Huggies® Brīnumu istaba: kas notiek bērna attīstībā no 5 – 8 mēnešu vecumam

07. Nov 2014, 00:03 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kā aug topošais zinātnieks

Mazajam Kārlim ir četri gadi, taču, redzot puisīti darbojamies savā ierastajā vidē, ir sajūta, ka viņš ir apsteidzis savus vienaudžus, jo prot tekoši lasīt un viņu interesē kā šī pasaule darbojas. Kāļa māmiņa Mirdza savu dēlēnu smaidot dēvē par mazo zinātnieku un ja puisēnu kādu laiku vēro darbojamies savā ierastajā vidē, rodas arvien lielāka pārliecība – šeit patiesi aug mazais pētnieks, kurš iespējams dienās kļūs par nopietnu zinātnieku.  

Jā, lasītprasme esot nākusi Kārlim pavisam dabiski – jau gada un deviņu mēnešu vecumā mazais ir pazinis visus burtus, interese ir bijusi tik liela par rakstītu tekstu, ka puisēns nav biis apturams.

Kārļa ģimene ļoti laikus pamanīja dēlēna izteikto zinātkāri par pasauli un atsaucās viņa vēlmei to pētīt, tāpēc mazā Kārļa māmiņa vienmēr atrod veidus, kā atklāt dēliņam arvien jaunas iespējas ļauties savai interesei par pasaules procesiem.  

Mazajam Kārlim patīk izzināt un atklāt – tāpēc mājās ir ne tikai daudz grāmatu, arī konstruktori, kurus var kombinēt pēc sirds patikas.

Kad Kārlis sācis iet bērnudārzā, došanās mājup katru dienu bijusi kā piedzīvojums, puisēns stundu varējis pētīt un izzināt peļķes, žogus, visu, kas bija sastopams pa ceļam. Māmiņa Mirdza apzinās, ka viņas dēliņam varētu būt kāds īpašs talants, taču uzskata, ka vēl būs laiks to attīstīt šobrīd svarīgi ļaut mazajam pašam noteikt to, kas viņam patīk un kas nē. 

Mēs novēlam mazajam Kārlim vēlēšanos noturēt savu nerimstošo interesi par pasauli un piepildīt savus sapņus, savukārt Kārļa māmiņai pacietību būt kopā ar bērnu, kurš pats zina, kas viņam vajadzīgs.

Kas notiek mazulīša attīstībā no 5 līdz 8 mēnešiem?

Par bērnu attīstību mēs varam runāt ļoti daudz un prieks, ka Latvijā ir labi speciālisti, kuri izprot bērna vajadzības un atklāj tās vecākiem. Māmiņu Klubā esam iekārtojuši Brīnumu istabu, kurā kopā ar fizioterapeiti Klaudiju Hēlu atklājam, kā bērniņš attīstās noteiktā vecumposmā. Nav noslēpums, ka pirmajos bērniņa dzīves gados katra diena ir ļoti nozīmīga, jo bērniņu no jauna attīstības soļa var šķirt tikai stundas.

Taču svarīgi apzināties, ka brīdī, kad uzzinām prieka vēsti par gaidāmo bērniņu, mēs mācāmies mazuli cienīt. Jā, protams, šis ir mūsu ķermenis un mūsu vēlmes, taču tajā visā ir jāiemācās dalīties ar gaidāmo bērniņu, lai mēs radītu mazulī sajūtu, ka viņš ir drošībā.

Ja pirmie mazuļa dzīves mēneši ir adaptācija plašajā pasaulē, tad laika posmā no trīs līdz pieciem mēnešiem, bērniņš sāk pētīt savu ķermeni, mazās plaukstiņas ir pirmās, kuras viņš atklāj. Par nākamo attīstības soli mēs varam runāt mazuļa vecumposmā no pieciem līdz astoņiem mēnešiem.

Huggies@ Brīnumu istaba 2.sērija: bērna attīstība no 5 – 8 mēnešu vecumam 

Mauzlim augot, aug arī viņa spējas. Ja iepriekš bērniņam izaicinājums bija dabūt savas plaukstiņas līdz mutītei, tad vecuma posmā no 5-8 mēnešiem mazais apgūst prasmes spēlēties ar rotaļlietu – viņš spēj stabili noturēt plaukstiņās vienu priekšmetu. 5-8 mēnešu vecumā bērniņu gaida jauns izaicinājums, apgūt spēlēšanos neturot plakstās rotaļlietu. Šīm rotaļām ļoti piemērotas ir bumbas.

