Bērna runas attīstība no dzimšanas līdz 2 gadu vecumam

Bērna runas attīstība no dzimšanas līdz 2 gadu vecumam

11. Feb 2023, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Nevienam nav noslēpums, ka katrs bērna sasniegums ir īpašs ne tikai bērniņam pašam, bet arī vecākiem. Jo ikviena lieta, ko bērns savas dzīves laikā ir apguvis daļēji – dabīgs attīstības process, tomēr lielas rūpes un darbu pieliek vecāki, lai bērniņam palīdzētu apgūt dažādas prasmes. Viena no lietām ir runas attīstība, kuras pamatus un attīstību veicina tieši savstarpējas komunikācijas veidošana ikdienā. 

Runas attīstība sākas jau piedzimšanas mirklī, kad bērns pirmo reizi piedzīvo to, ko mēs ik dienas sev apkārt. Dažādās skaņas un trokšņus, balsis – mammas, tēta, māsu, brāļu. Līdz divu gadu vecumam bērniņa vārdu krājumā ir gana daudz vārdu, lai viņš spētu izteikt savas vajadzības.

Pirmie trīs dzīves mēneši

Dzīves pirmajos mēnešos mazulītis mācīsies klausoties Jūsu balsī un izdodot dažādas interesantas skaņas. Vecāki, lai parādītu, ka mazulīti ir sadzirdējuši var šīs skaņas atkārtot.

  • Dziediet savam mazulim. Ļoti svarīgi, lai to dara ne tikai mamma, bet arī tētis. Un nevajag satraukties, ja “uz ausīm uzkāpis lācis”. Bērns nezina kā ir pareizi vai nepareizi. Bērnam ir nepieciešamas sajūtas.
  • Runājiet ar savu mazulīti. Lai gan vārdu nozīmi bērns vēl nesaprot, viņam ir svarīgs Jūsu smaids un patīkamā balss intonācija.
  • Ieplānojiet klusās stundas. Mazulītim noteikti ir nepieciešamas pāris stundas klusuma, bez TV vai radio fonā.

Trīs līdz seši mēneši

Šajā laikā jau mazulītis sāk saprast to, ka cilvēki savā starpā mēdz sarunāties. Viņš vēro un mācās. Kāda vecāku rīcība sekmē runas attīstību šajā vecumā?

  • Acu kontakts “viens pret vienu”. Mēs runājam ar bērniņu, skatāmies viņam acīs un smaidām.
  • Kad bērniņš mēģina atkārtot vārdus vai skaņas, ko esat teicis Jūs, atkārtojiet to vēlreiz

Seši līdz deviņi mēneši

Viens no aizraujošākajiem vecumiem, jo mazulis sāk spēlēties ar dažādām skaņām. Bērns sāk veidot zilbes un izdod skaņas, kuras jau sāk izklausīties pēc vārdiem. “te-te”, “ma-ma” “be-be”.

Šajā vecumā bērniņi iemācās arī reaģēt uz dažādām balss intonācijām. Dusmīga balss bērniņu var saraudināt un darīt bēdīgu vai bailīgu, savukārt – priecīga balss šajā vecumā liks bērniņam smaidīt.

  • Šajā vecumā ar bērniņu var spēlēt dažādas ritma/pirkstu spēles, dziedod dziesmiņas (kaut pašu izdomātas).
  • Ja bērnam piedāvājat kādu rotaļlietu, tad stāstiet: “Es dodu Tev mašīnu”, jeb vienkārši “mašīna”
  • Šajā vecumā var spēlēt spēles pie spoguļa. Pie tā stāvot, pajautajiem bērniņam: ”kas tas ir?”. Ja viņš nereaģē, tad varat pateikt viņa vārdu.
  • Uzdodiet jautājumus savam bērnam, pat ja Jums šķiet, ka viņš vēl nevar Jums atbildēt. “Kur ir suns?”. Ja bērns neatbild – parādiet viņam: “Re, kur suns”.

No deviņiem līdz divpadsmit mēnešiem

Šajā vecumā bērns izprot vienkāršus vārdus. Viņš saprot vārda “NĒ” nozīmi. Ja kāds jautās, kur ir mamma, bērniņš norādīs uz Jums. Bērns, lai paustu savas emocijas un vēlmes, izmanto dažādas skaņas un ķermeņa valodu.

  • Rokas pacelšana var nozīmēt virzienu, kurā šobrīd bērniņš vēlas doties
  • Rotaļļietas sniegšana Jums, iespējams nozīmē vēlmi kopā rotaļāties. Runājiet ar bērnu un jautājiet, ko nozīmē viņa rīcība
  • Atvadoties māciet pateikt: “attā-attā”, vizualizējot to ar māšanas kustību

No divpadsmit līdz piecpadsmit mēnešiem

Bērni jau sāk izmantot vārdus. Vārdi, pat ja iesākumā nav pilnīgi saprotami, tie ir pateikti ar mērķi, lai apzīmētu konkrētu lietu vai priekšmetu.

