Attīstības speciālista ieteikumi,kā attīstīt sīko motoriku

09. Nov 2016, 00:02 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kad bērniņš sasniedzis gada vecumu, rotaļas viņa dzīvē sāk ieņemt daudz lielāku nozīmi, jo vecuma posmā no gada līdz trim, bērniņiem attīstās 80 procenti galvas smadzeņu un visa tālākā attīstība jau būs atkarīga no tā, kas iegūts šajā vecuma posmā.

Konsultē Māmiņu Kluba attīstošos nodarbību vadītāja Sabīne Bakiļina.

Ļoti nozīmīgi šajā laikā bērniem piedāvāt iespēju rotaļāties ar priekšmetiem, īpaši piemēroti ir klucīši, kas ir izmēros lielāki. Mūsu ziemeļu kaimiņi dāņi pat ir devuši tiem īpašu nosaukumu – Duplo, kas tulkojumā nozīmē divreiz lielāks. Lielumam ir nozīme arī tāpēc, ka bērni līdz trīs gadu vecumam, spēlējoties mēdz rotaļlietas bāzt mutītē un lai rotaļlietas būtu drošas, tām jābūt bez sīkām detaļām. 

Ko prot viengadnieks?

“Gada vecumā bērniem  jau ir liels uzdevums paņemt no kastes ārā klucīšus un salikt iekšā,” zina stāstīt attīstošo nodarbību vadītāja Sabīne Bakiļina. “Ņemt ārā  bērni prot, bet ielikt  iekšā un atlaist rotaļlietu ir jau daudz sarežģītāka darbība,Nākamais solis rotaļās ir klucīšu salikšana kopā, liekot bērnam iemācīties atrast īsto positi, kura jāsaliek kopā, eksperimentējot.”

Tad seko tornīšu celšana, kas mums var likties pavisam vienkārš darbiņš, taču mazajam tas prasa spēju koncentrēties un roku veiklību.

Ceļot augstākos torņus, bērns eksperimentē, cik augstu torni iespējams uzcelt un kad tas gāzīsies. Šādas darbošanās veidā rodas pirmie priekšstati par to,kas ir augsts, kas zems,kas ir liels un kas mazs.

Attīstām mazuļa smadzenes, domāšanu un sīko motoriku

Rotaļājoties ar klucīšiem mēs bērnam dodam iespēju izprast priekšmetu lielumu un sajust to apjomu, rosinot mazo pirkstiņu darbību, kas attīsta sīko motoriku, kura ir ļoti nozīmīga bērna runas veidošanā.

Bērniņam valodas centrs atrodas smadzenēs līdzās zonai, kas atbild par kustībām, tāpēc ir būtiski bērnam mācīt kustību secīgumu un precizitāti, tādējādi, rosinot runas apguves prasmes.

Tāpat mazo pirkstiņu kustības nodrošina bērniņam spēju satvert priekšmetu, to noturēt, paņemt un iedot, atrast tam precīzu vietu, arī ķert un mest. Šādas rotaļas ar klucīšiem liek darboties dažādām bērniņa ķermeņa muskuļu grupām un palīdz attīstīties roku kustībām, kā arī vingrina mazās actiņas, rūpējoties par redzes kustību koordināciju.

Kāpēc rotaļāties ar klučiem- konstruktoriem?

Māmiņu Kluba attīstošo nodarbību vadītāja Sabīne Bakiļina uzskata, ka LEGO kluči ir ļoti nozīmīgi bērna attīstībai gan darbojoties ar priekšmietiem, gan sīkās motorikas attīstībai. Turklāt, ja veikalu plauktos ir dažādas jau gatavas rotaļlietas, tad LEGO priekšrocība ir to savietojamība un dažādu detaļu salikšana un rotaļlietu veidošana pašu spēkiem.

Darbojoties ar priekšmetiem, mēs varam mācīt bērniem to novietojumu – viens klucītis atrodas augšā, savukārt otrs – apakšā.

Bērniņam rotaļājoties ar klucīšiem, veidojot dažādas būves un celtnes, reizē veidojas arī priekšstats par to, cik liels spēks jāpielieto, lai iecere izdotos, lai neko nesaspiestu vai nesalauztu. Tas reizē trenē arī attāluma sajūtu, jo jāsaprot, cik tālu viens klucītis jānovieto no otra, lai mēs uzbūvētu to, ko esam plānojuši. Vēlāk šīs iemaņas noderēs rakstīšanas un lasīšanas prasmju apgūšanai.

“2,5 līdz 3 gadu vecumā parādās arī pirmās sižetiskās rotaļas, piešķirot tām nozīmi. Piemēram, bērns paņem mašīnu, iesēdina tajā kādu priekšmetu un vizina,” atklāj Sabīne Bakiļina. “Jāpiebilst gan, ka meitenēm šī sajūta attīstās ātrāk nekā puišiem. Šādas rotaļas ir ļoti nozīmīgas jo māca bērniem pat tādas sarežģītas lietas kā skaitīšanu, krāsas, formu.

Rotaļas ar klucīšiem bērnos rosina arī domšanu, bērns mācās noturēt uzmanību. Domāšanas attīstība ir cieši saistīta ar bērna darbībām, kuras viņš izpilda, izmantojot priekšmetus. Iespēja pašam kaut ko veidot un radīt, ir lielisks veids kā mazajam mācīties domāt līdzi tam, ko viņš dara, koncentrēties uz uzdevumu.

Laikā, kad bērnā notiek aktīva attīstība, svarīgi, lai mēs – māmiņas vai tēti būtu līdzās un spēlētos kopā ar bērnu, jo bērniņš šīs rotaļas spēj intuitīvi uztvert, taču mēs esam tie, ka sveido priekšstatu par apkārtējo pasauli.

Ļausim mūsu bērniem pašiem radīt sev rotaļu telpu un veidot rotaļlietas, dodot iespēju mazajiem spēlēties ar klučiem, kas darbojas kā konstruktors, taču būsim arī līdzās, lai mazajam palīdzētu iepazīt pasaules plašumus.

Māmiņu Klubs