Bērns spēj palikt kontaktā ar rotaļlietu tai nepieskaroties. 

Svarīgi zināt arī to, ka mazulis jau prot palikt kontaktā ar rotaļlietu tai nepieskaroties, tāpec, mīļās māmiņas, nebūsim pārāk aizgādnieciskas un nemēģināsim par katru cenu savam bērniņam rokās iespest grabulīti, rotaļu lācīti vai ko citu. Ja mazais jūtas komfortabli bez rotaļlietām savā redzes lokā, ļausim viņam baudīt šo mirkli. Taču, ja bērniņš labprāt vēro kādu no tuvumā esošajiem priekšmetiem, taču nevēlas pēc tā sniegties, svarīgi ļaut viņam to piedzīvot.

Ļaujam bērna rotaļlietai nokrist un dodam iespēju mazulim to atkal pacelt 

Tāpat atceramies, ka dažādu priekšmetu nomešana un pēc tam to pacelšana, ir neatņemams notikums bērna attīstībā. Lai arī mums, pieaugušajiem, tas viss var šķist pats par sevi saprotams, tad bērnam prasme nomest rotaļlietu un to atkal pacelt, ir liels sasniegums. Kādā brīdī, protams, mums, māmiņām un tētiem, var šķist, ka mazais to dara mums par spīti – lai mēs iesaistītos un viņam padotu to, kas izkritis no plaukstiņām, taču patiesībā bērns ir sajūsmā par to, ko pats ir atklājis.

Ļaujam bērnam aizmest rotaļlietu un ieraudzīt, kur tā nokritusi

Ja reiz runājam par rotaļlietu pacelšanu, tad jāsaka, ka arī rotaļlietas aizmešana un spēja sekot līdzi tam, kur tā palikusi, ir nozīmīgs pagrieziena punkts bērna attīstībā – tā ir spēja koncentrēt uzmanību, mazais pamazām sāk apgūt cēloņu un seku sakarību, lai gan līdz pilnīgai šīs formulas apzināšanai vēl ir tāls ceļš ejams. Taču rotaļlietas aizmešana un atkal tikšana tai klāt ir sava veida pieredzes gūšana par to, ko nozīmē šķirties un atkal atrast pazaudēto.

Bērns prot veikt diferencētas darbības ar rotaļlietu

Tāpat šis vecuma posms no 5 – 8 mēnešiem ir laiks, kad bērnā veidojas prasmes veikt diferencētas darbības ar rotaļlietu: mazais apgūst to, ka rotaļlietu var ne tikai pastumt, to var arī iegriest un apturēt tās griešanos. Protams, mēs to nevarm gaidīt no piecus mēnešus vecam mazuļa, taču tuvāk astotajam mēnesim, gan. Bērns sāk atšķirt priekšmetus un to pielietojumu, mazais gūst pieredzi par to, kuri priekšmeti labāk pakļaujas stumšanai, kurus labāk nekustināt.

Piedāvājam bērnam dažādu materiālu rotaļlietas 

Lai bērniņam izdotos apgūt visu to, par ko mēs runājām, svarīgi viņam piedāvāt rotaļlietas, kurām var rast pielietojumu – tās var būt bumbas, ķēdes, kastaņu maisiņi, kuriem galā piesiets striķītis. Ļoti noderīgi var būt virtuvē atrodami sadzīves priekšmeti – dažādu krāsu, izmēru un materiālu bļodas. Materiāliem pašiem kā tādiem ir liela nozīme, lai bērna plaukstiņas sajūt dažādību – tie var būt plastmasas, koka vai pīti priekšmeti. Tāpat atceramies, ka rotaļlietas mēs varam novietot dažādos bērnam sasniedzamos augstumos.

Mēs – māmiņas un tēti esam tie, kas rada bērniem iespējas, taču mēs nedrīkstam aizmirst, ka tas, ka mēs visu izdarīsim bērna vietā nenesīs nekādus augļus, jo dažādi pētījumi atklāj, ka  mūsu smadzenēs daudz labāk paliek atmiņā tas, ko mēs paši atklājam nevis tas, ko mums mēģina iemācīt. 

Tāpēc radīsim Brīnumu istabu arī savās mājās, taču atļausim brīnumus veikt bērniņam pašam!

Māmiņu Klubs

*Ieteikumi balstīti uz Emijas Pikleres izstrādātās rotaļāšanās metodiku

20141105135545-76876.jpg