Praktiskās nodarbības – labākais veids, kā bērniem ar invaliditāti apgūt informāciju

Praktiskās nodarbības – labākais veids, kā bērniem ar invaliditāti apgūt informāciju

31. Mar 2016, 13:43 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

“Praktiska darbošanās grupās un pasaules iepazīšana ar eksperimentu palīdzību ir labākais, ko varam dot bērniem un jauniešiem neatkarīgi no vecuma, spējām un tā, vai mūsu priekšā ir vesels bērns, vai bērns ar īpašām vajadzībām. Jebkura iespēja līdzdarboties dod iespēju pasauli izzināt un iepazīt pašiem, nevis pieņemot lietu kopsakarības kā vispārpieņemtas no pieaugušajiem un mācību grāmatas”, bērnu uztveres principus skaidro Kate Pelēce, Rīgas Montessori sākumskolas direktore. 

“Mūsu novērojumi darbā ar bērniem ar invaliditāti liecina, ka veselības problēmas īpaši neierobežo viņu spējas mācīties. Viņi ir tikpat spējīgi kā vienaudži bez veselības problēmām, turklāt dažkārt viņi ir pat daudz centīgāki,” pieredzē dalās Pauls Irbins, zinātnes centru Zinoo un Zili brīnumi veidotājs. Arī Kate Pelēce atbalsta šo viedokli taču piebilst, ka viens no būtiskajiem šķēršļiem bērniem ar invaliditāti dažādu maņu apgūšanā ir kautrība un sabiedrības uztvere. “Kautrīgs vai mazāk kautrīgs, motivēts vai mazāk motivēts esam mēs katrs, neatkarīgi no tā vai esam cilvēki ar īpašām vajadzībām vai nē. Taču, ja runājam par sabiedrības struktūru, kurā dzīvojam, jāatzīst, ka daudzos gadījumos mēs – “veselie” radām iemeslu cilvēkiem ar invaliditāti būt kautrīgiem un mazāk motivētiem. Tādēļ nodarbības, kur bērniem ir iespēja praktiski darboties, ir nozīmīgs rīks ne vien bērnu zināšanu līmeņa paaugstināšanai, bet arī emocionālās labsajūtas veicināšanai,” komentē Kate.

Mūsdienu dāņu psihologs un ģimenes psihoterapeits Jespers Jūls (Jesper Juul) saka, ka bērni nemācās kā skolēni, bet gan kā zinātnieki un pētnieki. “Mēs vēlamies, lai bērni pieaugot darbotos ķīmijas un fizikas jomās, taču mācām viņus kā skolēnus un neļaujam mazajam zinātniekam jau no mazotnes piedzīvot dabas zinātnes praktiski, kā rezultātā daudzi tā arī paliek ar dabaszinātnēm “uz jūs”. Bērni un jaunieši mācās tāpat kā zinātnieki, iepazīstot, pētot un veidojot savu pasaules skatījumu. Tāpēc, ļaujot to darīt praktiski, mēs, pieaugušie, dodam iespēju izzināt pasauli un attīstīt mazajos pētniekos zinātkāri. Praktiski piedzīvojot zinātni un to, kā notiek procesi uz Zemes, bērni veido jaunas kopsakarības, analizē redzēto un piedzīvoto, un var vispārināt zināšanas atkal uz citiem līdzīgas norises procesiem.” stāsta Kate.

Praktiskām dabaszinātnes izzinošām nodarbībām ir liela nozīme arī bērnu savstarpējo attiecību veidošanā. Visa kopīgā darbošanās, kur bērni sanāk kopā, komunicē un kopīgi darbojas, veido viņu savstarpējās attiecības. Turklāt, ja darbošanās notiek ar konkrētu mērķi, tas palīdz mācīties respektēt vienam otru, ievērot grupas noteikumus, attīsta empātiju. Turklāt, darbojoties grupā, tiek attīstītas arī valodas prasmes.

Ikvienam bērnam, jo īpaši bērniem ar invaliditāti ir svarīga garīgā attīstība. Bet, lai palīdzētu bērniem pilnvērtīgi attīstīties, ir nepieciešams kas vairāk nekā standartizētā skolas mācību programma – praktiskām nodarbībām ir liela svarīga loma mācību procesā. Tieši tādēļ Narvesen sadarbībā ar zinātnes centriem Zinoo un Zili Brīnumi rīko ziedojumu vākšanas kampaņu Diena ziliem brīnumiem pilna, kuras mērķis ir sniegt iespēju bērniem un jauniešiem ar invaliditāti no visas Latvijas piedalīties inovatīvās nodarbībās, iepazīt dabaszinātnes un piedzīvot zilus brīnumus. Līdz par 14. aprīlim ikviens ir aicināts ziedot Narvesen veikala tipa tirdzniecības vietās. Tā ir iespēja bērniem celt savu pašapziņu, un, iespējams, ielūkoties savā nākotnes profesijā, iedvesmoties saistīt savu dzīvi ar tik aizraujošām zinātnēm, kā fizika un ķīmija, kas ir īpaši svarīgi laikā, kad valstij trūkst cilvēku, kas augstskolā dotu priekšroku studijām eksakto zinātņu jomā.