Varbūt šajā vecumā viņš pats mak pateikt tikai dažus vārdus, tomēr zina viņš krietni vairāk. Viņš saprot, ja lūdzat viņam kādu rotaļlietu un var Jums to iedot. Tāpat, bērniņš, pat ja nemāk pateikt, ko viņš vēlas, viņš norādīs uz grāmatu, ja to vēlas, skatīsies uz lietu un ar skaņas palīdzību mēģinās pievērst Jūsu uzmanību

  • Šajā vecumā svarīgi, ka Jūs runājat ar bērnu saucot lietas vārdos un esot pacietīgi un ļaujot lietas vārdos nosaukt arī viņam
  • Uzdodiet jautājumus rādot attēlus un nesakiet vienmēr priekšā, bet pagaidiet, lai viņš padomā un atbild Jums
  • Novērtējiet un esiet priecīgi, ja bērns nosauc vārdā kaut ko, ko ierauga. Piemēram, pastaiga laikā bērns ierauga suni un nosauc to vārdā, paslavējiet viņu un papildiniet viņa teikto ar kādu frāzi, kas raksturo ieraudzītu, piemēram: “Jā, tas ir suns un viņam ir gara aste”, vai “jā, tas ir suns un viņš ir melnā krāsā”
  • Izvēles iespēju piedāvāšana veicot ikdienas darbības. Piedāvājiet viņam izvēles iespējas izvēlēties apģērbu: ”Šodien vilksim zilo vai zaļo krekliņu”, “Tu brokastīs vēlies banānu vai ābolu?” (svarīgi, ka šīs lietas nosaucot, mēs viņas arī parādām.

No piecpadsmit līdz astoņpadsmit mēnešiem

Šajā vecumā bērns jau ir apguvis un izmanto sarežģītākus žestus savā komunikācijā, tapat, bērns turpina papildināt savu vārdu krājumu.

  • Bērns šajā vecumā var sākt izrādīt interesei par grāmatām un to lasīšanu. Atbalstiet viņu, lasiet priekšā un ļaujiet lasīt arī viņam (lai gan iesākumā viņa lasīšana aprobežosies ar bilžu skatīšanu un to nosaukšanu, necentieties viņu labot un aizrādīt, tas mazinās interesi. Gluži otrādi – palīdziet viņam veidot stāstu, kopā ar Jums
  • Šajā vecumā kā mācīšanos var izmantot spēļu elementus, kuros iekļauta Jūsu abpusējā sadarbība. Pajautājiet bērnam, lai parāda, kur ir viņa deguns. Tāpat – lai parāda arī Jūsu degunu ausis, acis, muti.
  • Paslēpju spēlēšana var palīdzēt nostiprināt jau zināmos vārdus un apgūt jaunus. Noslēpiet bērnam zināmu rotaļlietu un dodieties kopīgi to meklēt, saucot šo lietu vārdā.
  • Ja bērns Jums iedod kādu priekšmetu, piemēram, bumbu, sakiet viņam: “Paldies, ka iedevi man bumbu”  “Paldies, ka iedevi man šo lielo, sarkano bumbu” u.tml.

No astoņpadsmit mēnešiem līdz diviem gadiem

Bērns jau ir iemācījies sekot norādījumiem. Iemācoties arvien jaunus vārdus un savā runā spējot tos savienot, bērns jau var mācīties Jums palīdzēt dažādos mājas darbos.

  • Savienojiet kopā priekšmetu ar darbību, rotaļu laikā, piemēram: “mašīna brauc”, “dziesmu dzied”, “mūziku klausās” u.tml. Ļaujiet šo darbību darīt arī bērnam un sagaidiet, līdz viņš to atkārto
  • Stipriniet bērna runas attīstību iesaistot viņu mājas darbos. “Lūdzu noliec krūzīti uz galda”, “Lūdzu novelc kurpes”. Ja bērniņš darbību izpilda, noteikti noreaģējiet uz to un pasakiet “Paldies, ka noliki krūzi uz galda”, “Paldies, ka novilki kurpes”.
  • Pastaigas laikā varat norādīt uz dažādam lietam, kas ir Jums apkārt un aicināt viņu tās nosaukt, piemēram – debesis, saule, suns, mašīna, peļķe, bedre u.c.
  • Veiciniet bērna sarunas ar ģimenes locekļiem. Galvenais, lai tad, kad bērniņš mēģina ko pateikt, viņš tiktu uzklausīts, ne steidzināts. Ļaujiet viņam izdomāt, ko viņš vēlas pateikt, nepasakot viņam to priekšā!
  • Mainot autiņbiksītes, rādām viņam autiņbiksīšu iepakojumu un rādām burtiņus, nosaucam tos. Rādām bēbīti un saucam to vārdā. Redzam meitenīti vai puisīti – runājam par to. Nesteidzinām šos procesus.