Bērnistaba mūsu bērniem

Bērnistaba mūsu bērniem

26. Feb 2018, 00:29 nadina_g nadina_g

Bērnistaba mūsu bērniem

Kamēr mums, Nadīnai un Sandim, bija viena meitiņa, bija viegli pielāgot vidi viņas interesēm. Vide auga līdzi bērnam.

Jau no paša sākuma zināju, ka sekošu līdzi tam, lai māja (arī bērnu istaba) nav aizkrauta ar mantu kaudzēm, tā nav vieta, kur bērniem izārdīties, bet mērķtiecīgi darboties.

Vīzija bija – bērnam pielāgota, droša vieta, kur mantas ir izkārtotas atvērta tipa plauktos, nav mantu kaudzes (kastes), "ir gaiss, ko elpot" un kārtība. Telpa bez TV, telefoniem, planšetēm un skanošām plastmasas mantām. Mūsu gadījumā, abām meitām ir kopīga istaba, tajā ir gan guļamzona, gan darbošanās plaukti un galdiņš, gan ģērbšanās zona (kumode). Vecāku istabā neatrodas neviena bērna manta vai drēbe. Vidi iekārtoju un ar bērniem darbojos pēc Marijas Montesori metodes. Pats sākums Montesori vides izveidē prasīja laiku, vēlmi mācīties un meklēt informāciju, studēt grāmatas un blogus. Šobrīd ir pieejami dažādi kursi un apmācības, kas atvieglotu vides iekārtošanu un metodes apguvi kopumā.

Meitu istabā atrodas trīs vīra gatavoti plaukti, tie atrodas blakus.

Katrā plauktā ir izvietoti saderīgi  materiāli, tas ir, pirmajā plauktā – valoda un daba - manis gatavotie smilšpapīra burti, manis gatavotais kartiņu materiāls, safari firmas figūriņu komplekti, schleich firmas dzīvnieki, izglītojošas un dažas izklaidējošas grāmatas  (arī bikibuku grāmatiņas – meitiņas mīļākā lasāmviela) uc.

 otrajā – sensorikas materiāli – krāsu kastes, krāsu aplis, cilindru bloki, krāsainie cilindri, Grimm’s varavīksne, smilšpapīra plaksnītes, brūnās trepes, Alfrēdiņi uc.

trešajā – matemātikas – smilšpapīra cipari, vārpstiņu materiāls, sarkanzilie stieņi, tēta gatavotais skaitļu – tapu darbiņš, ģeometriskie ķermeņi uc.

Materiāli plauktos tiek mainīti un pielāgoti bērna interesēm. Plaukti nedrīkst būt pārkrauti, labāk rotēt mantas. Ērts veids kā grupēt un organizēt tās - kārtot groziņos vai uz paplātēm.

Ģimenē ienākot otrajam bērnam, kārtība mainījās. Plauktu apakšējos nodalījumos tiek izvietotas mazākās meitas (pašlaik 1 gads) aktuālās mantas, augšējos plauktos - vecākās meitas (3 gadi) mantas. Virtuvē visi trauki ir bērnam pieejamā augstumā, bērnam ir pieejama izlietne, kur pašiem nomazgāt rokas un traukus. Mājā trūkst praktiskās dzīves plaukts, to plānojam izveidot un izvietot viesistabā, kad otrā meitiņa paaugsies un viņai būs aktuāla prakstikā darbošanās – ūdens pārliešana,  bēršana, šķirošana, slaucīšana,  putošana utt. 

Sadarbība – šis ir ļoti svarīgs posms. Posms, kad tiek izteikts lūgums apkārtējiem respektēt mūsu vēlmi neapkrauties ar izklaidējošām rotaļlietām. Lūgums dāvināt grāmatu, teātra biļeti, koka rotaļlietu utt vai tik vienkārši – kartiņu :)

Abām meitām no mazotnes tiek macīta kartība. Darbošanās notiek uz paklāja (pirms darbošanās atrullē, pēc - sarullē) vai pie gada. Tiek paņemts materiāls, kurš pēc tam jānoliek vietā. Skan mazliet valdonīgi, iespejams, bet meita ir pieradusi un tas nesagādā nekādas problēmas. Ja meitiņa negrib kārtot mantas pēc darbošanās, tad caur spēlēm to izdarām kopā. Esam vienlīdzīgas un saprotu, ka ir dienas, kad negribas neko, tad es sakārtoju lietas un abas esam priecīgas :) Grūtāk ir ar mazo māsu, kurai patīk radīt bardaciņu. Abas meitiņas ikdienā ir mājās. Mazākā meitiņa guļ mūsu istabā, drīzumā plānojam abas meitenes likt gulēt kopā - abas vienā istabā. Ideālā variantā -  katru savā majas gultiņā :)

Izpildījums – vīra gatavotie plaukti un pārdomātu (!!izglītojošu!!) mantu iegāde + gatavošana. Mani uzrunā un saista darbošanās ar bērniem pēc Montesori metodes, tādeļ esmu iegājusi azartā un iegadājos daudzus materiālus, pati daudzus esmu pagatavojusi, paldies, arī vīram, kuram ir zelta rokas un prasme gatavot mantiņas meitām.

Bet patiesībā, nav būtiski tas, cik daudz mantu ir majās, nav būtiski, cik naudas tiek tērēts to iegādei, nav būtiski pat tas, vai bērnam ir sava istaba.  Pats svarīgākais ir darboties ar bērnu, runāt, stastīt, būt vienlīdzīgiem, mācīt dzīvot, rādot pozitīvu piemēru. Mēs esam vislabākie vecāki tieši saviem bērniem un  tieši mēs jūtam, kas ir vislabākais viņam. Ieklausīsimies sevī un bērnā,  radot perfektu vidi viņam, viņa fiziskajai un garīgajai attīstībai! :)

20180226002046-47817.jpgLai izdodas, Nadīna :)