Uz jautājumu, kad jūsu bērns sāka jums atbildēt, vecāki parasti atzīst, ka tas noticis ap 2-3 gadu vecumu, bet patiesībā runas attīstība bērnam sākas daudz agrāk, kad mazulis pirmo reizi atbild uz mammas runu kaut vai ar neskaidrām skaņām. Daudzi uzskata, ka ar zīdaini sarunāties nevajag, jo viņš tik un tā neko nesaprot, bet ne velti daba sievietes padarījusi tik runīgas, jo jebkuras māmiņas pienākumos, pat, ja mazulis vēl nav dzimis, ir sarunāties ar bērniņu.. Kaut vai pastāstot par savām darbībām, ko viņa veic ar bērniņu. "Uzvilksim zeķītes, tīras autiņbiksītes, pēc tam iesim pastaigā ar ratiņiem." Un arī tā ir saruna, un ir svarīgi, lai tā būtu emocionāli bagāta, jo mazulim, kurš nolasa māmiņas emocijas attiecībā uz viņu pašu, tas viss ir nepieciešams, tas viss ir liels ieguldījums viņa priekšstatā par sevi.
Bērna runas attīstība: 0-3 gadi
Bērniņš ieklausās māmiņas runā, atbild ar smaidu, skaņām, saviem pirmajiem īsajiem vārdiņiem. Atšķir savu tuvinieku balsis no citām balsīm. Notiek mēles un lūpu kustība, viņš mēģina lalināt. Atšķir priekšmetus, kad viņam lūdz kaut ko parādīt, viņš iemācās tos atrast starp citiem, klausās runātājā. Pēc 2 gadu vecuma mācās skaitīt līdz 5, uzdod jautājumus, sākumā, lai iegūtu pieaugušā uzmanību, pēc tam, lai tiešām iegūtu atbildi, kas viņu interesē. Rotaļājas ar burtiem, bet vēl tos nemācās.
Bērna runas attīstība: 3-5 gadi
Bērns runā, klausās, atpazīst skaņas, to virzienu. Var sākt mācīties lasīt pēc 4 gadu vecuma. Rotaļājas ar burtiem, atrod līdzīgus, zina savu burtiņu vai visus sava vārda burtiņus. Izdomā jaunus vārdus, lasa savu vārdu, prot izteikt domas un aizstāvēt savu viedokli. Stāsta par notikumiem, pārstāsta pasakas, uzdod jautājumus ar mērķi uzzināt, izprast vairāk.
Bērnus līdz 3 gadu vecumam, kas nupat kā apguvuši runas iemaņas, vajadzētu piebremzēt viņu runā, neļaujot bērnam sasteigt sakāmo pat stresa situācijās. No dabas, tātad - tīri fizioloģiski, bērniem līdz 3 gadu vecumam ir ātrs runas temps, un, ja bērnu netrenē runāt mierīgāk un lēnāk, viņš pēc trīs gadu vecuma var sākt raustīt valodu, jo domu bērnam ir ļoti daudz, visu gribas pateikt, bet elpas trūkst, un sanāk tāds kā neliels runas defekts.
Tāpat bērniem līdz 4 gadu vecumam neiesaka mācīt ātros skaitāmpantiņus, tā paša iemesla dēļ, ka steidzināt bērnus šajā vecumā nedrīkst, tieši otrādi - mums bērns mazliet jāpiebremzē, jānomierina, jāiemāca viņam runāt izelpas laikā.
Bērniem, kas ir 2-3 gadus veci, ļoti noderīgi ir veikt elpošanas vingrinājumus, lai trenētu izelpas ilgumu, kas savukārt, ietekmē arī runas kvalitāti.
Piemērs: Paceļ rokas uz augšu kā koka zarus, un veicam dziļu ieelpu, laižam rokas lejā un veicam dziļu izelpu. Izelpas laikā sakām kādu vārdu vai pat vairākus. Svarīgi ir elpošanas vingrinājumus pasniegt rotaļas veidā, jo bērni caur rotaļu visu uztver vislabāk.
Tāpat ļoti noderīgi un tai pat laikā patīkami ir arī elpošanas vingrinājumi, kuru laikā jāpūš ziepju burbuļi, jānopūš pienenei pūkas, jāpūš papīra vējdzirnavas.
Ja bērniņš kaut ko izrunā nepareizi, piemēram, mans dēls bieži saka nevis "paņem", bet "paņemt", tad nevajag bērnu labot, - pretējā gadījumā viņš var pārstāt vienkārši runāt. Vislabāk vienkārši ir atkārtot - "tu gribi, lai es to paņemu?". Un jāparāda pašiem ar savu piemēru, pajautājot viņam par kaut ko, vai sakot: "Dēliņ, paņem, lūdzu šo mašīnīti!"
Ja runājam par dzimtās valodas apguvi, tad nav nekā labāka par pozitīvu piemēru. Pirmkārt, ir svarīgi, ka paši vecāki runā skaisti, gramatiski pareizi, izslēdzot no savas leksikas slengu un parazītvārdus, nu vismaz vēršoties pie bērna.
Tāpat uz to, cik bagāta būs bērna runa, ietekmi atstāj arī tas, vai bērniem tiek lasītas pasakas, dzejolīši. Pat, ja bērns ir mazs, mamma viņam var sākt lasīt dažādu autoru darbus.
Pēc Montesori sistēmas, ir ļoti interesanta skaņu kārbiņu metode. Tas ir, ir vairākas kārbiņas, uz kuru vāciņiem tiek uzzīmēts liels, košs burts, kārbiņas iekšpusē ir mazi priekšmeti, rotaļlietas, un to nosaukumos ir šis burts. Piemēram, kārbiņā M ir - maza mašīnīte, mammas bilde utt.
Tālāk viss atkarīgs no katra paša vēlēšanās un iztēles..
Pirmsskolas pedagogs Sabīne Bakilina