes Stalīdzānes atbildes uz māmiņu jautājumiem par podiņmācību


Eksperts

Līga Barone – Tamoviča, Mg.sc.sal.

fizioterapeite, Pikler pedagoģijas speciāliste, biedrības “Latvijas bērniem ar kustību traucējumiem” valdes locekle
Līga Barone – Tamoviča, Mg.sc.sal. Vecāku skolā